Слабото потребление свива продажбите в млечния сектор

Намаленото потребление вследствие на кризата свива продажбите на мляко през първото полугодие. Това показва консолидираният финансов отчет за второто тримесечие на една от най-големите компания в сектора - "Обединена млечна компания" (ОМК). ОМК произвежда млечните продукти под марката "Верея", "Фибела" и "Ханко".
Според отчета продажбите на компанията падат с 11% в парично изражение и с 12% в количествено. Най-съществено намаляват продадените тонове кисело мляко и сирене - съответно с 20% и 17%.
За сравнение - ОМК приключи 2009 г. с около 5% спад в продажбите до 34 млн. лв. Друг голям играч на пазара "Фама Сердика", която произвежда млечни продукти с марките "Роса" и "Сердика", пък отчете 15% спад в продажбите в стойностно изражене през 2009 г., но 7% ръст в продадените количества. "Фама" отдава по-ниските си приходи през миналата година с намаляването на цените на крайните си продукти заради кризата.
Основна причина за резултати на ОМК през първата половина на 2010 г. компанията пояснява с повишаването на безработицата в края на 2009 г., което според нея е потиснало потребителското търсене. Второто тримесечие на тази година е останало бързо променящо се, а до края на 2010 г. от ОМК очакват икономическият растеж да остане нисък. Все пак дружеството се надява фискалните стимули постепенно да подобрят бизнес климата.
За да се справи с предизвикателствата на пазара през тази година, ОМК ще се опита да увеличи продажбите си на кисели и пресни млека с разширяване продуктовата си гама и засилена маркетингова кампания. Последните няколко месеца компанията пусна на пазара нови разновидности на марката си кисели млека "Верея" - плодово мляко и кисело мляко за пиене.
Като цяло продажбите на компанията достигат 24.5 млн. лв. в края на юни, а загубата й се свива от 2 млн. лв. година по-рано на 451 хил. лв. Основна причина за подобряването на крайния резултат са оптимизацията на разходите.
ОМК е собственост на гръцката компания "Вивартия". Тя има публична емисия облигации, които се търгуват на Българската фондова борса. Общият й размер е 5 млн. евро, а падежът й е през февруари 2011 г.