"Делта" и "Нортуест" обявиха фалит
В аргументите към съда ръководствата на двете компании се позовават на високите разходи за гориво и труд, както и на конкуренцията на нискобюджетни авиокомпании, предлагащи евтини билети, съобщи "Блумбърг". Положението на компаниите започна да се влошава драматично в последната година, когато цената на петрола се увеличи с повече от 40%, което увеличи и експлоатационните разходи на превозвачите. Така през 2005 г. "Нортуест" трябва да плати за керосин 3.3 милиарда долара. През 2004 г. този разход е бил на стойност 2.2 милиарда долара, а през 2003 г. - 1.6 милиарда долара. Това показва, че за две години цената на горивото се е увеличила два пъти. Авиокомпанията "Делта" има разходи за гориво само за първото тримесечие на 2005 г. на стойност 1.1 милиарда долара.
Двата превозвача преговаряха отново относно дълговете си и прекратиха губещите си полети, но това не беше достатъчно, за да ги предпази от банкрут. Решаващ фактор и при двете компании бяха високите цени на горивата след преминаването на урагана "Катрина".
Главният изпълнителен директор на "Нортуест" Дъг Стийнланд заяви, че в дните след "Катрина" авиокомпанията е плащала близо 100 долара за барел самолетно гориво, почти два пъти повече от разходите си в началото на годината.
"Делта" и "Нортуест" потърсиха защита от банкрут в сряда в Ню Йорк. И двете компании заявяват, че синхронизирането е случайно. От "Делта" съобщиха, че ще намалят броя на полетите си и че най-вероятно ще се наложи съкращаването на още работни места освен 24-те хиляди, съкратени през 2004 г. "Нортуест" също ще направи съкращения на работната си сила преди края на годината и ще намали полетите си. От компанията заявиха, че 26-дневната стачка на механиците им не е била фактор в решението да потърсят защита от банкрут.
Законът за защита срещу банкрут ще позволи на авиокомпаниите да осъществят намаления на заплатите, да преструктурират дълга си и да променят програмите си за пенсионни и здравни осигуровки. "Нортуест" ще се опита да избегне прехвърлянето на изплащането на пенсии на федералното правителство, както направи "Юнайтед еърлайнс" след обявяването на банкрута си през 2002 г.
---------
Азиатските авиолинии търсят алтернативи, с които да смекчат влиянието на рекордно високите цени на петрола, които сериозно застрашават тяхното бъдеще, предаде Ройтерс. Водещи компании от сектора планират да обезпечат с близо 100% доставките си на гориво за следващата година. Други пък планират да компенсират поскъпването на черното злато, като увеличат таксата за самолетно гориво.