"Делта" и "Нортуест" обявиха фалит

"Делта" и "Нортуест" обявиха фалит

Американските авиокомпании "Нортуест еърлайнс" (Northwest Airlines) и "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines) се обявиха във фалит и потърсиха подкрепа от съда в Ню Йорк, занимаващ се с банкрути, съобщиха информационните агенции. Специалистите коментираха, че по този начин американската авиационна индустрия е изпаднала в най-тежката си криза от началото на 90-те години, след като четири от седем най-големи американски авиопревозвача обявиха фалит. Преди "Нортуест" и "Делта" защита от съда потърсиха "Юнайтед еърлайнс" (United Airlines) и "Ю Ес еъруейз" (US Airways). Поставени под закрилата на глава 11 от закона за корпоративните фалити компаниите могат да продължат дейността си по преструктуриране, като спрат да плащат дълговете си. Двете авиокомпании съкратиха хиляди работни места и принудиха останалите работници да приемат намаления на заплатите. С активи от съответно 21.6 и 14.4 млрд. долара авиокомпаниите се превърнаха във втората и третата компания в сектора, излязла в несъстоятелност в корпоративната история на САЩ.

В аргументите към съда ръководствата на двете компании се позовават на високите разходи за гориво и труд, както и на конкуренцията на нискобюджетни авиокомпании, предлагащи евтини билети, съобщи "Блумбърг". Положението на компаниите започна да се влошава драматично в последната година, когато цената на петрола се увеличи с повече от 40%, което увеличи и експлоатационните разходи на превозвачите. Така през 2005 г. "Нортуест" трябва да плати за керосин 3.3 милиарда долара. През 2004 г. този разход е бил на стойност 2.2 милиарда долара, а през 2003 г. - 1.6 милиарда долара. Това показва, че за две години цената на горивото се е увеличила два пъти. Авиокомпанията "Делта" има разходи за гориво само за първото тримесечие на 2005 г. на стойност 1.1 милиарда долара.

Двата превозвача преговаряха отново относно дълговете си и прекратиха губещите си полети, но това не беше достатъчно, за да ги предпази от банкрут. Решаващ фактор и при двете компании бяха високите цени на горивата след преминаването на урагана "Катрина".

Главният изпълнителен директор на "Нортуест" Дъг Стийнланд заяви, че в дните след "Катрина" авиокомпанията е плащала близо 100 долара за барел самолетно гориво, почти два пъти повече от разходите си в началото на годината.

"Делта" и "Нортуест" потърсиха защита от банкрут в сряда в Ню Йорк. И двете компании заявяват, че синхронизирането е случайно. От "Делта" съобщиха, че ще намалят броя на полетите си и че най-вероятно ще се наложи съкращаването на още работни места освен 24-те хиляди, съкратени през 2004 г. "Нортуест" също ще направи съкращения на работната си сила преди края на годината и ще намали полетите си. От компанията заявиха, че 26-дневната стачка на механиците им не е била фактор в решението да потърсят защита от банкрут.

Законът за защита срещу банкрут ще позволи на авиокомпаниите да осъществят намаления на заплатите, да преструктурират дълга си и да променят програмите си за пенсионни и здравни осигуровки. "Нортуест" ще се опита да избегне прехвърлянето на изплащането на пенсии на федералното правителство, както направи "Юнайтед еърлайнс" след обявяването на банкрута си през 2002 г.

---------

Азиатските авиолинии търсят алтернативи, с които да смекчат влиянието на рекордно високите цени на петрола, които сериозно застрашават тяхното бъдеще, предаде Ройтерс. Водещи компании от сектора планират да обезпечат с близо 100% доставките си на гориво за следващата година. Други пък планират да компенсират поскъпването на черното злато, като увеличат таксата за самолетно гориво.