Малките превозвачи ще се съобразяват с БДЖ и големите фирми

Малките превозвачи ще се съобразяват с БДЖ и големите фирми

Дребните превозвачи, които се движат между малките населени места, ще съобразят маршрутите и разписанията си, първо, с Българските държавни железници (БДЖ) и, второ, с големите фирми, които ще изпълняват курсове между населени места с над 30 хил. жители.
Това стана ясно след представянето на новия закон за автомобилните превози от транспортния министър Александър Цветков. По думите му до началото на 2012 г. трябва да влезе в сила новата републиканска транспортна схема на страната, която ще дава предимство на БДЖ.
"Както не може да има автобус между столичния квартал "Младост 4" и Варна, така не би трябвало да се движат и автобуси между малки населени места, които да возят пътници до големи градове като междинни спирки", обясни Миролюб Столарски - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ).
Според него въвеждането на ограничение за превозване на пътници няма да оскъпи билетите, а напротив - ще намали цената им, защото линиите ще станат по-ефективни. "Всеки ще може да вози дотам, докъдето е заявил, като сезонните превози не трябва да дублират целогодишните", допълни Столарски. Превозвачът обясни, че не е редно през летния сезон временните превозвачи да изземват клиентелата на редовните линии,  като возят до морето и спират където си поискат.
"Не само че не е ефективно по една линия да се движат десет автобуса с по десет пътника, но е и опасно", допълни Цветков. Дребните превозвачи се обявиха против промените в закона за автобусните превози, като заплашиха с протести.
Според промените в новия закон пътниците ще могат да пътуват директно между градове с жители над 30 хил. души, но при по-малките населени места ще се налага да комбинират превози. "Не е възможно да има линия от село край Перник до село край София и автобусът да спира в двата града", обясниха
превозвачи.
Така проектозаконът предвижда малките превозвачи да минават по малките населени места и да стоварват пътниците в големите градове, откъдето те да хванат автобус до друг голям град или малко населено място. В случая, ако живеете в село край Плевен и искате да стигнете в пловдивско село, ще се наложи да вземете рейс до най-близкия голям град, оттам до - Пловдив, и оттам отново рейс до вашата последна спирка.
В двете асоциации - БАСАТ и СОАТ (Съюз на обединенията в автомобилния транспорт), членуват 3000 компании.
"Навсякъде в Европа се дава предимство на железниците, защото те са транспортът с възможно най-малко замърсяване", каза Камен Кичев - зам.-министър на транспорта. Министерството планира да въведе забрана в часовете, в които тръгват влакове, да потеглят автобуси. "Това за нас не е изгодно, но ще се примирим, щом такива са изискванията на Европейския съюз", обясни Столарски.
Чрез разработката на специален софтуер ще бъдат зададени часови пояси, в които може да се движат автобусите. Така, ако влакът тръгва в 10 часа за Варна, в същия час няма да може да потеглят и автобуси.
По същия начин превозните средства от малките населени места ще се съобразяват с пристигането на влаковете, така че пътниците да не изпускат рейсовете до селата. На въпроси на журналисти какво ще се случи, ако влакът закъснее, каквато е обичайната практика, зам.-министърът Камен Кичев отговори, че всичко може да се случи и че автобусите също закъсняват.
Като един от сериозните проблеми пред автомобилните превози в страната министърът определи извършването на нерегламентирани превози за собствена сметка. Според данни на транспортното ведомство от началото на годината до края на август са глобени 4000 водачи на такива превозни средства.
"В страната има регистрирани 14 896 тежки камиона и 2080 автобуса за такива превози", съобщи Цветков. По думите му подобни превозни средства водят до нарушаване на конкуренцията и очевидно налагането на глоби не е достатъчно. В новия закон за автомобилните превози е предвидено при първо нарушение колите да се спират от движение за шест месеца, а при второ - за дванадесет.
Такситата с максимални цени

Транспортното министерство ще предложи да бъдат въведени максимални цени на таксиметровите услуги във всяка община. Местната власт ще има свободата сама да избере тарифи, но ще трябва да го направи на базата на одобрена от министерството методология. По думите на Александър Цветков такава вече е изготвена и само чака да бъде приет законът. На въпрос какво ще прави, ако таксиметровите шофьори се вдигнат на протест заради промените в закона, министърът отговори, че "предпочита 1000 недоволни таксиметрови шофьори, отколкото недоволни граждани". "Всички, които протестират, досега са возили на завишени тарифи", допълни Цветков.