Задължително - неизпълнимо

Изключително притеснителен е хаотичният начин, по който се изразходват средствата в системата. Парите несъмнено ще бъдат похарчени по някакъв начин, но това ще доведе ли до по-добри резултати? Ева Борисова, председател на асоциация "Родители" |
"Мамао и какао не ми се срдете." Това извинение успя да напише 5-годишният Крум, който от тази година е в задължителна предучилищна група. Той е едно от децата, за които Министерството на образованието се надява да не влезе в онези 14%, които отпадат от училище, и затова ходи на задължителна забавачка.
Около 60 хил. батковци и каки на Крум ще са първокласници днес, но също като него ще са по цял ден в занималнята. Те са с няколко хиляди по-малко от миналата година, но ще бъдат посрещнати от повече учители заради възродения интерес към професията.
Предучилищната подготовка за 5-годишните всъщност още не е узаконена - промените не са минали на второ четене през парламента, но 150 общини са готови да я приложат. Останалите нямат пари и сгради. За целодневното обучение на първокласниците имат готовност едва половината училища в страната, въпреки че то е задължително.
Близо 85% от децата и сега са обхванати в подготвителни групи за предучилищна подготовка в детските градини, заяви образователният министър Сергей Игнатов. Той не успя да уточни колко могат да бъдат включени тази есен.
Много общини обаче не са готови да въведат промяната за 5-годишните и целодневното обучение, защото не могат да осигурят място, заявиха от сдружението на общините. Там, където предучилищната подготовка не може да става в детските градини, ще се търсят места в училищата. Такива случаи има в София, Варна и други големи градове.
"Софийските училища имат готовност да въведат промените. Още се правят разчети, но по последни данни 2 хил. деца не са обхванати от предучилищната подготовка, което е прилична цифра", заяви за "Дневник" шефът на Регионалния инспекторат по образование Ваня Кастрева.
Има изразена готовност от няколко училища, че ако получат допълнително финансиране, ще могат да поемат част от групите с 5-годишни. Където това се случи, заниманията ще се организират до обед, а след това децата ще могат да се прибират. "Това не е тръгване на училище, както някои родители го определят. Това ще е полезно за децата, защото е вид социален опит, да прекарат няколко часа със свои връстници, а след това има семейства, в които грижата се поема от баби и дядовци", смята още Кастрева.
В казарма на 5 години
Асоциация "Родители" подкрепя включването на 5-годишните в задължителната предучилищна подготовка, но според председателя на организацията Ева Борисова е крайно неприемливо групите да са по повече от 18 деца.
"Имаме данни, че в някои детски градини ще има групи от по 25. При такова съотношение на учителя му остава единствено да възприеме казармен подход. Развитието на социални умения може да има само в група с пълноценни човешки отношения. Получава се така все едно просто прибираме децата в едни помещения", смята Борисова.
Според нея готовността на всички училища не е толкова сигурна, като дори не е ясно кой трябва да издири децата, които подлежат на предучилищна подготовка. Борисова смята, че няма еднозначен отговор на въпроса имат ли място 5-годишните в училището.
Защото всичко опира до средата, която ще бъде създадена. "Ако просто се даде една стая, в която са учили първокласници или още по-лошо - дванадесетокласници, и в нея се вкарат петгодишните, това в никакъв случай няма да е полезно за тях", смята още Борисова.
По цял ден на чина
От тази година първокласниците ще могат да прекарват в училище по цял ден. По данни на министерството близо 50 хил. деца ще бъдат включени, като идеята е от догодина целодневното обучение да бъде въведено за всички ученици до четвърти клас. И за тази промяна обаче няма готовност от всички общини.
Самуил Шейнин, който е председател на съсловната организация на директорите, обяви в края на миналата седмица, че само 50% от училищата могат да реализират целодневно обучение за първокласниците тази есен. "За да има целодневно обучение, е нужно да се осигури столово хранене, подходящи помещения и персонал.
От всички изисквания ние нямаме проблем единствено с персонала. Останалите неща са проблемни, защото 50% от училищата нямат стол, а 20% нямат помещения", обясни той. Проблемът бил по-сериозен в големите градове заради по-големия брой деца.
За тази мярка правителството отпусна 7.5 млн. лв., като на ученик се падат годишно по 427 лв. В постановлението на Министерския съвет е записано, че парите трябва да бъдат изразходвани за заплати на възпитателите в занималнята и издръжка на учениците за целодневното обучение.
Освен това сумата трябва да спомогне и за поевтиняване на обедното хранене, но това ще е по преценка на училищата, обясни главният секретар на образователното министерство Красимир Вълчев. Той прогнозира, че ще има забавяне на средствата, а и в началото училищата ще получат по-малка част от парите - "пропорционалната част, която се пада за тази година".
Според националното сдружение на общините това финансиране е крайно недостатъчно, защото само за подобряване на материалната база са необходими около 70 млн. лв. за училищата в страната. Опасение, че парите няма да стигнат, изрази и председателят на образователната комисия в парламента Огнян Стоичков от "Атака".
"Това, което ни притеснява, е начинът, по който се разпределят средствата. Беше казано, че се дава определена сума за предучилищна подготовка, но за какво и как ще бъде разпределена не е ясно. Няма училище, което да може да каже колко пари ще получи от отпуснатите 7.5 млн. лв., директорите не знаят с какво финансиране ще разполагат и какво могат да гарантират на учителите", заяви Ева Борисова от асоциация "Родители".
"Парите несъмнено ще бъдат похарчени по някакъв начин, но това ще доведе ли до по-добри образователни резултати? Твърде малко се анализира как харчим средствата - изразходваме без особен резултат или за кратък период. Системата очевидно е недофинансирана, но мерките, които се предприемат, са хаотични и сякаш постоянно изпробваме различни начини, получава се постоянен експеримент", каза още Борисова.
Битови проблеми
"Все някъде от 2700 училища ще има някое, което да има проблем и ще започне учебната година не напълно готово", заяви главният секретар на министерството Вълчев ден преди 15 септември. Той обясни, че всяка година общините определят формула за финансиране на училищата, която не може да бъде променяна. "Всяко училище има годишен портфейл средства, в който трябва да се вмести.
Може да се получават допълнителни пари от собствени приходи, от икономии и от съфинансиране от общините", обясни Вълчев. "Това, от което имат голяма нужда повечето училища в София, е обновяване на материалната база и по-добро компютърно оборудване", препоръча Ваня Кастрева.
"Повечето училища ще започнат годината не докрай ремонтирани, заради липсата на средства. Доста имат предписания от ХЕИ за ремонт на тоалетните. Но аз се поставям на мястото на директорите, които разполагат с малко пари и могат да разчитат само на годишната издръжка за един ученик (бел. ред. - около 3400 лв. годишно по данни на Световната банка) и на приходи по различни програми", обясни Борисова, която определя системата като очевидно недофинансирана.
Системата в числа - 2700 училища има в страната - 3400 лв. е годишната издръжка за един ученик по данни на Световната банка - 7.5 млн. лв. отпусна кабинетът за целодневната организация на обучението - 427 лв. на дете е допълнителното финансиране за целодневното обучение - 70 млн. лв. са необходими за подобряване на материалната база на училищата според сдружението на общините |