Съперничеството на Надал и Федерер продължава на пазара за спонсори

Съперничеството на Надал и Федерер продължава на пазара за спонсори

Извън корта Рафаел Надал и Роджър Федерер продължават битката за спонсори <br />
Reuters
Извън корта Рафаел Надал и Роджър Федерер продължават битката за спонсори
Съперничеството между Рафаел Надал и Роджър Федерер излезе извън очертанията на корта, където двамата топ тенисисти спорят кой е по-добър, и се прехвърли и на пазара за спонсори. Целта е да се види кой ще излезе по-богат след края на кариерата си. Рафаел Надал може да надмине Роджър Федерер по приходи от наградни фондове след приключване на кариерата, прогнозира Bloomberg.
В понеделник Надал стана седмият тенисист с титли от всичките четири турнира от Големия шлем. Последният трофей на 24 годишния испанец беше от US Open. 
"Той ще надмине дори марката Федерер," твърди Саймън Чадуик, професор по спортна бизнес стратегия и маркетинг от университета "Ковънтри" в Англия. Чадуик смята, че испанецът може да повиши своите доходи с близо 20 милиона долара годишно, за да достигне до 41 милиона.
В момента 29 годишният Федерер, който държи рекорда с 16 титли от Големия шлем е водач по приходи между тенисистите. Списание "Форбс" оцени през август неговите годишни приходи на 43 милиона долара. Това включва парите от наградни фондове и  спонсорски договори, между които тези с "Жилет", "Мерцедес", швейцарските часовници "Ролекс" и "Найки".
Надал печели 21 милиона долара годишно от наградни фондове и спонсорство. Той има договори с най-голямата  застрахователна компания в Испания "Мапфре", южнокорейския автомобилен производител "Киа", френската марка ракети "Баболат", и компанията за спортна екипировка "Найки". Испанецът е трети в списъка на най-добре платените тенисисти след Федерер и Мария Шарапова. Рускинята е на второ място с 24.5 милиона  долара.
Надал вече изпревари Федерер в световната класация. Левичарят възстанови първото си място в ATП, след като спечели петата си титла от "Ролан Гарос" през юни. Той спечели и "Уимбълдън" за втори път през юли и затвърди своето място в историята на тениса с първата си титла от US Open. Това беше и неговата девета титла от Големия шлем. Тази седмица Федерер се смъкна до трето място в класацията, след като загуби от Джокович на полуфиналите в Ню Йорк.
Шефът на тенис отдела на IMG Worldwide Фернандо Солер посочи в интервю, че целта от сега нататък са пазарите в САЩ. Базираната в Ню Йорк маркетингова компания, с която Надал има договор от 11 годишен, представлява също Шарапова и Федерер.
"Той отново доказа на всички, че няма граници, заяви Солер от Барселона. Надал е невероятен посланик за всяка марка и мисля, че нашето задължение сега е да се насочим към пазара в САЩ и да го напаравим  за него".
Рафа има девет спонсори, като само с "Найки", "Ланвин" и "Интер парфюмс" са базирани в САЩ. Има място за "още един или двама спонсори", заяви Солер.
"Нашата търговска група в САЩ се опитва да анализира компании, които споделят същите ценности като него на местния пазар. Целта е да стигнем до най-големите компании на борсата и трябва да сме сигурни, че той се вписва във форма",  заяви Солер. Той добави също, че е "много трудно" да се прецени доколко титлата от US Open ще повиши приходите на Надал.
Сутринта след победата на "Флашинг медоус", докато държеше трофея от US Open, облечен в дънки и тъмно-синя риза с къси ръкави Надал даде интервюта на перфектен английски език на половин дузина американски медии.
"Спечелването на US Open и притежанието на вече пълен комплект титли от Големия шлем определено ще помогне за увеличаване на имиджа на испанеца в САЩ, смята Хенри Шафтер, изпълнителен вицепрезидент на Manhasset, базираната в Ню Йорк компания за маркетингови оценки, която измерва популярността от страна на потребителите.
В проучване на населението в САЩ от началото на септември показва, че испанецът е разпознат от 24 % от анкетираните. Въпреки че при Федерер процентите са 37, Надал "се радва на по-голям брой почитатели", каза Шафтер.
Популярността на Надал сред американското население ще бъде близо до 30% при следващото проучване на компанията през януари, допълва Шафер. Надал е много популярен сред тийнейджъри, 10-11 годишните, както и възрастните. Демографски, той има по-голяма гъвкавост от Роджър Федерер за различните видове продукти и услуги."
Извън корта Рафа се бои от светското внимание. Той все още живее в Манакор (Майорка), градът където е израснал. Когато не участва в турнири той ходи на риболов с приятели или играе голф.
В същото време Федерер, който говори четири езика, се чувства по-удобно в светлината на прожекторите и е преминал през модни ревюта за списание "Вог". Поп певицата Гуен Стефани и нейният съпруг Гавин Росдейл редовно подкрепят швейцареца от неговата ложа по време на мачовете.
Дали Надал ще победи Федерер и в банковите сметки, зависи от това колко време отделя за нови договори.
"Въпросът е, дали лицето на Надал продава по същия начин, както на някого като Федерер?, обяснява Чадуик. В много отношения, решението е в ръцете на Надал. Той много държи първо да играе тенис, и едва после да се занимава с промоционални кампании, но това може да се промени, тъй като става все по-разпознаваем."