Хей, къде без нас?

Хей, къде без нас?

Технологичният гуру Майкъл Дел демонстрира създадения от неговата компания хибрид между таблет и смарфон Streak.
Reuters
Технологичният гуру Майкъл Дел демонстрира създадения от неговата компания хибрид между таблет и смарфон Streak.
HP залага на поглъщанията, за да навлезе в мобилния бранш

Acer притежава най-богатото смартфон портфолио към момента
Компютърните производители имат апетит към пазара на смартфони не от вчера. Някои дори може би си спомнят серията дигитални помощници и смартфони iPAQ на Hewlett-Packard (HP), която излезе на пазара в началото на века.
Тогава тя не успя да трогне с присъствието си (почти) никого, но беше първата индикация, че производителите на компютърен хардуер започват да гледат с лека завист към почти необятния потенциал на мобилните технологии. А след като Apple доказа със своя iPhone, че може да промени правилата на един нов за нея пазар като телекомуникационния, останалите големи хардуерни фирми също решиха да демонстрират, че не са по-назад.
Първоначално слабото представяне на компютърните компании на смартфон пазара се дължи най-вече на количеството инвестирани ресурси и внимание. От около две години обаче това се променя. Фирми като HP, Dell, Acer и Asus започват да полагат видимо повече усилия за адекватно присъствие в сферата на телекомуникациите.
Всъщност те не само обявиха своите планове за разработване на собствени телефони, а голяма част от тях вече осъществиха тези свои намерения. Например на пазара вече може да се намери повече от приличното устройство на Acer, наречено Stream, Streak на Dell, известен и като "таблетът-който-осъществява-и-обаждания-но-не-е-смартфон", или пък предложението на Asus на име P565.
Желанието на компютърните производители да заграбят част от смартфон сегмента расте заедно с бурното развитие на мобилния пазар. За второто тримесечие на годината по света са продадени 325.6 млн. мобилни телефона, показват данните на анализаторската компания Gartner. Това е с 13.8% повече спрямо същия период на 2009 г.
Около 19% от общия обем на продажбите се пада на смартфоните, чийто дял расте с цели 50.5% спрямо година по-рано. За същия период са реализирани 82.9 млн. компютърни конфигурации, което е с 20.7% повече от второто тримесечие на 2009 г.
Изводът от тези цифри е, че общият обем на пазара на мобилни телефони се увеличава по-бавно спрямо компютърния, но за сметка на това смартфон сегментът се развива повече от два пъти по-бързо от общия PC пазар. Или с други думи - по-скъпите и носещи повече печалба на своите производители "умни" мобилни апарати се търсят все повече.
Това са само част от причините, които аргументират желанието на HP, Dell и компания да станат фактори и в тази област. Към тях трябва да се добавят и неограничените възможности за разработване на междуплатформени софтуерни приложения, продажба на пакетни продукти (като например лаптоп + смартфон) и др.  Накратко: възможностите са много, клиентската база е растяща, а конкуренцията – свирепа.
 Интересното е, че всеки от големите компютърни играчи залага на собствена стратегия, отличаваща се сериозно от тази на конкурентите. Например HP придоби Palm и анализаторите очакват да се възползва максимално от операционната система WebOS. Asus пък разработва първите в света смартфони, оптимизирани за сателитна навигация, произведена от световния лидер в тази област Garmin.
Dell от своя страна като че ли са все още най-неориентирани с неубедителния модел Aero и таблета-смартфон Streak, а Acer дава заявки за светло телекомуникационно бъдеще с модела си Stream и богато портфолио от бъдещи предложения.
Неуверените пионери
Едва ли знаете, че www.hp.com e седмият регистриран .com сайт в света. Ако го посетите обаче, ще видите, че компанията предлага смартфони и PDA (Personal Digital Assistant) устройства от серията iPAQ още от 2002 г., когато беше финализирана сделката с Compaq. Въпреки това те не са най-популярните продукти на HP.
Отскоро в портфолиото на компанията място намериха и няколко модела на Palm, която HP наскоро погълна в сделка на стойност 1.2 млрд. долара. Това са Palm Pixi, Palm Pixi Plus и флагманът Palm Pre. И въпреки че на теория, разполагайки със серията iPAQ, насочена към бизнес потребители, и с Palm Pre, таргетиран към широката публика, HP трябва да има добри позиции на смартфон пазара, това не е така.
Един от малкото шансове това да се промени в обозримо бъдеще е компанията да използва операционната система, която закупи заедно с Palm – webOS. По всичко личи, че HP се опитва да прави точно това. Слуховете в технологичния бранш гласят, че още през октомври компанията ще пусне на пазара наследника на Palm Pre, а междувременно работи по интегрирането на мобилната операционна система webOS (която по време на Consumer Electronic Show 2009 беше обявена за iPhone-килър) към широк спектър мобилни устройства.
Втората по продажби в света компютърна компания Dell обяви официалното си желание да навлезе на смартфон пазара в края на миналата година. След дълги месеци на спекулации, тайни разработки и откъслечна информация станахме свидетели на две устройства.
Първото се казва Dell Streak и излезе през юли. То работи с операционната система Android, притежава добри хардуерни параметри и 5-инчов дисплей, което според Dell автоматично го превръща в таблет. Факт е обаче, че през устройството може да се обаждате на приятели през 3G мрежа, така че много от технологичните наблюдатели го наричат смартфон.
През август се появи официално и първият смартфон на Dell, който се казва Aero. Апаратът струва 99 долара с двегодишен договор за територията на САЩ и се рекламира като най-лекия смартфон зад океана. Може да е лек и евтин, но това не попречи на критиците да го вземат на мушка веднага след излизането му. Причините са основно две – слабият хардуер (процесор, близо 2 пъти по-бавен от този на повечето конкуренти) и странното решение апаратът да се продава с Android версия 1.5, която е вече на повече от година. Това е като в момента да се продава лаптоп с Windows 95…
Демонстрация на потенциал
Сравнено с останалите компютърни фирми, Acer притежава най-богатото смартфон портфолио към момента. Освен това то се развива с голяма скорост. През февруари миналата година по време на Световния мобилен конгрес в Барселона бяха обявени първите пет мобилни устройства от бранда Tempo. Само две години по-късно в портфолиото на Acer има повече от богат избор - като започнем от внушителния модел Stream, минем през Liquid и стигнем до сериите neoTouch и beTouch.
Компанията използва две операционни системи - Microsoft Windows Mobile и Android, и не отстъпва от гледна точка на хардуер на най-добрите предложения на смартфон пазара. Продажбите на Acer може да не се измерват в милиони, дори и в стотици хиляди бройки, но за сметка на това компанията демонстрира добър нюх, като ориентира моделите си приоритетно към пазари с голям потенциал, като индийския например.
Тайванският компютърен гигант Asus също има добър потенциал за бъдещо развитие на смартфон пазара. За момента той съсредоточава усилията си основно в комбиниране на смартфон и навигационни функционалности. Това се случва чрез партньорство с Garmin. Операционната система за момента е Windows Mobile, а цените - по-скоро достъпни.
Към момента акцентирането върху навигационните възможности не изглежда особено печеливш подход, защото така или иначе вече почти всички предлагат такива възможности (Android базираните апарати, Nokia, iPhone). От друга страна обаче, това показва, че от Asus мислят сериозно как да изпъкнат на фона конкурентите и да заемат място в потребителското съзнание. Което си е крачка в правилната посока.