Финансовият надзор проверява "Холдинг Пътища"

Комисията за финансов надзор ще проверява сделките, при които "Холдинг Пътища" се раздели с три от основните си дружества, формиращи важна част от приходите и активите му. През миналата седмица стана ясно, че холдингът вече няма контрол върху "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой". Досега той ги притежаваше чрез подхолдинга си "Пътища и магистрали".
Интересното в случая е, че те са придобити от лица, близки до основните собственици на "Холдинг Пътища", контролиран от Васил Божков. Проблемното обаче е, че за дребните акционери в него не остава нищо - а те държат 23% от капитала. Трите изгубени компании участват в изграждането на лот 4 на магистрала "Тракия". Показателно за срива на инвеститорското доверие е фактът, че за четири борсови сесии акциите загубиха една трета от стойността си.
Сделката за трите компании стана през увеличение на капиталите им, при което "Пътища и магистрали" се отказва от правото си да запише нови акции. В резултат на това новите книжа са записани от две кипърски офшорки - "Синистро трейд лимитид" и "Молесто трейдинг", и българската "Прим БГ", които вече контролират трите дружества.
Двете офшорки се представляват от Георги Попов, член на борда на "Нове холдинг", контролиран от Васил Божков, показва справка в търговския регистър. Божков контролира "Холдинг Пътища" с пряк дял от 10.57% и непряко през други големи акционери. "Прим БГ" е регистрирана на адрес в София, на който са и фирми, свързани с "Холдинг Пътища", показа проверка в последния брой на "Капитал".
В случая "Пътища и магистрали" е непублична компания и отказът й да участва в увеличението на капиталите на трите дружества е спорно дали подлежи на санкция от Закона за публичното предлагане на ценни книжа. Той няма и как да бъде санкциониран и от акционерите на "Холдинг Пътища", тъй като решението надолу се взима от борда на подхолдинга.
От КФН обаче обявиха, че ще проверят дали е спазено законодателството при увеличението на капитала и отказа да се запишат нови акции от подхолдинга. Предстои резултатите да бъдат обявени, посочват от надзора.
Законът за публично предлагане на ценни книжа не позволява разпореждане със значителна част от активите на публично дружество да се прави без разрешение на общото събрание на акционерите. Излизането от инвестициите в трите дружества обаче е станало чрез подхолдинга "Пътища и магистрали", който не е публичен, и затова е спорно дали тази разпоредба трябва да се прилага.
Вчера от "Холдинг Пътища" отказаха да коментират проверката на КФН. Освен за нарушение на закона регулаторът ще трябва да установи спазени ли са добрите корпоративни практики. За такива се има предвид доброто управление на една компания и отношението й към миноритарните акционери.
В случая те губят от прехвърлянето на контрола, тъй като резултатите на трите дружества няма да бъдат част от тези на холдинга - към края на 2009 г. общите им приходи са за малко над 60 млн. лв., а активите за 52 млн. лв.
Компаниите участват в консорциума, който спечели търга за лот 4 на магистрала "Тракия" - една от най-големите поръчки в пътния бранш. Именно заради удара към миноритарните акционери акциите на холдинга бележат силен спад в последната седмица, след като беше публикувана новината.Общо една трета от пазарната им оценка е изгубена за четирите работни дни, а само вчера цената им падна с близо 13% до 0.96 лв., под номиналната стойност.
Според Бончо Иванов, портфолио мениджър в управляващото дружество "ОББ асет мениджмънт", основните причини за спада на холдинга са две. Едната най-вероятно е заради промяната на индекса SOFIX, което налага и промени в портфейлите на инвеститори. Другата причина е излизането на дъщерните дружества от холдинга.
"Доверието според мен може да се възстанови само при смяна на собственика. Който е имал досега такова, вече го няма, а който не е – тепърва никога няма да повярва, колкото и поръчки да спечели холдингът при сегашния му мажоритарен собственик", коментира Иванов.