Медийната рецесия в САЩ е към края си

Медийната рецесия в САЩ е към края си

Приходите на най-големите медийни компании в САЩ са се покачили с 6.1% през първата половина на 2010 г. Ето ви доказателство, че медийната рецесия приключи, категорични са анализите на специализираното издание Advertising Age.
Оценката за ръста е формирана на базата на докладваните приходи от реклама на най-големите публични медийни фирми. През 2009 г. приходите на най-големите компании в сектора възлизат на 309 млрд. долара, което е с 3.8% по-малко в сравнение с предишната година.
Advertising Age изготвя класация на най-големите фирми, които произвеждат или разпространяват медийно съдържание от 1981 г., като изчислява сумите от техните приходи, ръководейки се от доста широка дефиниция за медийни услуги (тоест освен рекламни приходи в оценките влизат абонаменти, продажба на билети, DVD-та и софтуер за видеоигри, такси от тв производство и лицензиране).
През 2009 г. за пръв път в преброяването са включени и видеоигрите като пример за това как границите на медийното съдържание стават все по-размити. (Пълна информация на http://adage.com/datacenter/article?article_id=145608).
Инвестициите в реклама също са се увеличили през първата половина на 2010 г. с 5.7%, като всички медийни сектори бележат ръст, с изключение на вестниците, според изчисленията на медийната агенция Kantar. Заетостта в индустрията също показва знаци за възстановяване.
Добрите времена на кабелните мрежи
През 2009 г. обаче цифрите далеч не изглеждаха толкова оптимистично. Регистрираният спад от 3.8% в нетните приходи на 100-те водещи компании в областта в САЩ е първият, който от Ad Age регистрират от 1981 г. насам. Спадът щеше да е още по-голям, ако не бяха добрите резултати на кабелните оператори. Видео и интернет доставчиците – кабелните системи и техните сателитни и телеком съперници, успяха да спечелят 4.3% ръст на приходите през 2009 г. Те успяха да повишат цените си, продавайки на потребителите си по-скъпо интернет и видео услуги.
Ако извадим интернет и видео доставчиците от картината, приходите на топ 100 на медийни компании през 2009 г. щяха да бъдат надолу с 8.3% според Ad Age DataCenter. Всъщност те допринасят за около 39% от нетните медийни приходи на най-големите фирми в сектора през същата година.
Кабелните мрежи от своя страна пък са били най-голям източник на приходи през 2009 г. за 5 от топ 15 на медийните компании. Така например Walt Disney Co., Time Warner и Viacom накуп генерират повече от половината приходи от кабелни мрежи в класацията според анализа на изданието.
Все още лоши новини за вестниците и списанията
Всъщност от Ad Age са категорични – по-добре е да си в кабелния бизнес, отколкото в този със списания. Така например приходите на регионалната кабелна мрежа Bright House Networks за миналата година надминаха тези на издателски групи като Condé Nast и Parade. Другата голяма промяна в класацията е бурното развитие на интернет компаниите.
Google са на 13-о място в топ 100 на медийните компании, а Facebook дебютират в подреждането на 69-а позиция. Приходите от дигитални медийни услуги обаче намаляват с около 1.7% през 2009 г., тъй като секторът беше отслабен заради резкия спад на приходите на Yahoo!, AOL, Monster Worldwide и притежавания от News Corp. сайт MySpace.
Като цяло приходите от тв разпространение в топ 100 на медийните компании са надолу с около 13.2% през 2009 г. Този спад се дължи както рецесията, така и на празнината, оставена след бума на инвестициите в политическа реклама и летните олимпийски игри през 2008 г. Принт медиите пък имаха най-лоша 2009 г. - приходите на вестниците в топ 100 на медийните компании в САЩ се потопиха с 21.5%, а списанията се хлъзнаха надолу с 19.6%.
Резултатите на списанията обаче се подобряват през 2010 г. Time Warner например, които са собственик на Time Inc., компанията номер 1 сред издателите на списания в страната, твърдят, че през първата половина на годината рекламните им приходи са се увеличили с 5%, задвижени от 26 млн. увеличение на пресрекламата в САЩ и 21 млн. (или около 20%) скок на интернет рекламата.
Инвестициите в дигитален маркетинг представляват около 14% от приходите на Time Inc. за първите шест месеца на 2010 г. За сравнение, през 2007 г., преди рецесията, онлайн рекламата е съставлявала само 7% от техните рекламни придобивки.
В същото време вестникарската индустрия продължава да понася последствията от рецесията. Индустрията е съкратила едно на всеки четири работни места от началото на кризата, а заетостта в сектора в момента е грубо на половината от нивото й по време на пика й през 1990 г.
Вестниците са единственият медиен сектор, който бележи спад през първата половина на 2010 г. според Kantar Media. Поглед към статистиката на пазара на труда в САЩ обаче показва все повече знаци, че пазарът се възстановява.
Приходите на топ 100 на медийните компании се движат сравнително добре по време на рецесията, заключава анализът на Ad Age, заради разнообразието от източници на приходи. Вложените в медии рекламни инвестиции в САЩ са паднали с около 12.3% за миналата година. Но пък средствата, набирани чрез абонаменти и такси, са доста по-стабилни от рекламните.
За това и интернет и видео доставчиците (които се финансират с такси от потребителите) и кабелните мрежи (които събират такси от интернет и видео разпространителите) са много по-малко чувствителни към клатушканията на рекламния пазар.