Панаир по навик

Изложението е изложение, защото се излага, така най-просто обясни на детето си защо има разхвърляни щандове навсякъде майка, която се разхождаше из новооткрития Пловдивски панаир. Думата, която го описва, е много точна - въпреки многобройните палати повечето изложители бяха предпочели да представят продуктите си навън.
Както всяка година през есента в града на тепетата отвори врати технологичното изложение, в което среща си дават най-вече фирми от машиностроителния, автомобилния, строителния, минния и енергийния сектор. Така звучи описанието на панаира на теория, на практика изложението изглежда по друг начин.
Въпреки че се нарича технологичен, на панаира може да се намери почти всичко от парфюм плюс шампоан за 15 лв. до натурални сокове, съвместна разработка с Българската академия на науките. Посетителите на панаира също бяха от различни категории – от пенсионери, които са дошли да позяпат срещу скромната сума от 4 лв., до костюмирани хора, представители на самите изложители.
"Международният технологичен панаир е един от най-значимите европейски форуми", определи от своя страна изложението кметът на града Славчо Атанасов. По програма откриването е трябвало да бъде направено или от премиера Бойко Борисов, или от икономическия министър Трайчо Трайков. Вместо тях освен градоначалника на панаира дойде зам. икономическият министър Марий Косев, който участва и в откриването на първата международна минна конференция в града.
Шейсет и шестото издание на Международния технически панаир в Пловдив ще продължи до 2 октомври. На него ще се представят 1573 фирми и експонати от 41 държави, над 70 новости, сред които 17 световни и 15 европейски, съобщават организаторите. По време на изложението ще бъдат открити автомобилен салон и международна минна конференция.
Изложението е разположено в повечето палати на панаира, но повечето от тях са едва наполовина пълни. Много компании са предпочели алеите пред закритите площи. "Наемите са много високи, тук е по-добре и сме по-близко до хората", коментира избора си вносител на коли. Участници коментират, че въпреки че наемите са с почти 45% по-ниски от миналата година, определено цените остават високи.
"Слабичък е панаирът в сравнение с миналата година, но все пак днес е първият ден и се надяваме нещата да се променят. Всяка година постигаме големи успехи по време на изложението", коментират от "Би Ем лизинг трейд", вносител на камиони, почистваща техника и други. "Определено не е същото, но все пак участваме и тази година, защото определено хората се интересуват", казаха от Тайванския информационен център.
Азиатската държава участва на изложението с десет фирми. Именно щанд на тайванско дружество беше сред най-посещаваните на панаира – от компанията продаваха олекотени колички за пренос на леки товари. Услужлив тайванец прекарваше потенциални клиенти из изложбеното хале, за да се уверят в издръжливостта на количката.
"Евтина е, определено аз съм медар, ще ми свърши чудна работа", коментира човек, който току-що си е купил количка за 30 лв., по-луксозните модели стигат до 50 лв. и 80 лв. Сред странните експонати беше и система за варене на ракия, към която също имаше завиден интерес.
Под знака на кризата
По традиция повечето компании предлагат различни отстъпки от цените си. Различното е, че се набляга на енергоспестяването във всички области. Една от компаниите дори предлага разрешено от закона устройство за икономия на ток. Джаджата се използва, като стабилизира напрежението в електрическата мрежа. Вносител е компанията "Майк" ООД, откъдето твърдят, че уредът спестява до 40 на сто от цената на електричеството.
"За първи път участваме и надяваме се да не е за последен", коментират от българската фирма "Екоефект". Компанията се занимава с внос на машини за унищожаване на отпадъци и за отопление чрез биомаса. Едно от съоръженията им с мощност 500 киловата, което е в състояние да снабдява с енергия цяло училище, струва около 60 хил. евро. "Инвестицията се изплаща за около пет години, от държавните институции и болниците има интерес, но за нас не са предпочитан клиент, защото не плащат", обясниха от фирмата.
Надежда за реализация търсят и от Българската академия на науките, която участва с няколко свои филиала. "Искам да покажем на фирмите по какъв начин може да бъде осъществена дадена дейност, надяваме се на интерес, затова сме тук", коментираха от Центъра за приложни разработки към БАН. Съвместно с фирми институцията разработва електронни табла за автоматично управление на процеси.
Иначе на изложението не липсва присъствие от "Стомана индъстри", през ЗММ, повечето от големите металургични и машиностроителни компании са тук. Минната техника също е представена от най-големите производители и вносители - "Либхер", "Атлас Копко", "Хайтачи" и др. Повечето от компаниите посещаваха панаира за пореден път.
От "Лада" до "Мерцедес"
По време на панаира се провежда и автомобилен салон, в който участват 30 компании с 40 марки автомобили. "Една от гордостта ни тази година е именно автомобилният салон, затова непременно трябва да го разгледате", съветват организаторите.
От рекламираната от президента Путин "Лада Калина" до "Мерцедес" R клас на изложението не липсват участници, но интересът е преди всичко насочен към по-луксозните возила. "Еми идвам да позяпам с тате, ако може да се кача на някой "Мерцедес", обясни момче, което разглеждаше моделите.