Новите правила на играта

Snake е първата игра за мобилен телефони Игралната индустрия за телефони реализира приходи от 5.4 млрд. долара за 2008 г. |
Еволюцията на мобилните телефони се развива с такива темпове през последните няколко години, че функционалността им отива далеч отвъд безжичните разговори. Постепенно границата между тях и преносимите компютри започва да се размива.
Съвсем скоро телефоните дори може да заменят преносимите игрални конзоли като средство за забавление, когато сме в движение. Гейм индустрията за преносими устройства през последните години привлича вниманието на разработчици.
Цифрите вече са достатъчно красноречиви: през 2008 г. приходите от игри за мобилни телефони се оценяват на 5.4 млрд. долара. В момента най-популярните мобилни игри варират от елементарните Tetris и Pac-Man до версии на хитови заглавия като Guitar Hero и Madden Football.
Първите игри за мобилни телефони са всъщност преработки на класики от зората на компютърната епоха и аркадните автомати. Създаването на по-сложни двуизмерни или грозни и прости триизмерни игри по това време се оказва прекалено амбициозна задача. Затова първата в света игра за мобилен телефон е черно-бялата Snake, по-позната в България под името "Змията".
Появява се за модела на Nokia 6110 през 1997 г. Това е проста игра, в която трябва да управляваш "змията" (която представлява една черна линия) и да събираш с нея точки по екрана. Оригиналният Snake се появява през 70-те години на миналия век, но придобива глобална популярност именно заради дебюта си на телефоните на Nokia.
Поради ограниченията на технологиите първите игри за мобилни телефони остават бледо копие на своите компютърни събратя. Подобно на "змията" другите заглавия, които се появяват, са черно-бели и са максимално опростени като замисъл и геймплей. Причината е, че тогава телефоните не разполагат с нужния хардуер, за да може на тях да се подкарва по-тежък софтуер.
Друга характерна черта за игрите за тази платформа е, че те идват инсталирани на устройството, без възможност потребителят да избира или да инсталира нови. Едва през 2001 г. отново Nokia пуска на пазара телефон с цветен дисплей и така се появява и цветна версия на Snake.
N-Gage - телефон или игра?
Две години по-късно Nokia пуска първия мобилен телефон, който е предназначен специално за игра – N-Gage. Така компанията се опитва да комбинира възможностите на преносимите конзоли и телефоните. Като форма устройството повече прилича на преносима конзола, отколкото на телефон, като единственото, което го различава, са нестандартно разположените бутони.
Един от недостатъците на телефона са недостатъчният брой игри, въпреки че Nokia се опитва да го популяризира, като привлича известни франчайзи като Sonic, Tony Hawk’s: Pro Skater, Tomb Rider, Rayman и др. Първият модел има доста недостатъци, като например блокиране на клавиатурата, ако се натиснат повече от два бутона едновременно. Проблемът е премахнат в следващия вариант N-Gage QD, но поради неефективен маркетинг малко геймъри разбират изобщо за неговото съществуване.
N-Gage не успява да привлече потребителите, независимо че според компанията от пускането му до 2007 г. са продадени 2 млн. броя. По данни на независими маркетингови фирми цифрите са значително завишени и Nokia отчита само доставените на веригата магазини телефони, а не реалните продажби. Няма точни данни колко от тези два милиона N-Gage са били продадени наистина.
Появата на мощни портативни конзоли като PSP на Sony и DS на Nintendo допълнително усложнява ситуацията с хибрида на Nokia. Затова финландската компания се преориентира и позволява игралната услуга N-Gage Gaming Service да функционира и с новите й смартфони с операционна система Symbian. Заветът на N-Gage продължава до края на 2010 г., когато едноименната игрална услуга ще бъде спряна окончателно и ще бъде заменена от подобна налична в OVI Store.
Смяна на местата
Първите години на XXI в. бележат края на монопола на Nokia в областта на мобилния гейминг. Разработчиците на видеоигри виждат потенциала на смартфоните като игрална платформа и започват да навлизат на пазара. Също така се появяват и фирми, които са изцяло специализирани в правенето на игри за такъв хардуер.
По това време лидери стават Namco Mobile (звено за игри за мобилни телефони на Namco), Mformа (сега Hands-on-Mobile) и Jamdat. Последната е придобита от Electronic Arts през 2005 г. и се преименува на EA Mobile. По ирония на съдбата първата игра на компанията е осъвременена версия на Snake.
Цветните дисплеи, възможността за слагане на по-голяма памет и напредъка на микропроцесорните технологии развързват ръцете на разработчиците и започват да се появяват все по-сложни и интересни игри. Възможността за бърз безжичен интернет премахва и ограничението потребителят да играе само предварително инсталираните на телефона заглавия.
Смартфоните промениха правилата на играта
Появата на смартфоните и тяхното налагане на пазара отключи почти неограничени перспективи пред игрите за мобилни телефони. Особено с навлизането на нови технологии като сензорните дисплеи и жироскопите. Засега от двете най-продавани игрални конзоли единствено DS на Nintendo разполага с екран, чувствителен на допир. Така вече заглавия като Guitar Hero например може да се играят по-лесно и по-реалистично на iPhone или на HTC, отколкото на PSP например.
Жироскопните възможности позволяват на геймъра да играе, като движи телефона нагоре-надолу или като леко го завърта. Въпреки че в смартфоните все още не са интегрирани истински жироскопи, последните модели, които трябва да дебютират към края на тази година, ще притежават такива функционалности. Така управлението на мобилните игри ще стане още по-интуитивно и реалистично.
Подобно на конзолите, които предлагат различни варианти за игра в мрежа, и игрите за телефони вече предлагат подобна опция. За улеснение на геймърите последната версия на iOS операционната система на Apple, ще предлага услугата Game Center, която ще свързва играчите, използващи iPhone и iPad Touch.
Бързото развитие на смартфоните и таблетите, които все повече започват да заприличат на джобни компютри, отколкото на средства за комуникация, със сигурност ще постави под въпрос съществуването на преносимите игрални конзоли в близко бъдеще.
Все още основните гейм конзоли превъзхождат по технически характеристики повечето мобилни телефони, но до една-две години тази разлика ще се стопи. И ако разработчиците започнат да правят все повече игри за смартфони и таблети, както и тенденцията за нарастване на популярността им се запази, скоро може да станем свидетели на поредната революция в областта на дигиталните забавления.