In memoriam Драган Сакан

In memoriam Драган Сакан

In memoriam Драган Сакан
"Той лесно понася славата, познава добре и блатото, и звездите. Скромен е дори когато е високомерен, влага парите си в списания за култура и галерии, рядко се развежда, не спонсорира никого, но като всеки почтен занаятчия не взима пари от бедните.
Искал да стане и учен, и писател, художник, философ, бизнесмен, известен, богат. Но сега недоумява защо са били всички тези колебания. Всичко, към което се стремите, всичко, за което мечтаете, а и много повече от това, ви предлага рекламният бизнес."
Това е откъс от предговора на книгата, посветена на рекламния бизнес - "Хубава жена", която дава много точно описание на своя автор - Драган Сакан. Големият рекламист и основател на мрежата от рекламни агенции New Moment New Ideas почина внезапно на 3 октомври в Белград на 60-годишна възраст.
"Почти митична фигура. Мъжът, който трансформира пропагандата в реклама в този регион", пише американското издание Advertising Age през 1999 г. И действително Драган Сакан е постигнал всичко, което може да се постигне в рекламния бизнес на диво място като Балканите. Той е основател на 10 рекламни агенции в 8 държави и винаги е казвал, че вярва в българската реклама много повече, отколкото самите агенции тук вярват в себе си.
Драган Сакан започва своята кариера през 1975 г. като психолог, а впоследствие се научава да съчетава уменията си на медия планьор, копирайтър, творчески директор и управител на агенция. Дълги години ръководи белградския офис на Saatchi&Saatchi. След 2000 г. вече е собственик на най-голямата верига рекламни агенции в Югоизточна Европа - S Team Ideas Group.
За 35 години в рекламата и креативния бизнес Драган Сакан създава хиляди рекламни кампании, четири книги за творческо мислене, основава списание New Moment, фестивала за креативно мислене Ideas Campus и галерия New Moment New Ideas. Спечелил е безброй местни и международни награди в областта, журирал е на множество рекламни фестивали.
Неговата житейска философия винаги е била, че "светът има непрекъсната необходимост да бъде провокиран и обновяван".
Драган Сакан за света на креативността:
"Новата идея може да бъде открита във всекидневния живот, в реалния свят, в изкуството, във всички области на човешкия ум. Идеите са навсякъде около нас. Трябва да се научим да ги откриваме."
"Идеята прилича на цвете, което изисква грижи, за да поникне - трябва да се окопава градината, да се полива, наторява и най-вече трябва много да се чака. Това е креативният процес, който се състои от информация, инкубация и илюминация. Накрая идеята блясва като фойерверк."
"Една реклама, за да предизвиква внимание и напрежение, трябва да притежава добра и интелигентна идея. Голямата идея обикновено е семпла, предизвиква изненада, смях и сълзи. Тя действа на сърцето и ума."