Продажбите на шампанско растат, прогнозите за бъдещето на пазара са предпазливи

Шампанското - напитката, която повечето хора пият на Нова година, а тези с доходи над средните употребяват по-често, загуби част от блясъка си през последните две години. Причината отново е кризата, която сви доходите на потребителите и ги накара да обръщат повече внимание на цените.
През 2009 г. продажбите на шампанско в света спаднаха с 5% по данни на "Евромонитор". Негативният резултат се дължи основно на сривовете на основните пазари и отразява най-ниските нива на потребление от години. Агенцията за пазарни проучвания "Евромонитор" предвижда макар и леко увеличение на количествата продадено шампанско през тази година, като тенденцията ще се запази до 2015 г.
Трите пазара, в които са концентрирани 67% от общите продажби на шампанско - Франция, Великобритания и САЩ, отчетоха свиване със съответно 6%, 10% и 5% през 2009 г. Това доведе до шок и объркване сред производителите, смятат анализаторите на "Евромонитор". За да отговорят на спада в потреблението, някои от тях значително намалиха цените. Дори и при този ход обаче шампанското остана по-скъпо от основните си конкуренти - пенливите вина. Затова от срива през миналата година спечелиха именно производителите на алтернативните напитки. Въпреки че и техните продажби не отбелязаха рекордни повишения, вина като испанското кава или италианското просеко утвърдиха позициите си, смятат от "Евромонитор".
С плахото съживяване на икономиката от началото на годината се раздвижва и пазарът на шампанско, като по данни на международната организация на производителите на напитката CIVC през първата половина на 2010 г. количествата продадено шампанско са нараснали с 40%. Повишението се дължи на резултатите на няколко големи производителя като Laurent-Perrier, LVMH и Vranken-Pommery Monopole. Наблюдава се и увеличение на продажбите на собствените марки шампанско на търговските вериги. Стабилизират се и цените. Въпреки това експертите предупреждават, че подобряването не означава, че предстои бурен растеж. Според анализаторите на "Евромонитор" до 2015 г. продажбите ще се увеличават минимално и препоръчват на производителите да се насочат и към други пазари, а да не разчитат само на традиционно силните Великобритания или Франция. "Все пак това сътвори чудеса за коняка", допълват от "Евромонитор".