Производителите на мебели отчитат лек ръст на поръчките, но все още са в криза

Леко повишаване на поръчките в последните два-три месеца отчитат производителите на мебели. Въпреки това са предпазливи в прогнозите си за следващата година, тъй като пазарът е силно зависим от развитието на строителството. От Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост заявиха, че при дървообработващия бранш възстановяването вече е започнало, но за производителите на мебели все още предстои. Продължава и спадът на пазара на хотелско и ресторантско оборудване, като незасегнати от него остават само фирмите, работещи за магазини и супермаркети.
Тенденциите бяха набелязани от участници в изложенията "Светът на мебелите" и SIHRE (за хотелско и ресторантско оборудване), открити днес в Интер експо центъра в София.
Разведряване
"През последните два-три месеца поръчките се увеличават", каза Георги Ангелинин от D&I Furniture. Фирмата произвежда мебели от високия ценови клас по поръчка за големи хотели, апартаментни комплекси и частни къщи. Компанията е една от малкото, които не са усетили негативния ефект върху бизнеса си от свиването на строителството. "При нас поръчките не намаляха. Даже сме затрупани и в момента с работа, а от няколко месеца се увеличава още повече. Кризата удари по-дребните инвеститори и клиенти. Тези, с които ние работим, не са спрели поръчките", обясни Ангелинин.
Русенската фирма "Престиж мебел" също не е отчела драстично свиване на количествата произведени мебели миналата година. Приходите й обаче спаднали, тъй като клиентите се ориентирали към по-нискокачествени и съответно по-евтини продукти. "В последните месеци има ръст на пазара заради крайните клиенти основно. Покрай 15 септември се поръчваха мебели за детски стаи, сега започват подаръците за Нова година. При обзавеждането за хотели поръчките все още са малко. Надяваме се през пролетта на 2011 г. нещата да се разведрят и там", каза Антоанета Димитрова от "Престиж мебел".
От производителя на матраци ТЕД-БЕД също казаха, че свиването на поръчките в последните две години не им се е отразило много. Причината е, че компанията продължава да навлиза на нови пазари извън България и това компенсира спада на вътрешния пазар. "Пряко свързани сме със строителството и няма как да не ни се отрази кризата там, особено в сектора хотели. Има леко задвижване в последните два-три месеца, но тенденцията не е устойчива", обясни Ана Полихронова, която е мениджър проектен бизнес в компанията. Тя добави, че все пак поръчки за хотели има, тъй като съществуващите обновяват базата си. Заради по-свитите приходи на клиентите компанията променя и продуктовия си микс. Отскоро предлага т.нар. топ матрак, който може да се сложи върху стария и така да удължи живота му. Цената му е по-ниска от тази на обикновените.
Вътрешният пазар спада, износът расте
Данни на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост за първото тримесечие на 2010 г. показват, че продажбите в сектора на мебелите продължават да падат. От камарата очакват все пак сривът да се забави и тази година да е само 10% при 20 на сто през 2009 г. Той се дължи основно на свиването на вътрешното потребление, което през тази година е намаляло с 16 на сто.
"Добрата новина е, че очакваме износът на български мебели да се увеличи", каза председателят на камарата Калин Симеонов. По данни на организацията по-голямата част от мебелите, произведени през тази година, се изнасят. Симеонов добави, че възстановяването на мебелното производство може да се очаква след около шест месеца. Предположението му се основава на това, че дървообработването вече започва да излиза от рецесията. "За този сектор кризата започна шест месеца по-рано отколкото при производството на мебели", добави председателят на асоциацията.
Дървообработващият бранш се отърсва от кризата
От браншовата камара очакват секторът на дървообработването тази година да отбележи ръст от 10 на сто в сравнение с резултатите от 2009 г. Тогава обаче производството е намаляло с 30%. Въпреки това оборотът пада, като това се дължи на ниските цени на продуктите. "Увеличава се и броят на наетите. Износът продължава да расте, а вносът се свива", каза Симеонов. Той добави, че българските производители изнасят основно дъски и греди за Турция, откъдето те се продават в Ирак.
По данни на браншовата организация на вътрешния пазар растеж отбелязва само при фурнирните листове и развиван фурнир и на каси, касетки и щайги.
От камарата предупредиха, че при евентуално увеличаване на цените на дървесината пазари като турския и иракския ще бъдат загубени, тъй като българските продукти пробиват там заради ниската си стойност.
Хотелското оборудване все още надолу
Заради свиването на туризма и замразяването на строителство на хотели бизнесът на производителите на хотелско и ресторантско оборудване все още е в криза. "Миналата година спадът в сектора беше с 20% и очакваме тази тенденцията да се запази", каза председателят на асоциацията ХоРеКа Евелин Виденов. Той прогнозира, че в края на 2010 г. продажбите ще се върнат на нивата от 2006 г.
Запазване на производството и оборотите имало само при оборудването за магазини и супермаркети. Според асоциацията проблем е, че собствениците на кафенета и ресторанти предпочитат да купуват по-евтино непрофесионално оборудване, но това влошавало качеството на услугата. Асоциацията ще настоява за разработването на стандарти за оборудване, които да зависят от категориите заведения.