Конкуренцията при бързооборотните стоки се изостря

Конкуренцията при бързооборотните стоки се изостря

Конкуренцията при бързооборотните стоки се изостря
Забавяне на растежа на пазара на бързооборотни стоки през следващите години, увеличаване на дела на веригите магазини в него, постепенно насищане и изостряне на конкуренцията. Това са част от тенеднциите, които очертаха участниците на конференцията Retail in Detail, организирана от списание "Регал" и Gfk.
"Пазарът през 2010 г. ще достигне 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони. Заедно с тях числото сигурно е около 15 млрд. лв.", каза Владимир Чириков, мениджър пазарни проучвание в ИКАП. Той добави, че продажбите на бързооборотни стоки ще отбележат леко нарастване в сравнение с миналата година. "Очакванията ни за 2011 г. също са положителни, каквито са и нагласите на основните играчи", добави Чириков. Според изпълнителния директор на "Пикадили" Николай Нешев по-голям растеж ще има през 2012 г. и 2013 г., докато през тази и следващата година повишението ще е малко.
Според различни анализи делът на модерната търговия - веригите магазини, в общата с бързооборотни стоки е между 22 и 25%. "Очакваме до 2016 г. тя бурно да се развива и да достигне 60 на сто от пазара", коментира Нешев.
В момента около една четвърт от пазара е концентрирана в 10 големи играча, сред които най-големи обороти има "Кауфланд". "Повечето основни играчи са международни вериги и това се обяснява с опита им и по-лесния достъп до средства. Напоследък навлизат и нови местни играчи, но те се концентрират повече върху откриването на магазини в кварталите", каза анализаторът от ИКАП. Според него тази и следващата година в топ 10 на най-големите вериги ще се наредят и "Карфур", които навлязоха в България през 2009 г., както и "Пени", "Лидл" и "Меркатор". Изследване на компанията за финансовите резултати на веригите магазини за 2009 г. показва, че всички са на печалба с изключение на магазините "Европа", които регистрират загуба от над 200 млн. лв. "Това се дължи обаче на преоценка на активи, а не толкова на приходи от продажби", обясни Чириков. Той отбеляза, че въпреки че компаниите запазват или леко намаляват оборотите си, продажбите на квадратен метър стават по-малки. "Причината е развитието на нови по-малки формати магазини", каза анализаторът.
Анализаторът от Gfk Австрия Томаш Красни предупреди, че в момента пазарът в България все още не е стигнал точката на насищане, но в следващите години това ще се случи, ръстът на приходите ще започне да се забавя, а конкуренцията ще се изостри. Според него, както и според мениджъра от ИКАП възможностите за развитие на сектора в следващите години са свързани с разрастване чрез придобиване. Според Красни вероятно ще се увеличи и делът на хипермаркетите, както се е случило в страните от Централна Европа. "България засега е изключение, тъй като тук делът на супермаркетите е по-голям, но мисля, че това ще се промени", каза Красни.
Разработването на нови формати, както и отделянето на повече внимание на собствените марки също са сред възможностите пред пазара. По-малките търговци ще се насочат към по-малки градове, както и към откриването на обекти в жилищните квартали, прогнозират експертите. "Трябва да се върви и към оптимизация на информационната и логистича база. Без собствена логистична база в момента трудно се работи", каза Чириков. Според него по-малките магазини ще се специализират в продажбите.
Анализаторите предупреждават и за промяна в поведението на потребителите. Според Томаш Красни в момента българските клиенти купуват от даден магазин не толкова заради цените, а защото са близо или са удобни. "В бъдеще пазарът ще се движи от потребителите, а не от предлагането, а цените ще стават все по-важни", прогнозира Красни.