Пазарът на бързооборотни стоки върви към насищане

Пазарът на бързооборотни стоки върви към насищане

Пазарът на бързооборотни стоки върви към насищане
Забавяне на растежа на пазара на бързооборотни стоки през следващите години, увеличаване на дела на веригите магазини в него, постепенно насищане и изостряне на конкуренцията. Това са основните тенденции, които очертаха участниците на конференцията Retail in Detail, организирана от списание "Регал" и Gfk.
"Пазарът през 2010 г. ще достигне 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони. Заедно с тях числото сигурно е около 15 млрд. лв.", каза Владимир Чириков, мениджър в българското поделение на регионалната компания за пазарни проучвания и анализи ИКАП. Той добави, че около 30% от похарчените от клиентите средства за бързооборотни стоки влизат в касите на веригите. Останалите - в други магазини.
Чириков прогнозира, че продажбите като цяло ще отбележат леко нарастване в сравнение с миналата година, а делът на похарчените в обектите на големите търговци ще стане 40%. "Очакванията ни за 2011 г. също са положителни, каквито са и нагласите на основните играчи", каза Чириков.
Според изпълнителния директор на "Пикадили" Николай Нешев по-голям растеж ще има през 2012 г. и 2013 г., докато през тази и следващата година повишението ще е малко.
Според различни анализи делът на модерната търговия - веригите магазини, в общия с бързооборотни стоки е между 22 и 25%. "Очакваме до 2014 г. тя бурно да се развива и да достигне 60 на сто от пазара", коментира Нешев.
В момента около една четвърт от пазара е концентрирана в 10 големи играча, сред които най-големи обороти има "Кауфланд", показват анализите. "Повечето основни играчи са международни вериги и това се обяснява с опита им и по-лесния достъп до средства. Напоследък навлизат и нови местни играчи, но те се концентрират повече върху магазини в кварталите", каза анализаторът от ИКАП.
Според него тази и следващата година в топ 10 на най-големите вериги ще се наредят и "Карфур", които навлязоха в България през 2009 г., както и "Пени", "Лидл" и "Меркатор". Изследване на компанията за финансовите резултати на веригите магазини за 2009 г. показва, че всички са на печалба с изключение на магазините "Европа", които регистрират загуба от над 200 млн. лв.
"Това се дължи обаче на преоценка на активи, а не толкова от намалени приходи от продажби", обясни Чириков. Той отбеляза, че въпреки че компаниите запазват или леко намаляват оборотите си, продажбите на квадратен метър стават по-малки. "Причината е развитието на нови по-малки формати магазини", каза анализаторът.
Анализаторът от Gfk Австрия Томаш Красни предупреди, че в момента пазарът в България все още не е стигнал точката на насищане, но в следващите години това ще стане, ръстът на продажбите ще се забави, а конкуренцията ще се изостри. Според него състоянието на пазара в България е доста по-различно от това в страните от Централна и Източна Европа, тъй като делът на т.нар. модерна търговия е много малък.
"Според мен в следващите години това ще се промени, но неминуемо ще се стигне до насищане и тенденциите вече ще се диктуват от потребителите, а не от търговците, както сега", добави Красни.
Според мениджъра от ИКАП възможностите за развитие на сектора са свързани с разрастване чрез придобиване. Според Красни вероятно ще се увеличи и делът на хипермаркетите.
"В България засега делът на супермаркетите е по-голям, но мисля, че това ще се промени", каза Красни. Очаква се и разработването на нови формати магазини, което вече се наблюдава. Пример за това са по-малките обекти на "Пикадили" - "Пикадили експрес", както и откритият на скоро обект на веригата "Рода".
Разработването на собствените марки също е сред възможностите. По-малките търговци ще се насочат към по-малки градове, както и към откриването на обекти в жилищните квартали, прогнозират експертите. "Трябва да се върви и към оптимизация на информационната и логистичната база. Без собствена логистична база в момента трудно се работи", каза Чириков. Според него по-малките магазини ще се специализират в продажбите.
Анализаторите предупреждават и за промяна в поведението на потребителите. Според Томаш Красни в момента българските клиенти купуват от даден магазин не толкова заради цените, а защото са близо или са удобни. "В бъдеще пазарът ще се движи от потребителите, а не от предлагането, а цените ще стават все по-важни", прогнозира Красни.
Сред дискутираните на конференцията теми бяха и отношенията между търговци и производители. Според изследване на "Нилсен" по-силната страна в отношенията между двете страни са търговците, които са доволни от постигнатото при договарянето на условията за обща работа. Производителите не са толкова удовлетворени от постигнатите резултати вследствие на партньорството си с ритейлърите и отбелязват, че имат доста разминавания.
Мнения

Томаш Красни, анализатор от Gfk, Австрия
В момента пазарът в България все още не е стигнал точката на насищане, но в следващите години това ще се случи, ръстът на приходите ще започне да се забавя, а конкуренцията ще се изостри.

Владимир Чириков, мениджър проучване в ИКАП
Пазарът през 2010 г. ще достигне 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони. Заедно с тях числото сигурно е около 15 млрд. лв. Продажбите на бързооборотни стоки ще отбележат леко нарастване в сравнение с миналата година. Очакванията ни за 2011 г. също са положителни, каквито са и нагласите на основните играчи.

Николай Нешев, изпълнителен директор на "Пикадили"
По-голям растеж ще има през 2012 г. и 2013 г., докато през тази и следващата година повишението ще е малко.