Пазарът на бързооборотни стоки върви към насищане

Забавяне на растежа на пазара на бързооборотни стоки през следващите години, увеличаване на дела на веригите магазини в него, постепенно насищане и изостряне на конкуренцията. Това са основните тенденции, които очертаха участниците на конференцията Retail in Detail, организирана от списание "Регал" и Gfk.
"Пазарът през 2010 г. ще достигне 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони. Заедно с тях числото сигурно е около 15 млрд. лв.", каза Владимир Чириков, мениджър в българското поделение на регионалната компания за пазарни проучвания и анализи ИКАП. Той добави, че около 30% от похарчените от клиентите средства за бързооборотни стоки влизат в касите на веригите. Останалите - в други магазини.
Чириков прогнозира, че продажбите като цяло ще отбележат леко нарастване в сравнение с миналата година, а делът на похарчените в обектите на големите търговци ще стане 40%. "Очакванията ни за 2011 г. също са положителни, каквито са и нагласите на основните играчи", каза Чириков.
Според изпълнителния директор на "Пикадили" Николай Нешев по-голям растеж ще има през 2012 г. и 2013 г., докато през тази и следващата година повишението ще е малко.
Според различни анализи делът на модерната търговия - веригите магазини, в общия с бързооборотни стоки е между 22 и 25%. "Очакваме до 2014 г. тя бурно да се развива и да достигне 60 на сто от пазара", коментира Нешев.
В момента около една четвърт от пазара е концентрирана в 10 големи играча, сред които най-големи обороти има "Кауфланд", показват анализите. "Повечето основни играчи са международни вериги и това се обяснява с опита им и по-лесния достъп до средства. Напоследък навлизат и нови местни играчи, но те се концентрират повече върху магазини в кварталите", каза анализаторът от ИКАП.
Според него тази и следващата година в топ 10 на най-големите вериги ще се наредят и "Карфур", които навлязоха в България през 2009 г., както и "Пени", "Лидл" и "Меркатор". Изследване на компанията за финансовите резултати на веригите магазини за 2009 г. показва, че всички са на печалба с изключение на магазините "Европа", които регистрират загуба от над 200 млн. лв.
"Това се дължи обаче на преоценка на активи, а не толкова от намалени приходи от продажби", обясни Чириков. Той отбеляза, че въпреки че компаниите запазват или леко намаляват оборотите си, продажбите на квадратен метър стават по-малки. "Причината е развитието на нови по-малки формати магазини", каза анализаторът.
Анализаторът от Gfk Австрия Томаш Красни предупреди, че в момента пазарът в България все още не е стигнал точката на насищане, но в следващите години това ще стане, ръстът на продажбите ще се забави, а конкуренцията ще се изостри. Според него състоянието на пазара в България е доста по-различно от това в страните от Централна и Източна Европа, тъй като делът на т.нар. модерна търговия е много малък.
"Според мен в следващите години това ще се промени, но неминуемо ще се стигне до насищане и тенденциите вече ще се диктуват от потребителите, а не от търговците, както сега", добави Красни.
Според мениджъра от ИКАП възможностите за развитие на сектора са свързани с разрастване чрез придобиване. Според Красни вероятно ще се увеличи и делът на хипермаркетите.
"В България засега делът на супермаркетите е по-голям, но мисля, че това ще се промени", каза Красни. Очаква се и разработването на нови формати магазини, което вече се наблюдава. Пример за това са по-малките обекти на "Пикадили" - "Пикадили експрес", както и откритият на скоро обект на веригата "Рода".
Разработването на собствените марки също е сред възможностите. По-малките търговци ще се насочат към по-малки градове, както и към откриването на обекти в жилищните квартали, прогнозират експертите. "Трябва да се върви и към оптимизация на информационната и логистичната база. Без собствена логистична база в момента трудно се работи", каза Чириков. Според него по-малките магазини ще се специализират в продажбите.
Анализаторите предупреждават и за промяна в поведението на потребителите. Според Томаш Красни в момента българските клиенти купуват от даден магазин не толкова заради цените, а защото са близо или са удобни. "В бъдеще пазарът ще се движи от потребителите, а не от предлагането, а цените ще стават все по-важни", прогнозира Красни.
Сред дискутираните на конференцията теми бяха и отношенията между търговци и производители. Според изследване на "Нилсен" по-силната страна в отношенията между двете страни са търговците, които са доволни от постигнатото при договарянето на условията за обща работа. Производителите не са толкова удовлетворени от постигнатите резултати вследствие на партньорството си с ритейлърите и отбелязват, че имат доста разминавания.
Мнения Томаш Красни, анализатор от Gfk, Австрия В момента пазарът в България все още не е стигнал точката на насищане, но в следващите години това ще се случи, ръстът на приходите ще започне да се забавя, а конкуренцията ще се изостри. Владимир Чириков, мениджър проучване в ИКАП Пазарът през 2010 г. ще достигне 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони. Заедно с тях числото сигурно е около 15 млрд. лв. Продажбите на бързооборотни стоки ще отбележат леко нарастване в сравнение с миналата година. Очакванията ни за 2011 г. също са положителни, каквито са и нагласите на основните играчи. Николай Нешев, изпълнителен директор на "Пикадили" По-голям растеж ще има през 2012 г. и 2013 г., докато през тази и следващата година повишението ще е малко. |