Фирмите за облекла имат нужда от български доставчици
Компаниите от текстилната индустрия обсъдиха проблемите и влиянието на Китай след либерализирането на пазара. Това стана по време на годишната среща на бранша, организирана от италианската група "Миролио" и испанската "Индуико". Българските фирми трябва да се стремят да намалят вноса на суровините от други страни и да засилят собственото производство, препоръчаха представителите на "Индуико". Част от инвестициите трябвало да се насочат именно в тази сфера. Идеята се хареса на представителите на сектора в страната. Според собственика на компанията за облекла "Вени стил", която произвежда дрехи с марката "Етере", Веселин Славчев намирането на български доставчици ще улесни производството на собствена продукция и налагането й на чуждите пазари. Около 20 на сто от продукцията на фирмата е под собствена марка, а останалата е за чужди партньори. В момента "Вени стил" изнася голяма част от облеклата си в ЕС и подготвя работата си и на молдовския пазар, съобщи Савчев.
При снабдяването с платове може би ще е по-трудно да се намери качествена и разнообразна продукция, но останалите аксесоари може да се доставят и от български фирми, изрази мнението си и Робърт Александрийски, който е управител на компанията "Текстилни бизнес сървисис".
Западноевропейските фирми за облекла масово изнасят производството си извън континента. Част от дейността обаче трябва да се запази в Европа и това може да се поеме от страни като България, посочи генералният директор на "Миролио" Максимо Барточи. Предимството на фирмите тук е близостта до западните пазари. Компаниите обаче трябва да са в състояние да реагират изключително бързо на поръчките. "В рамките на 48 часа след запитването фирмата трябва да може да предложи модел на облекло", посочи Барточи. Компаниите също така трябвало да налагат повече собствени марки. "В България са нужни поне 20 такива компании", добави италианецът.
-------------------
През последните години секторът на текстила и облеклата заема все по-решаваща позиция за икономиката на страната и това се доказва от обема на производството и от износа, които реализират компаниите от бранша. По данни на Българската агенция за инвестиции делът на сектора в общия износ на страната е над 25 на сто. Фирмите в бранша са над 2500, а общият брой на заетите е повече от 150 хил.
По-голямата част от облеклата, произведени в България, са предназначени за износ. Традиционните износни пазари за българските облекла са Гърция (като междинен пазар), Италия, Германия, Испания, Румъния, САЩ, Франция и др. При текстила най-много износ се реализира в Италия, Турция, Румъния, Германия, Испания, Гърция и други.
По обем на преките чуждестранни инвестиции секторът облекло и текстил се нарежда на десето място, непосредствено след хранителната промишленост и преди строителния бранш.