Проучване: Песимизмът за възстановяване на икономиката продължава да свива потреблението

Песимизмът за възстановяването на икономиката, повишаването на доходите и намаляването на безработицата продължава да свива разходите на потребителите. Това показва индексът на потребителското доверие за третото тримесечие на годината, публикуван от агенцията за пазарни проучвания "Нилсен". Изследването следи настроенията на потребителите в 53 страни по света.
За третото тримесечие световният индекс падна с три пункта до 90 при две поредни тримесечия на покачване, пише в доклада на компанията. Резултатите под 100 определят потребителите като скептични.
Обръщането на позитивната тенденция от началото на годината се обяснява с недостатъчното положителни новини, които да затвърдят у хората чувството за икономическо и финансово стабилизиране. Според анализаторите то отразява и несигурността на световната икономика, както и разликите във възстановяването в отделните региони на света. Резултатите показват, че повече от половината анкетирани смятат, че рецесията все още продължава, а 48 на сто мислят, че положението няма да се подобри в следващата година. Те все пак не вярват, че кризата ще се задълбочи, но не виждат и светлина в тунела по отношение на безработицата и бюджетните дефицити в отделните страни.
Все повече хора се притесняват за покачващите се цени на храната (най вече в Азия) и на режийните им разходи за ток, вода, газ, парно (основно в Европа). За потребителите в Северна Америка основната грижа остава състоянието на икономиката.
Всичко това кара хората да свиват допълнително разходите си особено тези за нежизненоважни покупки като пътувания, нови дрехи, разходи за забавления или пък за нова техника. Близо половината анкетирани заявяват, че ако им останат пари, след като покрият основните си разходи, ще ги превърнат в спестявания. В същото време 27 на сто от американците, 19% от европейците, 17 на сто от африканците и азиатците и 16 на сто от живеещите в Южна Америка казват, че не им остават никакви средства, след като покрият основните си разходи.
Данните на "Нилсен" за европейските пазари показват големи различия между нагласите на потребителите в Северозападна и Южна Европа. Все повече избледняват надеждите за възстановяване в Гърция, Италия, Испания и Португалия, където индексът на потребителското доверие намалява. В Италия показателят дори удари рекордно ниски нива (64). Причините са свиването на потреблението, най-високата за последните седем години безработица, политическата несигурност и продължаващото затягане на кредитирането. Това се отразява и на продажбите на бързооборотни стоки, които остават на нивата от предишните две тримесечия.
Подобно е положението и в Испания, където и потреблението, и потребителското доверие спадат. В търсене на най-оптималното пазаруване потребителите посещават по-често супермаркетите и купуват обикновено по-евтините марки на търговците. На обратния полюс са страните от Северозападна Европа. Потребителското доверие в Германия достигна най-високите си нива от 2005 насам, повишават се и резултатите за Австрия и Белгия. Във Франция индексът остава под средните за всички изследвани страни. Това се обяснява със социалното напрежение в страната през септември и обявеното увеличаване на данъците през следващата година. Въпреки това покупките се повишават макар и умерено, като хората се ориентират към промоционални стоки и продукти, които носят марките на търговските вериги. От "Нилсен" прогнозират, че ако икономическата несигурност във Франция продължи, потребителите ще започнат да купуват повече стоки с марки на търговец и отново ще се върнат към евтините магазини с ограничен асортимент.
България не е включена в изследването на "Нилсен". Подобно проучване на българските потребители прави Националният статистически институт. Последните данни са от юли тази година и показват леко подобряване на очакванията на хората. Те обаче все още остават скептици и заявяват, че ще продължат да ограничават разходите си особено за скъпи стоки и ремонти.