От 1 януари догодина ще падне монополът на "Български пощи" за писмата

Лъчезар Камарашев, управител на "Тип-топ куриери" "Нагласата ни е да се включим в разпространението на пратки до 50 грама, ако падне монополът" 30 млн. лв. годишно се оценява този пазар |
Монополът на "Български пощи" за малките пратки - до 50 г, които са основно писма, да падне от 1 януари 2011 г. Това предвиждат промени в Закона за пощенските услуги, които бяха одобрени вчера от правителството и предстои да бъдат приети от парламента.
С измененията в закона ще се осъществи лоялна конкуренция и свободно навлизане на нови участници на пазара, желаещи да извършват услуги от обхвата на универсалната пощенска услуга, без създаване на законови ограничения и бариери, се казва в съобщението на правителството.
Пазарът на пратки до 50 грама се оценява на около 30 млн. лв. по данни на Комисията за регулиране на съобщенията. Към момента на пазара има 4 оператора на пощенски услуги - "Тип-топ куриери", "Еконт Експрес", "МИБМ експрес" и "Стар Пост".
"Нагласата ни е да се включим в разпространението на пратки до 50 грама, ако пазарът се либерализира, защото има голям потенциал", каза пред "Дневник" Лъчезар Камарашев, управител на "Тип-топ куриери". Той посочи, че ще се насочат към обслужването на писма до големите градове. Камарашев не очаква много нови компании освен вече лицензираните да се насочат към този вид услуги след отварянето на пазара.
Промените в закона се правят заради европейска директива, която предвижда пощенските пазари в страните членки да бъдат либерализирани изцяло, като крайният срок за това е краят на 2012 г. Това е втори опит на държавата да отвори пазара.
Първият беше планиран за началото на 2009 г., но малко преди това беше дадена две години отсрочка. Притесненията на "Български пощи" тогава бяха, че частните конкуренти ще разработват печелившите направления, като за държавната компания ще останат само нерентабилните села и загубите.
Проектозаконът предвижда "Български пощи" да останат основният пощенски оператор, който ще обслужва територията на цялата страна на "поносима цена" поне за още 15 години, като при наличие на "несправедлива финансова тежест" пощите ще се компенсират със средства от държавния бюджет.
За първите девет месеца на годината "Български пощи" са на загуба от 822 хил. лв. при печалба от близо 2.8 млн. лв. за същия период на 2009 г., показва отчетът на компанията.
Приходите от продажби са намалели с 9 млн. лв., основно заради прекратените договори за продажбата на винетки и уведомленията на "Мобилтел". Падат и постъпленията от кореспондентските пратки до 2 кг, както и от колетите до 20 кг, които са част от универсалната пощенска услуга - именно пазарът, който се либерализира още повече от 2011 г.
На "Български пощи" им е трудно да направят точна прогноза как ще им се отрази падането на монопола и с колко ще намалее пазарният им дял, но прогнозират, че спад може да има само при пратките до 50 грама. Към момента държавната компания държи 95% от пазара на универсалните пощенските услуги.
Основните клиенти на тези услуги са компании от сферата на търговията, услугите, финансите и публичния сектор. Данните на Комисията за регулиране на съобщенията сочат, че приходите от пощенски услуги за 2009 г. са в размер на 59 млн. лв. Това са 26% от приходите на целия пазар, които са общо 226 млн. лв. Основен дял от 60% се пада на куриерския бизнес, останалите 14 на сто - за парични превод.