Консултанти: Промоционалните лихви може да оскъпят кредита
Промоционална лихва по кредит може да докара оскъпяване на продукта за клиента и той да върне на края по-голяма сума, отколкото, ако е ползвал заем без на пръв поглед изгодни условия.
Това става ясно от съвети на кредитния консултант "ФинСити" в синтезиран своеобразен "пътеводител в галактическия свят на офертите за ипотечни кредити", в който най-използваните послания в кредитирането са прочетени през погледа на клиента.
При оферти за ипотечен кредит с промоционален лихвен период за една или две години лихвеният период за остатъчния срок е завишен с направената от банката отстъпка в първоначалния период. Така завишената лихва компенсира промоционалната и в крайна сметка често дори оскъпява кредита, посочват от "ФинСити" (виж примера в карето).
Идеята на промоционалната оферта е към датата на кандидатстване за кредита месечните вноски на клиента да са по-малки за срока на промоцията, посочват от кредитния консултант. Офертата има маркетингов смисъл с цел да се намали тежестта върху бюджета на домакинството в началния период, когато то има допълнителни разходи за довършване и обзавеждане на жилището.
От "ФинСити" съветват кредитополучателите да прибягват до този вариант на погасителен план по-скоро, когато очакват положителна промяна в размера на доходите си. В противен случай този "облекчен" период може да ви изиграе лоша услуга, посочват от компанията.
Друг подобен случай, в който по-ниска първоначална лихва е компенсирана в остатъчния срок на кредита е, когато заемът има фиксиран лихвен процент за една или две години. Такъв вариант осигурява предсказуем и сигурен размер на вноските по кредита за този период.
Като цяло обаче прилаганият лихвен процент за остатъчния срок също компенсира промоционалния период на фиксирана лихва и не рядко оскъпява кредита в края на периода му, обясняват от "ФинСити".
Този вариант все пак е за предпочитане, защото за разлика от офертата с по-ниската промоционална лихва тук размерът на вноските е постоянен за времето на фиксираната лихва. Това липсва в първия вариант, при който лихвеният процент е плаващ, което води и до промяна на размера на вноската.
Друг съвет, който дават от кредитния консултант, е клиентът добре да изчисли ползата си в случай на предоговаряне на лихвата с банката, ако тя се увеличи заради промяна на пазарната конюнктура, тъй като трябва да плати такса за предоговаряне.
В общия случай, ако новата лихва води до намаляване на месечните вноски, така че таксата, която плаща при предоговаряне, се изплаща за 6-12 месеца, може би си струва да се предговори. В обратния случай е по-добре да се изчака, посочват от "ФинСити".
Пример Кредит* в размер на 50 000 евро за срок от 25 години има промоционална лихва за първите две години от срока на заема в размер на 6.55% и лихва от 8.5% за остатъчния период. В този случай годишният процент на разходите (ГПР) е 8.31%, а погасената сума възлиза на 101 426.83 евро. При кредит със същите размер и срок - 50 000 евро за 25 години, без промоционална лихва, а само с една основна лихва от 7.9%, ГПР е 8.19, или погасената сума възлиза на 99 539.58 евро. При втория вариант излиза, че клиентът ще плати с 1887 евро по-малко. *Кредитът е с примерни параметри и не отразява реална оферта на банка; изчисленията не включват такси и комисиони. |