Ръстът на британските туристи се забавя

Ръстът на британските туристи се забавя

Зимните курорти очакват силен интерес на руски туристи през предстоящия зимен сезон, показва информацията на големите туроператори в страната. Увеличението на гостите от Русия и бившите съветски републики се очаква да е над 50 на сто в сравнение с миналата година. След като летните курорти започнаха постепенно да възвръщат позициите на руския пазар, подобна тенденция се очертава и в големите планински дестинации - Боровец, Банско и Пампорово.

Според предварителните планове се очаква зимните курорти да посрещнат около 30 хил. гости от Русия и съседните и страни. Това обаче все още не може да изкара руския пазар на първото място, което и тази година ще се заеме от Великобритания.

Зимният туризъм през миналата година отчете ръст от близо 10 на сто. Данните са на базата на приходите от международните пътувания според платежния баланс на БНБ. През четирите активни зимни месеци от миналия сезон (от декември 2004 до март 2005 г. вкл.) приходите са близо 590 млн. лв. Една година преди това приходите са близо 540 млн. лв. Ако се запази същият тренд на растеж, може да се очаква, че през този зимен сезон зимните курорти ще привлекат близо 650 млн. лв.

В момента тече активна подготовка на зимния сезон и се очаква увеличението на туристите от Русия и бившите съветски републики да е голямо, каза пред "Дневник" собственикът на "Алма тур" Любомир Панковски. Агенцията е сред компаниите, които водят най-много руснаци в България. Увеличението тази година ще се постигне благодарение на

новите чартърни програми

които ще тръгнат през следващите месеци. За първи път ще има директни полети от Киев, съобщи Панковски. Също така полети ще има от Москва и Санкт Петербург, което ще доведе до увеличение на посетителите между 35 и 50 на сто, прогнозира още Любомир Панковски. "Алма тур" наскоро придоби 50% от литовския туроператор "Фиджи травел", с което заяви намеренията си да увеличи значително броя на туристите от прибалтийските страни. От декември почват да летят чартъри и от Рига и Вилнюс.

От другата голяма компания, която работи на руския пазар - "Солвекс", също очакват сериозно увеличение на туристопотока. През миналия зимен сезон агенцията е довела средно 4500 гости от Русия, Украйна и Беларус. За предстоящия зимен сезон очакванията на компанията да са доведе с поне 40 на сто повече туристи. Увеличението може да достигне и 60 на сто и това се вижда от интереса към българските туристически дестинации по време на специализираните изложения в Русия, обясниха от "Солвекс".

Другите основни компании, които водят руски туристи в страната, са "Нева", "Астрал холидейз", "ДМ травел", "Добър ден", "Златен тур" и др. През лятото от "Балкантурист" съобщиха, че са отворили свое представителство в Москва и руският пазар става приоритетен за компанията.

За засилен интерес от страна на руските туристи съобщи и изпълнителният директор на "Балкантурист" Недялка Сандалска. Търсенето е по-голямо от възможностите на зимните курорти, посочи тя. Причината е в разпределението на леглата в хотелите между различните чужди пазари и това, че най-големият контингент се пада на британския пазар.

Руските туристи почиват предимно в Боровец и Пампорово. Огоромен интерес има от страна на руските туристи, съобщи председателят на сдружение "Пампорово 21 век" Георги Георгиев. През тази зима се очаква в курорта да пристигнат с 60 на сто повече руски гости в сравнение с миналата година, посочи още той. Сравнявайки общия брой на записванията до момента спрямо миналата година, увеличението е в рамките на 20 на сто, каза още Георгиев.

Пампорово в момента е в центъра на руски инвестиционни интереси и това е причината да се увеличи и притокът на туристи оттам, коментират представителите на туристическия бранш. Вече се строят хотели с руски капитали, а други проекти са в планираща фаза.

Има някои хотели, които предпочитат да работят с руски туристи, но те не са много, обясни пък Ваня Грънчарова от Алианса за популяризиране на Банско. Курортът е

най-привлекателен за британските туристи.

Британският пазар е на първо място по брой на туристите в зимните курорти. По данни на Министерството на културата, което в момента води статистиката на посещенията в страната, през миналия зимен сезон броят на британските туристи е нараснал с над 55 на сто в сравнение със същия период на миналата година и достигна 58 хил. посетители. По данни на туроператорите обаче броят на реалните зимни курортисти е по-малък - към 45-50 хил. Тази година се очаква ръстът да се забави и да достигне 20 на сто, съобщиха от компаниите, позовавайки се на записванията до момента, сравнени със същия период на миналата година.

Между 10 и 15 на сто очакват от двата големи британски туроператора "Томсън" и "Кристъл", които са част от концерна "ТУИ" (TUI). По думите на техния представител в България Валентин Йосифов двата туроператора осигуряват 20 на сто от британските туристи. Миналата година компаниите са довели около 11 хил. туристи от Острова. До 30% се очаква да е увеличението и на броя на туристите, които ще дойдат на ски с "Балкан холидейз" - компанията, която води най-големия контингент от Великобритания. Миналата зима туроператорът привлече 19 хил. от британските туристи в планинските курорти и отчете 70% ръст.

Тази година, за разлика от предишната, "Фърст чойз" очаква увеличение на туристите в размер на 75 на сто. Според предварителните прогнози компанията ще доведе на почивка около 3500 англичани.

Другите основни туроператори са Ингъмс, Нилсън и др. Британските туристи почиват предимно в Банско и Боровец. Ако до миналата година хотелите в Банско се пълнеха предимно с гости на "Балкан холидейз", то от този сезон курортът се отвори и за нови туроператори. За първа година в Банско ще навлезе един от големите британски туроператори "Фърст чойз", съобщи неговият представител Богдан Христов. "Томсън" също ще води за първи път англичани в Банско, съобщи Валентин Йосифов. Ръстът на британските туристи в Банско ще се поеме от новите места за настаняване, които се откриха за сезона. По данни на алианса в курорта легловата база се е увеличила от 5 на 7 хил. за една година.

Ръст на британските туристи се очаква и в Боровец, съобщи Недялка Сандалска от "Балкантурист", които са собственици на хотел "Рила" в курорта. Миналата година в курорта са карали ски общо 13 500 посетители от Великобритания. По думите й към момента записванията в хотела са с над 2300 повече в сравнение със същия период на миналата година и достигат 6400. От "Балкантурист" очакват между 15% и 20% ръст на британските туристи като цяло.

Като почти изгубен се смята в момента германският зимен пазар, показва информацията на туроператорите. От две години един от най-големите германски туроператори - ИТС (ITS), не води туристи в зимните курорти. Миналата година "Томас Кук" опита

да привлече германските гости

и през зимата, но явно кампания не е била достатъчно успешна. През тази зима туроператорът няма да води германци в страната. От зимните си програми не са се отказали ТУИ, които миналата година доведоха 1000 туристи в България и тази година може би ще достигнат същата бройка. Стремежът на компанията е да поддържа офертите за България, за да може страната да присъства в каталозите й.

Германските туристи са свикнали да ходят на ски в съседните на тях страни и трудно биха се качили на самолет, за да карат ски, обясняват представителите на туроператорите. Освен това зимната почивка в България излиза по-скъпа.

--------------

След като Банско привлече интереса на инвеститорите във ваканционни комплекси, в момента такива сгради се строят активно в Боровец и Пампорово. Хотели почти не се строят. В същото време обаче представителите на международните туроператори обясняват, че търсенето на чуждите туристи не отговаря на голямото предлагане. Няма особен интерес за купуването на апартаменти в зимните курорти, обясни представителят на "Томсън" и "Кристъл" Валентин Йосифов. На подобно мнение е и Богдан Христов от "Фърст чойз". Представителите в бранша обясняват, че активното застрояване с апартаментни хотели в планинските курорти не е напълно съобразено с търсенето на пазара. Те дори се опасяват, че може да се повтори неблагоприятната ситуация от морските курорти, от които чуждите туристи странят заради презастрояването. Ако не се строи целенасочено и съобразно нуждите, може да се повтори "морската грешка", казват представителите на някои туроператори. За разминаване между търсенето и предлагането сочат дори представителите на пазара на недвижими имоти. Според Иван Велков от "Колиърс интернешънъл" (Colliers International) голяма част от инвеститорите се стремят към бързата печалба от апартаментните хотели, което невинаги се случва.