БМВ се бори със СПИН в Африка
Някои отрасли като рудодобива трябва да се настроят към възможността в идните години да загубят до една трета от работниците си заради СПИН, казва Натали Майет. Преди десетилетие, когато епидемията достигна Южноафриканската република, Майет е работила като лекарка в Йоханесбург. От четири години лекарката ръководи програмата за ХИВ/СПИН в южноафриканското подразделение на германския автомобилен концерн БМВ (BMW). И значително е допринесла в южноафриканския завод на БМВ да има много по-малко смъртни случаи, отколкото средно за страната.
На Майет й се удаде да създаде
атмосфера на доверие
сред колектива на фабриката в Рослин, край столицата Тшване (бивша Претория). Всички резултати от тестовете остават в тайна и са известни само на Майет и на най-близките й помощници. За колегите и мениджърите заразените хора си остават анонимни.
Междувременно над 90% от близо 3000-те работници в завода са преминали през тестове за ХИВ, което е почти изключителен резултат в световен мащаб. За да се преодолеят големите задръжки към инициативата, ръководството на "БМВ Южна Африка" преди четири години открито се подложи на тест пред погледа на работниците, което осезаемо свали предразсъдъците. Майет освен това е горда, че никой не е изолиран социално, както толкова често се случва с болните от СПИН в Южна Африка, тъй като болестта е обвита с мрачна слава в страната. Трябва да се отбележи, че и нито един ХИВ-позитивен не е бил уволнен от компанията.
БМВ инициира и други социални проекти, най-вече в училищата в община Сошангуве, където живеят почти 20% от служителите на завода в Рослин. Но борбата със СПИН е на челно място сред приоритетите на южноафриканското подразделение на автомобилния концерн. Нито Майет, нито мениджмънтът на БМВ не крият, че битката срещу вируса се води не само от благотворителни подбуди, но и защото е
в интерес на самата компания
Някои свръхпедантични критици надушват зад това селективен морал - така, сякаш един автомобилен производител би могъл сам да коригира погрешната политика на ЮАР към СПИН. Фактът, че подходът на управляващия Африкански национален конгрес от години е пълен с противоречия, се дължи не на последно място и на това, че из континента циркулират безброй митове за болестта. Мнозина африканци, също както и здравната министърка на Южна Африка, например са убедени, че антиретровирусните медикаменти, изписвани и при най-тежките случаи в БМВ, са отровни. Тогава защо се учудваме, че разпространението на тези препарати е напреднало едва-едва въпреки предполагаемия обрат в политиката на южноафриканското правителство през последните две години? Наблюдателите оценяват броят на лицата, получаващи анти-СПИН медикаменти, на малко над 50 000, от които едва 10% от разболелите се от СПИН биват третирани ефективно.
А освен това никоя компания, която подобно на БМВ е изправена пред глобална конкуренция и произвежда основно за износ, не може да си позволи по-продължителни загуби на работници. Още по-малко пък ранна смърт на квалифицирани кадри, които преди това са преминали през скъпо обучение. Служителите тук са толкова добре обучени, че заводът в Рослин бе отличен от американската рейтингова агенция "Джей Ди Пауърс" (JD Powers) като
втори по качество и продуктивност
в глобалната верига на концерна, и то веднага след японската фабрика.
Много анти-СПИН програми в Африка не стигат достатъчно далеч, защото най-вече малките и средните компании се страхуват от високия разход на време и финанси. А и повечето програми са насочени само към непосредствено засегнатите служители.
Но БМВ не пропусна настояванията на гражданското общество и разшири обхвата на здравната профилактика и до семействата на служителите си. Сега в случай на нужда се покриват и разходите за медикаменти до 1200 ранда (150 евро) на месец. Наред с това се осигурява и психологическа помощ за ХИВ позитивните работници. А пък когато вирусът "избухне", БМВ търси подходящо работно място за засегнатите служители.
-------------
Локално и глобално
Германската автомобилостроителна корпорация БМВ (BMW) се числи в момента към най-успешните и печеливши в бранша. В цялата група (включително и британската марка "Мини") работят 106 000 души. Общо БМВ произвежда близо 1.2 милиона автомобила на година и реализира 44 милиарда евро оборот. Марката БМВ се произвежда основно в Германия. В Рослин, край Претория, бе открит първият задграничен завод на концерна от Мюнхен. Там от 1972 г. се строят лимузини от серия 3. С ангажимента си в Южна Африка БМВ се вижда като "пътеводител на прогреса", понеже компанията лансира мерки срещу расовото разделение, трудовата дискриминация и несправедливото възнаграждение.
Не само БМВ, но и другите германски автомобилопроизводители имат свои заводи в ЮАР и също се борят срещу епидемията от СПИН. В тази област браншът играе лидерска роля, въпреки че предлаганите безплатни медицински услуги все още са по-скоро изключение. Преди пет години "Даймлер Крайслер" (Daimler-Chrysler) например осъществи първата програма за работни места в Южна Африка, съвместно с Германското дружество за техническо сътрудничество (GTZ). Образцова дейност в страната демонстрира и "Фолксваген" (Volkswagen). Само преди месец южноафриканското звено на концерна от Волфсбург бе отличено от инициативата "Глобална бизнес коалиция срещу ХИВ/СПИН" за мащабната си програма за битка с болестта.
БМВ разгръща широк спектър от обществени ангажименти не само в непосредствено съседство на своите заводи, но и в глобален план. С тях са се натоварили фондациите "Еберхард фон Кюнхайм" и "Херберт Квант". Допълнително концернът подкрепя и други благотворителни програми - например за ограничаване на детския труд.