Партньорствата между бизнеса и екоорганизациите: Печелим ние. Печели и природата

Партньорствата между бизнеса и екоорганизациите: Печелим ние. Печели и природата

Какво е общото между Coca-Cola, National Geographic, IBM, HP, Sony и Nike? Освен че са едни от най-големите корпорации в света с печалби, надхвърлящи БВП на доста развиващи се страни, ги свързва още нещо. Всички участват в международната екоинициатива на природозащитната организация WWF Climate Savers ("Спасители на климата"), създадена преди десет години.
Този тип партньорства между бизнеса и неправителствения сектор са стимул за компаниите да въвеждат устойчиви бизнес практики, без непременно да са изискване от страна на държавите, в които оперират. Те са и възможност за по-убедително заявяване на зелена ангажираност.
Climate Changers насърчава участниците да намалят вредните си емисии и подпомага имиджа им на екологично отговорни корпорации. Намаляването е доброволно и всяка компания сама си поставя цели за редуциране на своя въглероден отпечатък. Първият ангажимента на коалицията от 22 компании е да намали общите си емисии с над 50 милиона тона до края на 2010 г.
Като ефект от това фирмите спестяват и милиони долари от увеличаването на ефективността си и доказват, че опазването на околната среда не само не е за сметка на печалбата, а носи икономически ползи. С познанието и опита си експертите на WWF помагат на фирмите да измерят екологичния отпечатък от различните дейности, набелязват проблемните области и след това предлагат най-подходящите практики. Партньорството с големите корпорации дава много по-добри възможности и на WWF да влияе за опазване на застрашени природни ресурси. Ето какво правят някои от тях.
Зелен бизнес в гората
Xanterra може би е малко позната в България. Компанията стопанисва хижи, хотели и ресторанти в 18 национални и щатски паркове в САЩ, сред които "Йелоустоун", "Гранд кениън", "Глейшър парк", Скалистите планини. Поставила си е за цел в дългосрочен план да сведе до нула парниковите си емисии. Това ще става поетапно, като до 2015 г. те трябва да намалеят с 10% в сравнение с нивата от 2000 г. В някои от парковете компанията използва слънчева, вятърна и геотермална енергия и идеята е делът й постепенно да се увеличава. За 2006 г. например Xanterra е използвала над 6 милиона киловатчаса зелена енергия, което е почти 7% от цялата им консумация. Вятърната енергия предоставя 50% от електричеството в парковете "Зайон" и "Лейк Крейтън" и 1/3 от енергията в парка "Маунт Ръшмор". 
Да показваме как
Националното географско дружество (National Geographic) е една от най-известните научно-популярни и образователни организации със собствен телевизионен канал, специални издания и книги. Това е първата медия, която се е присъединила към програмата на WWF.  Оганизацията си е поставила амбициозната задача до края на годината да намали с 80% емисиите си спрямо нивата от 2005 г. С 10% трябва да намалят емисиите си и компаниите от веригата на доставчиците, с които NG работи. От организацията се надяват примерът им да бъде последван от техните читатели, зрители и партньори.
Как да спестяваме СО2 от вкъщи
От 1998 г. компютърният гигант IBM е спестил 115 милиона долара чрез подобряване на енергийната си ефективност, като в същото време е предпазил атмосферата от изпускането на 1.28 млн. тона въглероден диоксид, или еквивалента на 51 600 коли. IBM създават заедно със служителите си и една от най-големите програми за работа от къщи. В нея са включени 25 000 души и това е намалило необходимото офис пространство с около 500 000 м2.
Програмата е снижила значително разходите за енергия и спестява на служителите 22 милиона литра гориво годишно. Преместването на работните места вкъщи е намалило въглеродния отпечатък с 50 000 тона СО2 само през 2005 г.
Отпадъците в гориво
"Лафарж" е най-големият производител на цимент в света с около 85 000 работници в 75 страни. Този бизнес не е сред зелените индустрии. Компанията обаче се ангажира с намаляване на нетните емисии от тон цимент с 20% чрез подобрения в енергийната ефективност на заводите и заместване на твърдите горива с алтернативни. В производството вече са внедрени като заместители на горивата индустриални отпадъци като гуми, пластмаса и отпадъци от биомаса като обвивки от ориз, кафе, царевично брашно. Две от централите на компанията в Малайзия използват черупки от палмови дървета.
Надбягване с глобалното затопляне
Най-голямото постижение на Nike е премахването на парниковите газове от продуктите. През 2006 г. след 14 години тестване изследователите откриват начин да отстранят проблема с използването на серен хексафлуорид (SF6) при изработката на известните маратонки с въздушна възглавница. Звучи като малка промяна, но трябва да се умножи по броя на продаваните обувки от този вид, който е 100 милиона годишно. Един тон SF6 натоварва атмосферата в размер, който съответства на около 23 900 тона CO2. Близо 1/5 от използваната от компанията енергия е от възобновяеми източници. Последното усилие в зелена посока е измерването на екологичния отпечатък на доставчиците, с които фирмата работи и стъпки за неговото намаляване.
Зелен компютър
През 2007 г. Climate Savers се разраства, след като част от нея става създадената от Google и Intel неправителствена организация, обединяваща производители на компютри и части за тях. Мисията й е участниците да намалят собствените си емисии, да увеличат енергийната ефективност на произведените компютри, да разработят и популяризират използването на "умни" технологии.
Енергийната ефективност при компютърните технологии е важна, защото в повечето случаи около 50% от енергията, доставена на компютъра, не се оползотворява. Тя се превръща в топлина или се губи по време на преобразуването на тока. Затова до кроя на 2010 г. целта е масовите компютри и сървъри да оползотворяват поне 90% от консумираната енергия.