Мотивация без пари – мисията (не)възможна

Мотивация без пари – мисията (не)възможна

Мотивация без пари – мисията (не)възможна
Намалиха ми заплатата, аз пък ще работя по-малко. Надали има човек, на когото поне за миг да не му е минало през ума да "отмъсти" на шефовете си по подобен начин. Парите обаче не са единственият водещ фактор за мотивацията на служителите.
Не по-малко важни са признанието, което получават, възможностите за развитие, доверието в компанията и добрият баланс между личния живот и работното време. Това твърдят експерти по мотивация и управление на човешките ресурси, които в края на миналата седмица участваха във форума "Мотивация без пари – мисията е възможна", организиран от "Капитал Кариери" и българската ΗR асоциация (БАУЧР).
"Компаниите, спечелили доверието на служителите си, постигат най-високи бизнес резултати", каза директорът на "Оксфорд лийдършип" Ким Мьолер. Той цитира данни от изследване във Великобритания, че фирмите, в които персоналът вярва на мениджмънта, постигат до 60% по-голяма ефективност от средните за съответния бизнес. Друг плюс е, че в тях има
по-малко напускащи и отсъствия по болест
Сред най-важните измерители на доверието е доколко служителите разчитат на думата на шефовете си и вярват в тяхната компетентност и честност. Водещо място имат още подкрепата и уважението, както и почтеността, равните шансове за развитие и справедливото заплащане.Изграждането на доверие започва от лидерите. "Те трябва да се видят в огледалото, да видят отстрани своите цели и ценности", каза Мьолер.
"Мениджърите не трябва да бъдат фокусирани върху инструкциите, които дават, а върху това, което искат като краен резултат. Те трябва да дават възможност на служителите да споделят идеи и да вземат повече автономни решения, с което ще ги стимулират да развиват способностите си", каза Евън Болстад, директор на норвежката HR асоциация. Ключов момент е подборът на хора, които не се мотивират само от парите. За тях вътрешната мотивация - че правят нещо ценно и морално, че работят в компания с добър имидж и че се разчита на уменията и мнението им, е по-важна от заплатата. Служители с подобна нагласа
ще бъдат усърдни дори и без високо възнаграждение
каза Болстад. За да ги привлекат, компаниите трябва да изградят подходяща корпоративна култура и тя да се демонстрира най-вече от висшия мениджмънт, препоръчаха експертите.
Сред най-силните фактори за мотивация са възможността за развитие и участие във важни проекти. HR директорът на Ситибанк Десислава Лашкова представи практиката на компанията служители да работят временно в друг отдел
и дори на по-висока позиция, но без допълнително заплащане.
"Желанието на хората да заемат друг пост може да се съчетае с бизнес нуждите, особено ако в някой отдел има по-голяма натовареност, а няма достатъчно хора. Плюсовете са, че се повишават ангажираността и интересът на служителите и се намалява текучеството", каза Лашкова. Освен това хората разширяват погледа си върху организацията, опознават колегите от другите отдели и започват по-добре да си сътрудничат с тях, добиват представа за възможностите, които дава компанията.
Добрият баланс между работното и личното време също е сред най-големите плюсове, които могат да направят дадена фирма предпочитана. "Работата от къщи спестява време на служителите и нервите, които хабят в трафика до офиса", каза Петя Писарска от ΙΒΜ. Изследване на компанията показва, че служителите, включени в програмата, подобряват продуктивността си с 15-20%. Други плюсове са, че така се намаляват разходите за наемане на офиси и за автомобили.
"Най-големият проблем при работата от къщи е, че хората губят връзка помежду си. Те стават част от един виртуален тим, но загубват контакта с колегите си", каза Писарска. "Задача на прекия ръководител е да организира срещи между екипа, за да съхрани живата връзка между тях и усещането, че са част от едно цяло", добави тя.
Сред най-важните фактори за мотивация са признанието, което служителите получават за труда си. "Това важи с изключителна сила за представителите на поколението Υ. Стереотипът за младежите е, че те не са лоялни, нямат ценности и могат да отидат в съседната фирма за 100 лв. повече", каза Александър Дурчев, управител на PR агенцията All Channels. "Те обаче могат да дават идеи и да генерират промяна", добави той. За да се използват положителните им качества, трябва да им се даде възможност да се изразяват свободно и да планират работното си време, препоръча Дурчев.
Някои участници споделяха своите впечатлени в Twitter. Пълния лист може да намерите под хаштаг :
 
"Средните мениджъри са нещо повече от кучета пазачи на процесите в компания", Свен Ласен от "Бостън кансълтинг груп"
Спадът на ангжираността засяга най-силно средните мениджърски нива, показва изследване на "Бостън кансълтинг груп"
"Кризата я измислиха клиентите, за да не ни плащат навреме"
IBM: в кодекса на труда няма дефиниция за работа от къщи, но има възможности в разпоредби в него, които използваме
"В all channels не наемат по позиции, а на база потенциал. Май като работиш с поколение Y и си иновативен, спокойно скачаш на офис Z"
 
"Културата изяжда стратегията за закуска"