Мюсюлманите празнуват Курбан байрам

Големият мюсюлмански празник Курбан байрам започва днес с молитва в повече от 1100 джамии в страната, съобщи пред БТА и.д. зам. главен мюфтия Ведат Ахмед.
В София началото на байрамския намаз (празнична молитва) е в 8.06 ч., а в останалите райони на страната няколко минути по-рано или по-късно в зависимост от географското разположение (колкото по на изток се намират, толкова по-рано), уточни Ахмед.
По време на празничните дни мюсюлманите посещават роднини и близки, по-младите целуват ръка на по-възрастните, с което им засвидетелстват уважението си и им искат прошка, а скараните е редно да се помирят. Особено важно е да се посетят близки, които са болни или немощни. Празникът е вълнуващ за децата, които по традиция се даряват с пари и лакомства. |
Курбан байрам символизира смирението, покаянието, помирението и опрощението. В днешния ден Арафе мюсюлманите трябва да постят и да се подготвят за посрещането на гости за празника.
Нощта срещу празника е благословена и на вярващите се препоръчва да се молят горещо. След нощния намаз до късно те четат откъси от свещения Коран. Вярва се, че в тази нощ молитвите непременно биват чути, а желанията се сбъдват. Празникът продължава четири дни и свършва след следобедния намаз на четвъртия ден.
Първият ден започва със сутрешния намаз, последван от проповед на имама, който припомня основните ценности в исляма и дава наставления за правилното изпълнение на жертвения ритуал - курбан. Задължително в този ден се дава садака (подаяние) на по-бедните. За жертвени животни в исляма са определени овенът или овцата, коза или яре, теле, крава или бик и камила, като дребният добитък трябва да е навършил една година, а едрият - две.
Задължителни елементи от ритуала на жертвоприношението са споменаването на името на Аллах и произнасянето на "текбир" (своеобразна мантра в исляма, възхваляваща Всевишния), обясни Ведат Ахмед. По възможност ритуалът трябва да се изпълни от духовно лице. Месото на курбана се разделя на три части: едната се дава на бедни и нуждаещи се хора, с другата се гощават гостите, а третата остава за семейството.