Нова верига усилва конкуренцията в продажбите на дребно

Нова верига усилва конкуренцията в продажбите на дребно

Нова верига усилва конкуренцията в продажбите на дребно
15 обекта ще открие "Лидл" в страната

50 магазина до края на 2010 г. планира и "Пени маркет"

11 млрд. лв. са продажбите на бързооборотни стоки
След няколко години на усилена подготовка германската верига за бързооборотни стоки "Лидл" ще отвори първите си магазини в България. Компанията ще открие 15 обекта в 11 града на 25 ноември.
Четири от тях ще бъдат в София, а по един ще има в градовете Пловдив, Варна, Стара Загора, Пазарджик, Сливен, Кърджали, Петрич, Монтана, Ловеч и Габрово, съобщиха от дружеството.
Впоследствие предстои да се ребрандират и магазините на "Плюс", които веригата закупи през тази година. Именно сегментът на дискаунтърите се очаква да расте най-динамично през следващите години при засилваща се конкуренция. Другата верига, която оперира на него, е "Пени маркет".
Веригата "Лидл", която е собственост на концерна "Шварц груп", е специализирана в продажбите в ниския ценови сегмент (т.нар. дискаунтър). Компанията комбинира строителството на собствени обекти в България с придобиването на конкурент.
В началото на годината стана ясно, че дружеството е постигнало договореност за покупката на бизнеса в България и Румъния на друга верига от сегмента - "Плюс", собственост на дружеството "Тенгелман". Сделката, включваща 23 магазина в България и 96 в Румъния, вече беше одобрена наскоро от антимонополните органи в двете страни.
"Лидл" вече разполага и със собствена логистична база край град Елин Пелин. Тогава от компанията съобщиха, че в складовата база са инвестирани 56 млн. лв.
Основният конкурент на българския пазар на "Лидл" е веригата "Пени маркет", която отвори първите си магазини в страната през есента на миналата година. Тогава от компанията, част от германския холдинг "Реве", съобщиха, че очакват да отворят 50 магазина до края на настоящата година. Към момента "Пени маркет" има 43 обекта в страната. Дружеството също изгради свой логистичен център, който също се намира в района на Елин Пелин.
Консултантите са категорични, че през следващите години най-сериозен ръст в търговията в България ще има именно при веригите, предлагащи стоки с намаления. От една страна, за активното им развитие ще помогне настоящата икономическа ситуация, която стимулира ценовата чувствителност на клиентите, а, от друга, това ще направи и фактът, че все още степента им на проникване в страната е сравнително ниска.
Очаква се този тип вериги да се развиват по-активно в малките градове, където и присъствието на други представители на модерната търговия е все още много слабо. От консултантската компания ИКАП прогнозираха на завършилата преди няколко седмици конференция Retail In Detail, че "Лидл" и "Пени маркет" ще се наредят в топ 10 на най-големите вериги на българския пазар през тази и следващата година.
В момента около една четвърт от пазара на бързооборотни стоки е концентрирана в 10-те най-големи играча, като най-високи обороти има "Кауфланд", казаха тогава от ИКАП. По техни данни в момента продажбите на такива стоки са за около 11 млрд. лв., като в това число не влиза сивият сектор, пазарите, както и малките павилиони.
Същевременно все още е сравнително голям делът на самостоятелните магазини. По различни данни те имат между 70 и 80% от пазара, което е сред най-ниските нива за региона. Изследванията на консултантите показват обаче, че с всяка изминалата година делът им намалява за сметка на модерната търговия, като само за три години тя е придобила нови 10% от продажбите на бързооборотни стоки.