Три компании искат да произвеждат електромобили у нас

Три компании искат да произвежда електромобили у нас. Това съобщи директорът на дирекция "Икономическа политика" в Министерството на икономиката енергетиката и туризма Юлиан Николов при представянето днес на първата фирма, предлагаща зарядни станции за колите на ток.
Инвеститор от Русия се интересува от изоставени производствени мощности в Пловдив, в които са се правили електрокари, за да ги използва за сглобяване на маршрутни таксита и автобуси на електричество. Френска компания пък иска да произвежда електромобили в Стара Загора.
Имената на двете фирми не бяха споменати по желание на самите инвеститори, но преговорите били в напреднала фаза, уточни Николов. Китайската "Греат Уол", която догодина трябва да отвори завода си за автомобили край Ловеч, освен коли с традиционни двигатели планира в него да прави и електромобили.
Компанията "Фулчарджър България" пък обяви днес, че вече и на българския пазар се предлагат зарядни станции за електромобили. Търсят се дистрибутори, готови да платят по 4500 евро без ДДС за устройство за нормален заряд, работещо на 220 волта.
С тях напълно изтощените акумулатори на електромобилите ще се пълнят за между 2 и 8 часа в зависимост от модела на колата. "Фулчарджър България" предлага и станции за бързо зареждане, с които батериите възвръщат пълния си капацитет за между 5 и 30 минути, но тяхната цена не беше съобщена.
Компанията търси два вида дистрибутори - малки, които ще поемат ангажимента да изградят 20 станции в следващите 10 години, и големи, готови да инсталират до 100 устройства за същия период. Плановете са зарядни станции да има на общинските паркинги, пред моловете, на магистралите и основните пътища. Експлоатиращите зарядните станции ще печелят от разликата в цената, на която купуват електроенергията, и тази, на която я продават на крайните клиенти.
Потребителите ще могат да ползват зарядните станции, като се снабдят с индентификационни карти. С тях ще се отворят капаците на устройствата и да се получи достъп до контактите.
След като колата бъде заредена, нейният собственик ще получава чрез SMS или мейл информация за това, за да освободи зарядната станция. Информация за местоположението на зарядните станции в цяла Европа и кои от тях са свободни всеки регистриран потребител ще може да намери в интернет.
"Фулчарджър" е френска компания, която планира до края на следващата година да изгради мрежа от 4500 колонки в България, Румъния, Турция, Гърция, Кипър и Русия, обяви изпълнителният директор на компанията Марк Бюкер.
Според него в България има потенциал за масово навлизане на електромобилите, защото 70% от населението живее в градовете, а автопаркът е доста стар. Според него пътуването с кола на ток ще е два пъти по-евтино, отколкото с дизелов автомобил.
Не така стоят нещата според данните, разпространени от Весела Шаранкова, управител на "Фулчарджър България", която обяви, че според предварителните изчисления зареждането на акумулатора на един автомобил ще струва между 12 и 15 лева. При положение че съхранената в него енергия стига за изминаването на максимум 150 километра, предимството спрямо един икономичен дизелов или бензинов автомобил не е чак толкова сериозно.
Бюкер уточни, че зарядните станции, предлагани от "Фулчарджър", са произведени от компанията 365 Coulomb Technologies, която е монтирала 1200 подобни устройства в 117 града в 23 страни по света.
Според Юлиан Николов от министерство на икономиката енергетиката и туризма правителството търси варианти да стимулира употребата на електромобили. Това можело да стане с поставянето на специфични условия при обявяването на обществени поръчки и с финансови стимули.
Работна група в министерството вече е натоварена да проучи практиките в други държави и да предложи кои от тях могат да се приложат и у нас. Ще се търси и финансиране за изграждане на инфраструктура за електромобилите по европейски програми.
Николов припомни, че според редица анализи до 2020 година в света ще се движат между 6 и 15 млн. електромобила, като годишно се продават между 2 и 4 милиона. Според него за тях има и пазар у нас, защото България има най-ниската цена на дребно на електричеството в Европа.