Ивайло Московски, зам.-министър на транспорта: Изместихме графиците за пътните проекти с три месеца назад

Оперативна програма "Транспорт" е единствената, чиято индикативна годишна работна програма за 2011 г. трябваше да се доуточнява. Тя е първата, по която ще се направи пренасочване на 250 млн. евро от пътища и железници отиват за метрото. Програма "Транспорт" е с най-голям бюджет от европейските фондове – над 2 млрд. евро |
- До края на ноември тръгват търговете за магистрала "Марица" - През януари ще бъде пусната жп отсечката Септември - Пловдив - Испанската FCC многократно е променяла проектирането на Дунав мост ІІ, което води до оскъпяване на проекта - Има инвеститор за третият мост над Дунав при Оряхово – Бекет |
Готова ли е вече индикативната програма на оперативна програма "Транспорт"? Разбрахте ли се с агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за графиците?
- Пътната агенция беше дала графици със значително оптимистични прогнози за проектите София – Калотина, магистрала "Струма", Софийски околовръстен път - гара Яна. Първоначалните графици будеха съмнение, че АПИ ще успее да ги реализира. След срещи с АПИ графиците бяха изместени с два-три месеца напред.
Например проектът София – Калотина беше планиран за пролетта на 2011 г., което не звучеше реалистично. Сега очакваме търговете да тръгнат през лятото на 2011 г. За Софийския околовръстен път - гара Яна в момента вървят отчуждителните процедури и се надяваме строителството да тръгне през пролетта на 2011 г.
Тук има закъснение от една година, спрямо предварително обявените планове. До края на годината трябва да бъде обявен и поне единия търг за магистрала "Струма" за отсечката от Долна Диканя до Дупница. Отделно настояваме АПИ да започнат работа и по втория участък на магистрала "Струма" от Дупница до Благоевград, като целта е поне да бъде проектиран през този програмен период. До края на ноември трябва да бъдат обявени и търговете за магистрала "Марица".
Какво става с търговете за жп транспорта, ще се навакса ли изоставането?
- В момента тече вторият търг за жп отсечката от Пловдив до Бургас. На него се явиха повече компании в сравнение с неуспешния първи. Конкуренцията е голяма и очаквам силно състезание. За януари е планирано да бъде обявен търгът за жп линията Септември – Пловдив. Заедно с проекта Свиленград - турска граница това са жп проектите, които ще се реализират през този програмен период.
Пред финал са преговорите с италианската компания "Асталди", която строи линията от Първомай до Свиленград. Обхватът на договора се променя от Първомай до Димитровград, като стойността ще бъде 68 млн. евро. Досега от тях са усвоени над 46 млн. евро. "Асталди" са поели ангажимент до края на годината да бъде завършена жп релсата, а ние съответно да разплатим остатъка от над 20 млн. евро, за да не се загубят средства по ИСПА.
Съпътстващата инфраструктура и прелезите ще бъдат довършени до средата на 2011 г. След като подпишем допълнителното споразумение с "Асталди", отсечката от Димитровград до Свиленград ще я вкара в оперативна програма "Транспорт". Вече сме изпратили предложението за това до Европейската комисия. Средствата, които ще останат неусвоени от ИСПА за участъка от Димитровград до Свиленград, които са около 45 млн. евро, няма да могат да се прехвърлят към оперативната програма.
Мостът над Дунав при Видин – Калафат строи ли се, защото имаше информации, че испанската FCC заплашвала да напусне обекта?
- Испанската компания работи много сериозно. Мостовата конструкция е изпълнена 66%, а прилежащата инфраструктура - на около 45%. Имахме среща с изпълнителя и инженера на обекта и направихме пътна карта за стъпките, които предстоят. До края на месеца инженерът трябва да се произнесе по една от големите претенции на изпълнителя за около 30 млн. евро.
Искането за оскъпяване на проекта е заради смяната на фундамента на моста - от стоманен на стоманобетонен. Мостът е трябвало да започне да се строи едновременно от двете страни на Дунав, но след 18-месечното забавяне заради липса на достъп до румънския бряг е започнал да се строи само от българската страна.
За да ускорят и наваксат забавянето една от мерките, които са предприели испанците, е смяната на фундамента. Другата причина е геологията на терена. Досега FCC са предявили общо претенции за около 90 млн. евро.
Има решение на правителството надзорната фирма да получи допълнително над 5 млн. евро, което е почти същата сума, с която спечели договора. Ще бъдат ли удовлетворени и претенциите на испанците?
- Изпълнителят многократно е променял проектирането, което е налагало допълнителна работа на инженер консултанта. Испанската компания е имало право да променя, защото договорът е за строителство и инженеринг. В момента се чака становището на инженера по претенциите на FCC, след което ще вземем и нашето решение.
Договорът за строителството на втория мост над Дунав е сключен на нереално ниска цена, което е било видно още в самото начало. Ако се стигне до допълнително заплащане, то ще е за сметка от резерва на проекта, който е над 45 млн. евро. При необходимост от още средства вариантите са или от националния бюджет, или допълнителен кредит от Европейската инвестиционна банка.
Преместихте средства от пътища и железници за метрото, но усвояването на средствата за корабоплаването по Дунав е нулд???, а проектът "Батин – Белене" за близо 140 млн. евро е сред рисковите. Тези пари няма ли да ги прелокирате също?
- Коментирахме с Европейската комисия, ако проектът наистина стане много рисков и се види, че не може да се изпълни, най-вероятно ще прелокираме и средствата от него. За момента Брюксел изказа становище, че този проект не трябва да се пипа, защото той е сериозен ангажимент към Дунавската стратегия.
Има политическо значение за всички държави по река Дунав. Германия и Унгария например също изпълняват подобни проекти за подобряване на корабоплаването в техните участъци. По този проект ангажимент на Румъния е да подготви оценката за въздействие на околната среда. Тя е направена, но е неприемлива за главна дирекция "Околна среда" в Брюксел и в момента румънската страна коригира екодоклада и ще го внесе отново в Европейската комисия.
Ако одобрението се забави още дълго, ще постави изпълнението на проекта в голям риск. Затова възложих на агенцията да поддържане и проучване на река Дунав да разделят проекта на поне два лота. Така, ако в някакъв бъдещ момент Брюксел даде зелена светлина, но ние нямаме време да усвоим целия бюджет, поне да направим една част от него.
Проектът "Батин – Белене" подобрява корабоплаването и навигацията по Дунав. По него се предвижда да се осъществят дейности по драгиране на двата бряга и разширяване на плавателния канал.
Колко са реалистични новите два моста над Дунав в българския участък, за които се говори още от социализма при Оряхово и Силистра?
- Целта ни е тези проекти да станат част от Дунавската стратегия. Румъния заяви, че има готовност за изграждането на моста Оряхово – Бекет на принципа на публично-частното партньорство (ПЧП). Румънската страна твърди, че има готов проект и заявен интерес от инвеститор за строителството на мостовата конструкция. Задължение на всяка една от страните ще бъде да направи прилежащата инфраструктура.
Румъния няма проблем с този въпрос, защото от нейна страна брегът е равнинен, докато от българска брегът е скалист и ще е необходим доста по-голям финансов ресурс. Това, на което България се съгласи, е разделянето на двата моста и те ще вървят самостоятелно, а не в пакет, както беше досега. Щом единият мост има готовност и една от двете държави може да го направи, нека да го направи.
Започнахте ли подготовката за следващия програмен период?
- Целта ни е да не загубим нито едно евро от сегашния програмен период. Затова проекти, които са с голяма готовност за реализация, ще бъдат изтегляни напред, разбира се, като ще се опитваме да спазваме и баланс между отделните приоритетни оси.
Това, което се разбрахме с Европейската комисия, е, че за големите проекти ще ни разрешат да възстановяваме и междинните плащания, което ни поставя в много добра финансова позиция, защото няма да чакаме одобряване на междинните сертификати от Брюксел. Дали сме пълна газ на всички бенефициенти да подготвят апликационни форми.
До края на 2011 г. трябва да разплатим 63 млн. евро за пътища и 44 млн. евро за жп проекти, за да няма зачертване на средства. Това означава да бъде извършена работата цялата работа на обекта, да бъде фактурирана, сертифицирана от итженер-консултанта, проверена от нас, верифицирана, дадена в национален фонд, той да разплати и да изисква от Брюксел средствата да бъдат възстановени.
Не го ли направим, моментално системата ни зачертава тези средства. В момента сме критични, но ще успеем да се справим, защото по магистрала "Тракия" има доста свършена работа.