Анализаторите от Informa Telecoms: Мобилният интернет в България е пренебрегнат източник на приходи

Анализаторите от Informa Telecoms: Мобилният интернет в България е пренебрегнат източник на приходи

В България има подходящи условия за мобилни виртуални оператори (компании, които продават услуги през мрежата на съществуващ телеком под собствен бранд). Това е заключението на доклада на анализаторската агенция Informa Telecoms & Media за тенденциите на телекомуникационния пазар в страната, който трябва да бъде представен утре.
Местните мобилни оператори могат да продават услуги чрез няколко свои бранда, ползвайки една и съща мрежа, както прави холандският KPN. Това е възможно, тъй като телекомите вече имат изградени търговски канали и връзки с клиенти.
По-рано тази седмица 11 алтернативни оператора се обединиха в телеком. Една от възможностите за развитие, която новата компания ще изследва, е да получи лиценз за мобилен оператор именно като разчита на вече изградените мрежи.
"Потенциалът на гласовата телефония е изчерпан, цените на разговорите падат. Операторите осъзнават, че комбинираните фиксирани и мобилни услуги са следващият голям източник на приходи", пише още в доклада на Informa Telecoms & Media. "Общата печалба на пазара не се увеличава, а се преразпределя между операторите.
"Виваком" наложи нова стратегия, с която лансира пакети с мобилни и фиксирани услуги, вместо да се конкурира изцяло на база на по-ниски цени. "Мобилтел" също приложи този подход с покупката на два стационарни оператора ("Спектър нет" и "Мегалан"). "Глобул" изостава от конкурентите си", допълват анализаторите.
"Виваком" успешно доведе конкуренцията на пазар (комбинирани мобилни и фиксирани услуги), където има по-силно конкурентно предимство. Годишният спад в броя потребители на "Мобилтел е 0.1%, на "Глобул" - 1.7%, a мобилните абонати на "Виваком" се увеличават с 3.8%", твърдят от Informa Telecoms & Media.
Стратегията на "Мобилтел" за повече пакетни услуги може да бъде успешна, ако към тях се добавят три услуги - комуникация между машини, комуникация в реално време и услуги, базирани на местоположението.
Третият пазар със сериозен потенциал е безконтактна комуникация (NFC - near field comminication). В началото на октомври Deutsche Telekom, Vodafone Germany и Telefonica O2 Germany например сключиха договор за съвместно предлагане на безконтактни услуги (например абонат купува стока в магазин само чрез своя мобилен телефон).
Анализаторите смятат, че в България "има риск абонатите да предпочетат фиксирания интернет, ако "Глобул" и "Мобилтел" не намерят по-добри начини да привлекат клиенти на мобилен интернет. Тенденцията ще се засили, тъй като следващата сфера на конкуренция е телевизията. Моделът постепенно се измества от поточна медия към интерактивна телевизия и видео по заявка."
"Мобилният интернет все още не е експлоатиран и представлява свеж източник на приходи. Причината е, че услугата все още е скъпа и броят абонати е малък. Засега телекомите избягват да включват активно в пакетните услуги мобилен интернет", отбелязват анализаторите. За повече от три години "Мобилтел" например е привлякъл толкова абонати на мобилен интернет, колкото Velcom Belarus, друга компания на Telekom Austria Group, за шест месеца.
Тенденции

- Комбинираните фиксирани и мобилни услуги са следващият голям източник на приходи
- Потенциалът на гласовата телефония е изчерпан
- Цените на разговорите падат