Как бяха изманипулирани процентите за Симеон II

Как бяха изманипулирани процентите за Симеон II

На пръв поглед автор на гърмящия тези дни скандал около манипулираните проценти на Национално движение "Симеон II" е политологът Емил Георгиев. В понеделник въз основа на негов анализ няколко всекидневника публикуваха информации, а "Демокрация" и "Монитор" - и авторски статии на политолога, от които става ясно, че подкрепата за НДС II се срива главоломно.

Георгиев, известен допреди две години като имиджмейкър на министър Валентин Василев, а сега работещ с почти никому известната агенция "Инфоарт", забърка каша с две сюжетни линии.

Първо - без да е оторизиран от агенция "Маркет тест", цитира данни от нейно национално представително проучване, според които "гласуващите за НДС II са намалели от 39 на сто в началото на май до 29% на 27 май". (За по-убедително в понеделник Георгиев повтори същото по БНР, но във вторник уточни, че коментира данните само като политолог.)

Второ - омешвайки като продукти за салата несъществуващи изследвания на НЦИОМ и данни от проведени на различни дати регионални проучвания на "Маркет тест", "Алфа рисърч" и "Инфоарт", Георгиев констатира, че заради отказа на царя да се кандидатира за депутат и качеството на листите му "рязко е спаднала подкрепата за движение "Симеон" в големите градове. Картината изглеждала така: София (НДС II:ОДС - 26%:25%), Варна (27%:26%), Русе (27%:26%) и Видин (25%:22%). Политологът оповести за първи път процентите още в петък в предаването "Студио Нова" на Нова телевизия.

В крайна сметка се оказа, че офанзивата на Георгиев е нещо като активните мероприятия на легендарния навремето медиен съветник на Виденов Красимир Райдовски. Приликите - широка медийна подплата и участие на политическа сила (в случая с Георгиев се потвърди, че активността му е не без подкрепата на предизборния щаб на ОДС, както между другото и осигуреното медийно отразяване). Разликата - всичко е направено доста по-нескопосано.

Едно от моралните измерения на казуса е, че в резултат на манипулацията се подронва престижът на социологическите агенции (или поне тези, които се занимават със социология по занятие). Най-добре диагнозата за създалата се ситуация поставиха от "Алфа рисърч": "Манипулацията с данни има различни лица - тя може да се извърши, като се съобщават неверни, частично неверни, проведени в друг период изследвания или пък когато коментарите към едно изследване се приписват и на всички останали. И трите подхода са използвани в цитираните по-горе медии, без да се позовават на източници от "Алфа рисърч". Самата агенция публикува неотдавна свое национално представително проучване в "Дневник", направено още преди огласяването на царските листи, което показваше, че подкрепата за НДС II пада от 42% на 34%. Досега никой не е поставил под съмнение достоверността на резултатите и тяхната интерпретация.

Също толкова сериозната и явно вечна в България свързана тема е доверието към медиите. Очевидно диагнозата на изданията, които "се хванаха" на политолога Георгиев, не е само "загърбен професионализъм" (елементарно правило е да се проверява източникът на информация, което в случая с разпространения анализ е въпрос на минути). Наскоро "Файненшъл таймс" помести статия за един от турските медийни магнати, в която между другото имаше едно изречение от типа: Турция е държава, в която, като четеш статии, винаги трябва да се досещаш кой стои зад тях. Е, България също.

Иначе въпросът коя от сериозните социологически агенции ще прогнозира най-точно изхода от вота е съвсем друг филм. В крайна сметка е ясно, че често до последно и самите избиратели не са наясно със себе си.

Важното е в дните до изборите медиите, които ще бъдат атакувани от не един и двама кандидати за 10-минутна слава, поне да не стават поле за лековерни предизборни сензации.