Един срещу друг или един към друг
СДС и НДСВ имат поне три съществени причини да затоплят отношенията си: топящият се рейтинг на СДС; бързият спад на доверие в НДСВ; настъплението на левицата. И в СДС, и в НДСВ са наясно какво ще последва, ако темповете на тези тенденции, отчитани от всички социологически агенции, се запазят до края на годината. Точно заради това те търсят и ще продължат да търсят допирни точки.
Именно подготвяните промени на конституцията могат да изиграят тази роля. Вярно е, че мненията на двете партийни централи не съвпадат по доста от огласените в публичното пространство предложения, но в случая това не е толкова важно. Същественото е, че общите теми могат да изиграят ролята на благовиден предлог и на политическа база, върху която двете партии ще стъпят заедно в един момент. Важно е също така да се отбележи, че и СДС, и НДСВ не просто се нуждаят, а до голяма степен са и принудени да прибягват към такъв резервен вариант, защото най-вероятно ще продължават да губят влияние.
Разбира се, пред сближаването на двете формации съществуват множество перипетии. Първата е, че безработицата, високите цени, приближаващата зима и изтичащият срок на обещаните 800 дни тласкат НДСВ към улица без изход. Дори външната политика на управляващите едно от малките им постижения, трудно ще спре срива на доверие в царската партия. А кой би искал да си "купи фабрика на 8 септември"?
Второто усложнение идва оттам, че СДС също е в тежко положение, но по друга причина. През годините, в които бе на власт, синята партия ориентира страната към пазарна икономика и превърна евро-атлантическата интеграция в държавна политика, но заедно с това мнозинството сини активисти в центъра и по места се възползва от преструктурирането на държавната собственост за лична облага. Това може би стана по законен, но не и по морален начин. Новото ръководство на партията трябва да отхвърли още много работа, за да докаже, че СДС наистина се е "проветрило".
Третото изпитание може да се изведе от предишните две - НДСВ обеща да стабилизира икономически страната и да върне морала в политиката. Сред като не успя да изпълни първия си "ангажимент", жълтата формация няма друг начин да задържи общественото доверие, освен ако не показва какво тежко наследство е получила. По тази причина е напълно възможно изпълнителната, законодателната, а и съдебната власт, да работят усилено в тази насока. В резултат на това рейтингът на СДС ще продължи да ерозира. И ще се получи следният парадокс: докато НДСВ съсипва СДС, негативите от управлението ще погубват НДСВ.
Какво тогава може да улесни постепенното сближаване между управляващи и опозиция? Отговорът е някой трети, една обща заплаха. В случая тази роля се пада на БСП, около която силно замириса на власт. Логично е да предположим, че нейното настъпление провокира сериозен отпор и раздвижване на пазара за коалиционни партньори. Означава ли това сътрудничество между СДС и НДСВ за местните избори? Възможна ли е коалиция между тях в следващ парламент, в който нито една от сегашните партии няма да успее да състави мнозинство? На тези въпроси може да се отговори "да", макар и хипотетично, и въпреки че на ниво партийни структури общуване няма.
Едно е сигурно: ако ръководството на синята партия не посочи реални партньори и разумни срокове за връщането си като управляваща формация, ще продължи да губи избиратели. Симеон Сакскобургготски също има интерес от разтоварване от някои негативи на управлението, за да запази себе си и НДСВ. При това колкото се може по-скоро. Ето защо може би няма да е далеч времето, когато в двете партии ще трябва сериозно да избират: управление на БСП или ново коалиционно сътрудничество.