Сезонът на бетоновозите
Убеден съм, че в българските курорти, особено през последните години, подобна нелепа ситуация би била последица единствено от грешка, приключила с притеснено извинение. Но от този факт България в никакъв случай не става по-престижно място за почивка. И всяко оплакване от страна на туристите, колкото и преднамерено да е то, отива точно в тази графа “Непрестижна дестинация за непретенциозни евтинджии”. Това е проблемът.
Наскоро стана известно, че собственици на хотели по Черноморието рискуват да загубят хиляди левове, ако туроператорите, водещи британски туристи у нас, бъдат принудени да изплатят обезщетения на всички оплакващи се от условията по крайбрежните курорти. Бихме могли да погледнем този факт с очите на оптимисти. Бихме могли да се успокоим с логиката, че щом броят на британските туристи у нас в края на сезона се очаква да надмине два пъти този от миналата година, съвсем естествено е да расте и броят на жалбите. Но проблемът отново е във факта, че тази естествена логика се трупа все в същата графа - на непрестижната дестинация. В такъв случай единственото, което трябва да се случи, е за обслужването и качеството на туристическия продукт в България да светне червената лампа.
Как си постлахме
В края на март, когато по Черноморието запристигаха туристите от третата възраст, стана ясно, че сезон 2004 ще трябва да се бори нe за успеха си, а срещу провала си. Още през април изумени двойки германски пенсионери газеха до кокалчета в рядката кал на новостроящите се хотели и се щракаха за спомен край мръсните бетоновози. Около тях чорлави работници с гумени галоши гостоприемно хвърляха тарикатски погледи и между два удара с теслата споделяха нещо много смешно по адрес на чужденците, белите им маратонки и други работи.
По данни на немската фирма “Кур клуб”, основен оператор на пазара на т.нар. туризъм извън сезона, всяка година от 1999 насам в хотелите по северното българско Черноморие почиват между 5000 и 7000 германски туристи от третата възраст. За традиционния подход към приходи от туризма у нас, според който печалбата трябва да се прибере чевръсто и без сантименти, тези цифри може и да изглеждат скромни. Истината е друга: в този туристически сегмент малкият брой на гостите се компенсира от по-дългия им престой. Освен това точно почиващите в пенсионна възраст имат определени интереси към допълнителните услуги, към културния и познавателния туризъм. Има и още - това са изненадващо платежоспособни, свободни, любознателни и дългосрочно планиращи ваканциите си туристи. Ако вземем за пример операта във Варна, ще установим, че от приблизително 2000 туристи, посещаващи спектаклите й годишно, около 70% са купили билетите си в периода март - май и септември - октомври. Всички тези подробности потънаха в пукота на най-неудържимата строителна еуфория в туризма през последните години. Всички чакаха сезона.
В това време организаторите на туристически екскурзии и шопинг турове за подранили туристи договаряха с местните РДВР-та засилена полицейска охрана край автобусите и местата за посещение, за да овардят гостите си от джепчии, ококорени просекини и продавачи на най-различни дребни неща. Подобни суматохи заради разпищоленото строителство и нахълтването на кой ли не в туристическия бизнес оставиха извън фокус още преди реалния старт на сезон 2004 основни принципи на обслужването и предлагането.
Един от тези принципи гласи, че платежоспособният, претенциозен и обичащ традицията турист търси познати лица сред персонала. Иска постоянство като гаранция за качество. Иска, но у нас ниските прагове на заплащане в туризма продължават да разгонват квалифицираните и опитните. Най-напред започват да се търсят евтини, неподготвени и за това непретенциозни кадри за туристическото обслужване. Непрекъсната смяна на хората разбива всички теории и системи за професионално обучение. От трета страна, сочещата надолу графика на заплатите в сектора влече в същата посока броя и качеството на учениците и студентите в средните и висши училища за подготовка на туристически кадри. В очакване на някаква виза за някъде, където плащат по-добре, потенциалните емигранти поработват без ентусиазъм по курортите, за да съберат някой и друг лев за пътуването.
Така още през пролетта на 2004 тенденцията вече беше ясна: по-ниският ръст на уличната престъпност, безспорният факт на по-доброто обслужване, изравнените и дори по-ниски цени, както и по-благоприятните климатични условия вече няколко години правят видима тенденцията за пренасочване на туристите от третата възраст към курортите в Гърция и Турция.
Безсилието
Беше началото на май. И още тогава стана ясно, че никой не е в състояние да спре строителството, докато то само не реши да спре. Разни съвети по туризъм към кметовете, всевъзможни брифинги и сбирки на експерти, всякакви префучавания на мерцедеси из курортите, медийни стрелби между местни представители на туроператори - гиганти, смешни актове за по няколкостотин лева, налагани на инвеститори, закопали край пясъка по няколко десетки милиона евро... Нищо не беше в състояние да спре бетоновозите. До края на май, че и по-нататък. Започна някакъв странен спор - дали загубите ще са по-големи, ако строителството спре или продължи? А най-странното бе, че всички спорещи бяха прави, защото беше ясно като две и две, че строителството в никакъв случай няма да бъде завършено до старта на сезона през юни.
Горе-долу към това време е датирана почти литературната творба на британско семейство, разказало в интернет за настаняването си в опразнени през лятото студентски общежития вместо в хотела, за който е платило. Подобни разкази, унизителни, обидни, звучащи невероятно, защото са абсолютно правдоподобни - колкото щеш. В края на май на сцената излязоха отново няколко от основните играчи, за да признаят, че строителството ще изяде не само този, но и няколко сезона напред. Признанието направи видими всички белези на слабата полумъртва държава. Изключителната държавна собственост на плажните ивици стана напълно необяснима, неонагледима дори. Хотели, басейни и пр. легнаха до самите вълни и никакви национални строителни надзори или регионалните им дирекции не помръднаха даже с вежда. В мъглата между Министерството на екологията и водите и Министерството на земеделието и горите дървари започнаха гола сеч из природните паркове на туристическите комплекси. Сега в електронния сайт на “Златни пясъци” пише: “Курортът се намира в природен парк “Златни пясъци” с площ повече от 1300 хектара. През 1943 г. паркът е обявен за защитен от закона. Носител е на син флаг - международна награда за екологично чисти курорти." Добре поне, че пише...
Разгарът
В средата на юли някой пусна слух, че “секторът е в криза”, че "сезонът е сложен". Туроператорите, работещи на британския пазар, опровергаха, като отчетоха ръст на туристи от Острова между 30 и 40%. “Германия е в рецесия”, контрираха от немския сектор. Руснаците се съвземали от визовия режим. Поляците и унгарците отново си припомняли за нас. В същото време от Министерството на икономиката официално разгласиха, че с цел почивка и ваканция през първите шест месеца на годината в България са дошли 1 497 595 чуждестранни туристи, което е с 21.27 на сто повече от първото полугодие на 2003 г. Пълна какафония!
Между броенето, шестмесечията, процентите и непроменената соцтерминология на сравнението със "същия период на миналата година", детайлите на обслужването бяха скучна тема. През това време неумити таксиметрови шофьори по бермуди и джапанки возеха край морето всичко чуждоезиково на "твърда тарифа" 10 лева и изключен брояч. Някакви бавачки загубиха децата на някакви туристи. В ресторантите като в хотелите въведоха цени за чужденци. Всепобеждаващата ориенталщина заля боклучарски маси, сергии, тенти и пр. из крайбрежните алеи на комплексите. Някъде на един шезлонг се паднаха по пет германеца, другаде администраторите нахокали гостите. И довършителните работи някъде продължавали... Клиенти се оплакаха даже, че край един от басейните барман ги помолил да му обяснят какво представлява малцовото уиски? Кой, кого и как обслужва обаче остана проблем на самите обслужвани. А оценката на държавата за ставащото през лятото в туристическата индустрия се сведе до констатацията на зам.-министъра на икономиката Димитър Хаджиниколов, че:
- съотношението между качество и цени на българския туристически пазар от няколко години се налага като оптимално и това прави страната ни търсена от туристите
- тази година туризмът ще има ръст от над 10 процента
- в момента страната ни може да се сравнява с Хърватия, а като качество съперничи на водещите туристически страни като Турция и Испания.
Въпреки похвалите във всичко казано остана празното място на държавната политика в туризма. Тя няма нищо общо с констатациите. Или ако има, то е твърде малко.
След края на лятото
Септември е месец на незрелите оценки. Уж вече не е лято, а май още е. Туризмът вече прави предварителни сметки. Хотелиерите са почти единодушни, че ръстът на чуждите туристи тази година ще е със знак минус спрямо миналата - оценка, несъвпадаща с тази на зам.-министъра на икономиката. В същото време, конкурентните дестинации Турция, Египет, Тунис и Испания предлагат цени твърде близки до българските при категорично по-добро обслужване и традиционно по-привлекателен продукт. Сравнението с цените на петзвездни хотели в курортите на Турция например сочи, че извън сезона те се продават по-евтино от три- и четиризвездните хотели по българското Черноморие. В такава ценова ситуация две от малкото предимства на летните ни курорти пред тези в Бодрум, Анталия или Кушадасъ остават ниските цени на допълнителните услуги и близостта на България до страните от Западна Европа. Но още в следващите години ниските цени на храните и напитките, които сега компенсират относително скъпите хотелиерски услуги, най-вероятно ще започнат да растат. Според най-песимистичните прогнози присъединяването на България към Европейския съюз през 2007 г. и неизбежната тенденция към изравняване на цените на допълнителните услуги в туризма могат да се окажат фатални за развитието на сектора, който само за година увеличи легловата си база с 30%!
Така отново стигаме до началото. До престижа на дестинацията. Стигаме и до злонамерените рекламации, до капризите, до тарикатските номера с източването на неустойки за несъществуващи проблеми просто защото в България номерът минава. У нас философстването “За толкова пари - толкова!” още дълго ще върви. И тактиката на поединичното спасяване от сезон до сезон ще продължи да съсипва общата стратегия. По същия начин, по който държавното жумене съсипа престижа на дестинацията България и шанса на черноморските туристически комплекси някога да се превърнат в скъпи летни курорти.