Big Brother: 10 неща, които не са същите

Big Brother: 10 неща, които не са същите

1. Посттоталитарният българин не обича да гласува. Не е вярно. Завършилото в понеделник вечерта първо българско издание на "Биг брадър" показа, че българинът с удоволствие гласува и дори е готов да плати за това (лев и двайсет за едно обаждане, 860 000 хиляди за една седмица, резултат, съпоставим с броя на гласувалите на първичните избори Стоянов - Желю Желев, 1996).

Изводът: Хората ще гласуват, ако вярват, че могат да влияят върху събитията.

 

2. Телевизията е много мощна медия. Не е вярно. Телевизията е тотална медия. Способността й да провокира реакции е правопропорционална на готовността й да раздели, макар и само видимо, "властта" си със зрителите. Въпрос на време е този процес да се превърне в управляем, защото засега все още не е.

Изводът: Политическата демокрация в България е все още далеч от световните стандарти, но покрай "Биг брадър" телевизионната демокрация е на път да се случи. Слави Трифонов вече изкопира модела и покани зрителите да отсяват претендентите за победител в конкурса на "Ку-ку академията". Идват нови трепетни вечери пред телевизора, нови sms-и, нови милиони левове. Политическо следствие: Политиката може да бъде интерактивно действие. Учете се от телевизията.

 

3. Рано е още за електронно гласуване. Не е рано, а даже е късно. Част от българите вече пращат sms-и и е-mail-и с такава лекота, с каквато Зара не е способна да си нареже хляб в къщата на "Биг брадър".

Изводът: Ако се въведе електронно гласуване на изборите, ефектът ще се измерва със стотици хиляди гласоподаватели в повече, отколкото при нормалното "хартиено" гласуване.

 

4. Елитът (културен, икономически, политически) е самосъздал се (self-made) и следователно - легитимен. Обществото гледа на него като на пример за подражание. Общият модел е моделът на успелия. Отчасти невярно. Има глад за нови кумири, за лица, с които човекът пред телевизора може да се идентифицира. Авторитетът е в процес на предифиниране. Подкрепям не този, който ме превъзхожда, а този, който е като мен. Или поне е в състояние да изиграе убедително такова подобие.

Изводът: Обществото инстинктивно се стреми към хоризонтални модели на отношения. Демонстрацията на превъзходство (икономическо, културно, чисто властово) е по-скоро дразнеща, отколкото респектираща.

 

5. Кирилската азбука е в основата на националната идентификация. Невярно, а и без значение. Денонощният канал на "Биг брадър" изрично подчертаваше, че кирилица не се поддържа. Това изобщо не пречеше на поколението, ползващо "методиевицата", да пълни полето на чата със съобщения като "Samo Zara nikoi druk", "i az mislq 4e sa tupi, ama i mnogo tupi hora ima 6tom gi podkrepqt", "obi4am zdravko toi e straxoten radvam se 4e toi spe4eli parite samo toi gi zaslujava6e iskam da sam na mqstoto na xristina" и така нататък.

Изводът: Класическата грамотност на XX век е мъртва. И в известен смисъл ненужна. Липсата й не е пречка за себеизразяване, придържането към нея е белег за старомодност и даже изостаналост. Запетаите са атавизъм, буквите ш, щ, ч имат цифрови заместители, задачата на бъдещето е да цифровизираме окончателно делото на Солунските братя, след което ще си общуваме пълноценно в чата и със sms-и.

 

6. Въпреки официалните декларации отделянето по етнически признак в България продължава да е факт. Не е вярно. Гласуването показа, че в мнозинството си българите не робуват на расови предразсъдъци. Може само да се съжалява, че продуцентите на шоуто не вкараха в играта циганин, за да се тестват нагласите и по този пункт. Но идва нов тираж, и това ще стане.

Изводът: Т.нар. български етнически модел е кабинетна конструкция. В отношенията между хората в България етническият произход изобщо не е водещ и - както изглежда - никога не е бил.

 

7. По отношение на сексуалността българинът е консервативен. Невярно. Хомосексуализмът в ефир се прие без драми и даже с любопитство. Другите креватни сцени - с акламации.

Изводът: Българите са по-толерантни към сексуалните различия, отколкото изначално се предполагаше.

 

8. Политическата система и социалният модел са сменени, но манталитетът на българина си остава непроменен. Отчасти невярно. Задава се ново поколение без комплекси, без чувство за постоянна вина, без страхове, свободно, глобализирано. За съжаление и без усещане за отговорност.

Изводът е марксистки: Битието определя съзнанието.

 

9. Българинът е стиснат. Не е вярно. Само за една седмица българите похарчиха толкова пари за гласуване по телефона, колкото не успя да събере благотворителната кампания "Българската Коледа" под патронажа на президента Първанов за доста повече време.

Изводът: Направете си го сами.

 

10. България се управлява чрез новините в 20.00 часа. Не. България вече се управлява отдругаде.

Изводът: Big Brother те гледа. И вече няма измъкване.