Когато хитовете са ретро
Минавайки из София тези дни, не може да не са ви направили впечатление стените от плакати със залезли звезди. Хора, които са били известни по времето на Сандра, Си Си Кеч и Саманта Фокс, в момента се радват на публика тук и сега. В "24 часа" мернах представяне и снимка на една от тези звезди (италианец) на балкона на хотел "Кубан", от времето, когато сградата е била най-голямата в радиус от километри. В предаването "Елит" по Канал 1 видях дълъг репортаж от тазгодишния "Сан Ремо", където репортерката се снимаше под палми и говореше нещо за актуалността на Тото Кутуньо...
Излизайки вечер в София, не може да не ви е направила впечатление музиката, която се пуска в заведенията. Най-посещаваната вечер в сравнително посещавания клуб "Ескейп" е ретро вечерта в четвъртък. В почти всеки друг клуб, чиято концепция не се базира на танцувална музика (т.е. техно или хаус), има ретро вечер. Концепцията на две от топрадиата в София е базирана на стара музика, а голяма част от другите също излъчват предимно стари хитове.
Наскоро се впечатлих, че двама мои познати, брат и сестра, момиче и момче съответно на 18 и 20 години, ходят на ретро партита често и с голям интерес. Ако те са родени през съответно 1985 и 1987, няма как ретро музиката да задоволява някаква носталгия или да им помага да си спомнят приятни изживявания, когато тя е била нова и когато "се е слушала". Попитах ги кои са "Франц Фердинанд", които аз (и доста сертифицирани критици) смятам за приятна модерна рок група. Те не бяха чували за тях. Което е лошо. Щях да се радвам, ако бяха ми казали, че "Франц" са много зле и че "Касабиан" например са по-яки.
Според един приятел, който разбира от музика, "в момента ретрото е модерно и трябва да изчакаме тази мода да отшуми и всичко ще е както трябва". Всичко ще е както е в Европа, където се слушат нови неща, има тенденции и времето в музиката не е спряло в началото на 90-те. Ако мислим хронологично, щом днес ретрото е модерно, утре ще е модерно по-ново ретро, т.е., ако сега хит са хитовете на "Бони Ем", след време ще е Джими Съмървил. Уви - не, ретрото в клубовете безразборно обхваща всички ери в музиката и ви гощава с хитове от Елвис до "Евритинг бът дъ гърл".
Истината е, че парчетата на "Бони Ем", Джими Съмървил и "Пет шоп бойс" никога не са имали сцена у нас. Липсата на сцена кара в момента обществото да ги изживее с някакво закъснение, защото то няма как да игнорира присъствието им.
Проблемът е, че ако 18-годишните слушат ретро, те няма как да чуят нова музика, новата музика няма как да ги накара да се обличат по друг начин, няма как да се познаят в текстовете на някое ново парче, няма да се развиват с пулса на останалия свят.
Искрено се надявам предсказанието на моя приятел да се сбъдне и модата на ретрото да отмине. Но мисля, че ако не се приложи външна сила, хората няма как да излязат от този ретро цикъл. Цикъл, защото, ако един човек слуша само ретро, той няма как да разбере за дадена нова музика, която би му паснала. Не би рискувал да отиде на концерт на нова група, защото може да се разочарова и да "загуби" някаква сума пари за билет.
Истината е, че във вкусовете, както и в бизнеса всяка иновация носи риск. Ако си купите нова дреха и тя ви стои смешно след месец, рискът за парите ви не е оправдан. Ако имате фирма и инвестирате в нов продукт, който се окаже пълен боклук и хората не го искат, рискът губи. Но ако получите комплимент за новата дреха или започнете да изкарвате пари от новия продукт, рискът се възвръща многократно.
Същото е и с музиката. Номерът е да се образовате така, че да правите точна преценка на риска и също така да заиграете ролята на външната сила за вашия личен свят и приятелите ви. Ако даден албум ви допада, препоръчайте го на някого и му обяснете защо тази музика е ценна за вас. Не оставяйте хората да носят старите си дрехи и да слушат ретро. Така няма да им дойдат нови идеи.
Не казвам, че ретро музиката е без стойност, но представете си какво би било да живеете в свят, в който се гледат само стари филми.
Авторът ви кани на концерта на "Крафтверк" на 14 юни в НДК. Пишете му на [email protected]