Инспекторът по труда е обиждан и лошо платен
В последните месеци Министерството на труда и социалната политика (МТСП) и Главната инспекция по труда (ГИТ) бяха обвинени в какво ли не. Тези неща дълбоко обидиха мен, вероятно и моите колеги.
Случаят "Еврошуз" беше определен като еднократна акция, която „размърдала” най-после МТСП и ГИТ. Той беше през януари. Ето фактите за януари - декември 2005 г.: Проверените предприятия са 28 897 с общ персонал 1 221 941 души. Проверките са 35 111. Констатирани са 196 067 нарушения. Съставените актове са 9757. Имало е и неизпълнени предписания - 941, което считам за допустимо. Но при тях са извършени допълнително 6804 последващи проверки и са им били съставени 962 акта. За по-сериозни нарушители са подадени 83 сигнала до прокуратурата. Постъпилите писмени жалби са 8193, решените - 7887. Останалите са довършени в законния срок.
Каза се, че дейността на инспекторите по труда била без особено значение. Но те не съставят само актове. Много често безплатно подпомагат работниците и работодателите как да не нарушават законите. Регистрираните консултации са 80 066. Но това са само тези, които са се съгласили да запишем името и предприятието им. А техният брой е относително малък поради страх от уволнение.
Много добре знаем какво е необходимо за по-ефикасна работа на ГИТ. Ето някои основни предложения, които сме готови подробно да мотивираме и защитим:
1. ГИТ да се нарича Национална инспекция по труда, тъй като обслужва всички отрасли и дейности. Недопустимо е повече да се бави и приемането на закона за инспекцията по труда.
2. ГИТ да се освободи от несвойствения контрол по заетостта, съществува Агенция по заетостта.
3. Да се усъвършенства и приведе структурата на инспекцията по труда с изискванията на Конвенция №81 - по-всеобхватна и ефикасна дейност, като се създадат в централното управление две главни дирекции с методически функции: по здравословни и безопасни условия на труда и по трудовите правоотношения; да се довърши изграждането и на съответните им отдели в областните дирекции и да се изградят местни бюра за инспектиране по труда в по-големи отдалечени или особено тежки райони, например в Козлодуй, Кремиковци, Гоце Делчев и др.
4. Изключително важен е броят на инспекторите по труда. Предстои ни влизане в Европейски съюз и е задължително по-точно да се приложат изискванията на Конвенция №81. А те гласят, че броят им трябва да е толкова, колкото е необходимо за ефикасен контрол. Вижте например Благоевградска област - голяма, с изключително насечен терен, сложен състав на населението и т.н. Може ли всички отрасли и дейности да се контролират от 11 инспектори? За да се свърши ефикасно работата във всяка област, са необходими поне по двама технически специалисти по основните застъпени отрасли. Наложително е изграждането във всяка областна дирекция на групи от най-малко по пет души по сложните по документи и приложения трудови правоотношения. Тази липса е принудила ръководствата да въведат понятието интегриран инспектор. Това е много опасно и може да бъде компрометиращо за инспекцията.
5. Статутът и правомощията на инспекторите по труда трябва точно, ясно и подробно да се изпишат, включително в документа им за легитимиране при проверка. Сериозно трябва да се уточни прочитът на различните текстове от нормативните актове, което да е ясно по цялата верига на контрола ни.
6. Възнагражденията на инспекторите по труда, за да извършват спокойно контролната си дейност, са голям въпрос. Доскоро средната работна заплата на инспекторите беше под средната за страната. А за длъжността се изискват твърди и задълбочени, осъзнати познания по огромен брой и много разностранни документи и практики. Той винаги взима самостоятелни решения, работи в сложна, неприятна и изключително конфликтна ситуация. При това нерядко се налага да действа аварийно в непредвидени ситуации. Решението му е с тежки юридически, икономически и дори политически последици. Носи наказателна отговорност. Работата му е натоварена и по време. А заплатите са смешно ниски и хората не издържат вече. Само от 1 януари до 15 февруари 2006 г. са напуснали 13 души и са депозирани немалко нови молби за напускане. Това означава лишаване от рутинирани специалисти.
7. За длъжността инспектор по труда трябва да има и допълнителни изисквания.
Несериозно и неадекватно е предложението на мястото на ГИТ да се създаде нова структура, заимствана от ЕС. Искам да напомня, че по Конвенция №81 "трябва да има система на инспекция по труда" - това е единствената структура за ЕС. Освен това при проверка от Комитета на старшите инспектори от ЕС беше отразено, че ГИТ е добре изградена и действаща структура, която спокойно може да се съревновава с други инспекции от ЕС. Що се отнася до предложението да поканим чужди консултанти, още повече наблюдатели за инспектирането на труда, мисля, че за чужди консултанти и наблюдатели бяха вече давани огромни средства, които, ако се вложеха за подобряване работата на инспекторите, отдавна да са разрешили доста затрудняващи ни обстоятелства. Не е за подценяване и голямата обида, че нямаме висококвалифицирани специалисти. Не е ли време да спрем да обиждаме и унижаваме нашите хора, а да ценим знанията и уменията им, както правят чужденците?
*Авторката е главен инспектор в ГИТ