Университетът - образование или наука

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (80)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АСЕН АЛЕКОВ
    *****
    Неутрално

    Какво образование в България? Тия от Софийския университет и драскачи във вестниците са гола вода и празнодумци. То няма поведение человечеца на улицата, камо ли на учебната скамейка. С България е свършено, защото обществото българско само си го предизвика. Не съм националист, защото от българите съм видял повече лошотия и агресивно поведение, от колкото при турците и циганите.

  2. 2 Профил на nqkoj
    *****
    Неутрално

    Реформа е нужна, но тя е като трън в очите на хора интереси. Някои им е удобно, народа да бъде послушен като стадо овце, примирен като роби, обезсърчен, апатичен и безразличен. Кой аджеба самоуважаващ себе си българин, който е емоционално интелигентен, ще търпи безобразията в тази държава? Има едни светли проблясъци по протестите за природата, със повече полицаи отколкото около вилнеещите цигани. Това е опасността - хората да се докоснат до вътрешната свобода и нормалното човешко общуване. http://eobrazovanie.blogspot.com/

  3. 3 Профил на Spiegel
    *****
    Неутрално

    Ще продължи народонаселението да си гледа по запада. Открай време людите от властта са ходили назапад да се образоват и това няма да се промени. В БГ няма мотивация и манталиет за образование - гледаш президента тъп, че и агент от ДС, гледаш мутри постигат повече от бой и кражби...и малко по-малко това се институционализира. питайте младите - мутрите са им идолите, всички искат да са като тях, никой не иска да учи защото знае че това е суета, а суетите на дават кинти за коли и жени. 5-10% от младите които искат да по-добър живот гледат назапад...това не е генерализиране, това е БГ през 2007 година.

  4. 4 Профил на този професор - авторът
    *****
    Неутрално

    говори неистини и създава митове около небългарските университети. Едно е много важно - в БГ-то няма държавна политика за образованието на гражданите. Всичко останало следва от този факт. особено вредни са представителите на правителството и в частност случайно попадащите за министри на образованието хора.

  5. 5 Профил на Мартин
    Мартин
    Рейтинг: 785 Гневно

    Оффф... Пак идеалистични проекти.

    Вижте сега (към автора и всички останали): У НАС СИ Е ТАКА! Те така си е, те така си е било и те така че си бъде! Имаше наскоро един фейлетон в "Дневник" с подобно заглавие--прегледайте го.

    Що ни е?

    1) Относно вътрешния ред в страната да не би да нямаме проблеми? АМИ НЯМАМЕ, справка--последния доклад на лицето Румен Петков! Нямаме, разбирате ли, всичко е наред, престъпността в България е по-ниска, отколкото в Германия!!!

    2) Относно цените, проблем имаме ли? АМИ СЪЩО НЯМАМЕ, само леко са се повишили "некои" продукти, защото, както каза лицето минитър на "продоволствието", хората са се емнали да зареждат зарзават за зимнината.

    ПРОСТО В БЪЛГАРИЯ НЯМА ПРОБЛЕМИ! Никъде. Имало е някога (по времето на Иван Костов НАЙ-ВЕЧЕ), а сега няма. Защото тройната коалиция е една УСПЕШНА КОАЛИЦИЯ, с една УСПЕШНА ПРОГРАМА и УСПЕШНА ПОЛИТИКА.

    Така че, срещу висшето образование в България--моля-моля, никой да не смее да обелва лоша дума. И ТАМ НЯМА ПРОБЛЕМИ--и, следователно, няма да има РЕШЕНИЕ на никакви проблеми както в близко, така и в далечно бъдеще.

  6. 6 Профил на хамалин
    *****
    Гневно

    лутер в образованието и науката трябва да измислим

  7. 7 Профил на jiveeshta v USA
    *****
    Неутрално

    Напълно е прав авторът на статията. Подкрепям го по всяка една точка и наблюдение. За съжаление безмозъчната маса в унивеситетите и изобщо ще продължава да оказва инертна съпротива на всякакви промени...

  8. 8 Профил на Васил Колев
    *****
    Неутрално

    Почвам да се чудя дали ФМИ на СУ е единственото място в тая държава, където някой мисли по въпроса за висшето образование и се опитва да направи нещо. Надявам се да не е така...

    Иначе проф. Хорозов си е съвсем прав, всеки, който е минал поне за малко през някой наш университет това му става ясно...

  9. 9 Профил на anonymous
    *****
    Неутрално

    Е, да. При нас 160 преподаватели-физици обучават 160 студенти-физици, така е...

  10. 10 Профил на spambot
    *****
    Неутрално

    Ееее анониме той Аристотел още е казал, че идеалната форма на обучение е 1 преподавате л и 1 ученик, ние тука просто сме перфекционисти...

  11. 11 Профил на разбиращ от математика
    *****
    Неутрално

    Интересно, на снимката на сайта на прехваления аризонски университет има формули, които у нас се учат в 8 клас.
    Нещо не ми се връзва с "изключително високо ниво"

  12. 12 Профил на до автора
    *****
    Неутрално

    Съгласен съм с тона на статията. Само едно уточнение: какво разбирате под "университета на Аризона"? (може би Arizona State University?)

  13. 13 Профил на лекар-докторант
    *****
    Разстроено

    По отношение на родното образование, авторът е прав във всяко едно отношение.

  14. 14 Профил на Георги Д.
    *****
    Неутрално

    Тука няма ли студенти? Не се ли сещате, че много от точките могат лесно да се постигнат с една студентска стачка? Какво чакате? Качеството да падне под африканското ли?

  15. 15 Профил на emigrant
    *****
    Неутрално

    "С което университетът не изпълнява своята мисия да се грижи за културата на младите."

    Mnogo e sporen vaprosa dali universiteta ima takava misia. Napomnia mi na strategiata za harmonichno razvitata lichnost. V US ima "breath requirements", ideiata e specialista da ima po-shiroki poznania, no ne nepremenno v humanitarnite disciplini (za studenti ot tochnite nauki). Otdelno ima iziskvania za niakolko humanitarni klasa. Ne sam siguren, che universiteta ima za cel da sazdava harmonichno razviti lichnosti. S tezi iziskvania, US studenti izostavat ot konkurentite si ot drugi strani v specialnostta si. SU uma mnogo silna programa po tochni nauki, neka da ne se razvodniava s kursove za "promivane na mozaci". Poslednoto e citat ot US profesor.

  16. 16 Профил на Profesor po biohimia v US universitet
    *****
    Неутрално

    Много неща са верни, но авторът много малко разбира какво представлява американското висше образование. Принстън има много малко общо с Аризона. Освен това американците излизат почти неграмотни от средното училище и затова са нужни общо-образователни предмети. Европа е по-цивилизована в това отношение. Америка е голяма и има най-различни варианти на образование. Нека не се сравняваме с нея. Нека погледнем какво става в страни като Чехия или Германия, които са много по-близки до нас по образователна система. Едва ли е необходимо да се открива колелото. Забравете за Харвард и Оксфорд. Малко са страните и университетите с толкова потенциал и пари, защото науката не е въпрос толкова на интелект. Науката е преди всичко бизнес, който изисква инжестиции. Истинската наука е глобален, не национален феномен. Повече от половината от доктораните в Америка са от чужбина. Нека ние в БГ бъдем по-скромни и се опитаме да правим не толкова наука, колкото добро образование. Гениалните деца ще си намерят мястото по света, където да правят истинска наука. Ние трябва да се погрижим за по-обикновените, които да бъдат бъдещите инженери, лекари, адвокати, и т.н. Моят и-маил е: [email protected]

  17. 17 Профил на profesor no ne v BG
    *****
    Неутрално

    Napisanoto e viarno, no ujasno nepalno i se nujdae ot seriozen update. Uchudvasht e obache optimistichnia ton. V deistvitelnost polojenieto v BG s obrazovanieto (znachi i v naukata) e tolkova otchaivashto che ne vijdam i edin photon svetlina ot danoto na tunela. Procesat na dagradacia e otdavna, mnogo predi "demokraciata". Bih iskal da posocha samo che vijdaneto che: "...по-нататъшното забавяне на реформите може да има опасни последици" e otchaivahto netochno. Parvo, nikakva reforma dori ne e zapochnvala, za da se tvardi za zabaviane, prosto takava niama. Vtoro, dori i da zapochne sega (neveroiatno dori i nasan), veche e tvarde kasno, po mnogo prichini. Shte vi posocha samo edna ot mnogoto. Palnata deindustrializacia na BG ot proizvodstva i uslugi svarzani s visoki tehnologii. Poluchenite (po-tochno ograbeni) sredstva ot tazi deindustrializacia sa vlojeni v beton, narechen "hoteli" v edinstven sektor, narechen "turizam". Turizam, ama za nai-bednite, nosesht niska prinadena stoinost poradi nakadarnost na osnovnite igrachi, koiato ya ima samo blagodarenie na mizernoto zaplashtane, neplashtane na danaci, i pri tova naemane na rabotnici v razrez s vsiakakvi trudovi normi. V BG ne se investira v nito edin sektor orientiran kam produkti s visoka prinadena stoinost. Kajete mi togava, na kogo za boga (business ili darjava) sa mu nujni dobre obucheni v tochnite nauki kadri oshte poveche isledovateli? Imalo mnogo invsticii!!! Parvo ne sa mnogo, za sravnenie v oblastta Isere v Fr, kolkoto plovdivski okrag, se investiraha 100 miliarda $ (ne miliona!) za nanotehnologii. I vtoro taka narechenite invseticii v BG sa osnovno v tuhli i beton. Da ne bi da smiatate i skladovata baza na HP-BG, oglaviavana ot liceto inemuvashto se Bozduganova, sa za visokotehnologichno proizvodstvo i development? Kam tova shte dobavia i neizbejnata "narodopsyhologia" - "az ne obicham vute da e dobre..." i proslovutata nenavist i zavist na Bulgarite kam umnite i mojeshti! I oshte neshto, chuh skoro bulgarski akademik da tvardi na miting che za "nobelova" publikacia sa nujni 50-100 hiliadi evro. Mi to mnogo lesno i evtino bilo! Triabvashe da zarinem sveta s bulgarski nobelisti dosega!!! Kakva ujasna bezkritichnost! Sigurno Irish za ujasno "tapi" sled kato v poslednite 10 godimi podarjaiki postoianno 0.5 miliarden fond nauchni isledvania za grantove (sumata na grant e 1-8 miliona), pri tova rakovoden ne ot sulio-pulio a ot bivshi direktori na MIT i podobni razporajdali se s miliardni budjeti za R&D, ne mogat da se doberat i do promicia na uchen za nobelova nagrada? V statiata se govori za MIT, Harvard... Dosta pompozno i neumestno, dori smeshno, ako ne beshe tajno - "de go Valchi Dol, de Stambuli". Zashto se prenebregva osnovnia princip che v naukata "izborat" e majoritaren a "izborniat okrag" e celia sviat? Ili si ot nai-dobrite ili si out! Oshte neshto, zashtitava se kachestvoto na BG obrazovanie chesto s papagalski povtarian argument v styl "ami vie zashto si biete negrite?" za mladite ni nositeli na medali ot olimpiadi. Propuskat se obache nai vajnite neshta: Parvo, tezi mladeji ne sa produkt na obshtoto obrazovanie ami te sa gotveni individualno kato profesionalisti po nachin niamasht nishto obshto s obshtoto obrazovanie, kato za olympiadi, toest ne reprezantativni. Istinata e che te sa uspiali vapreki obshtoto obrazovanie. Vtoro, bez da umalovajavam uspehite im, tezi olimpiadi se praviat s edna edinstvana cel, za rekrutirane na talantlivi mladeji ot slaborazviti strani. Razvitite strani ot tiahnoto sazdavane sa postroili stroini systemi za selekcia i podgotovka na nacionalni eliti. Nikoi ot tezi strani, osven malko entuzirani "lyubiteli" ne se interesuva ot tezi "olimpiadi". Shte vi dam slednata analogia: dokato navremeto nashte sportisti,uj-lyubiteli, v deistvitelnost profesionalisti, se sarevnovavaha s istinski lyubiteli pecheleha. Kogato se izpraviha sreshtu istinski profesionalisti kakvo stana? I nakraia, talantlivi mladeji ima navsiakade po sveta, v BG te sa nito poveche nito po-malko kato %. Savetat koito moga da dam na talantlivite, trudolyubivi i ambiciozni mladi e: Ne si gubete vremeto s mitingi, mutri, ubejdenia, vse edno che govorite sas stena. Ako iskate da usppete, oshte poveche v nauchnoto poprishte, prosto napusnete tazi strana i otivaite da uchite drugade, ama ne kadeto ili kakvoto i da e, ima Universiteti i universiteti!!! Nai-dobre, no e trudno, po vreme na gimnaziata. Obache, vsiaka godina sled gimnaziata v BG vi vrazva "vodenichen kamak" koito ujasno shte vi teji v badeshte, a pak zakasnenie ot 5 godini vi lishava sas 99% (da ne kaja 100%) ot shansovete vi. I ne obrashtaite vnimanie na prikazki i pisania na vashte BG-ski profesori, dori i na nai dobrite i dostoini vav vashte ochi. Te, zavaliite sa jiviali )i jiveiat) v edin izmeslen sviat i ponaznaivat ot hodene nasam-natam neshtichko za systemata na zapad, ama savsem beglo, ot prizmata na povarhnostni nabludateli, no ne i uchastnici v istinskata igra. Deistvitelniat svat niama, ama niama, nishto obshto s tozi v koito te sa se realizirali navremeto. Osven tova, na tiah prosto im triabvat studenti za da iskarat do pensia. Pomnete, ostavaiki v BG, pozitivite shte sa za tiah a vsichki negativi za vas! Nakraia, tozi savet savsem ne se otnasia za tezi koito ne sa deistvitelno talantlivi etc. Za tiah v BG e po-dobre, ama ne si gubete vreme i sredstva za diplomirane, rabota ima, i nikoi v BG ne se interesuva ot diplomite vi, pak ako tolkova iskate da si imate, kupete si ia, niama da ima po-malka stoinost ot "istinskata"!

  18. 18 Профил на Nikolay
    *****
    Неутрално

    Съгласен съм с автора. Мисля, че държавата трябва да се намеси защото т.н. университетска автономия само бетонира статуквото - не може да очакваме масата посредствени преподаватели сами да си се уволнят. Държавните унивесрситети ползват обществени средства (мат. база и субсидии) и са трябва да се отчитат пред обществото - другото е дебелоочие. Дори и частните имат задължение защото държавата им издава лиценз - т.е. гарантира пред потребителите, че продуктът им е качествен. Все едно да се премахне ХЕИ и да разчитаме, че хранително-вкусовата индустрия доброволно ще спазва високи хигиенични стандарти.

    Но истината е, че качествените преподаватели (т.е. тези, които имат публикации в реномирани издания) не могат да бъдат задържани в България със заплата от по 500-600 лева, пак и дори с десетократно по-голяма. В момента в който един преподавател си създаде репутация в своята област, той става "конвертируем" - за него се отварят врати за кариера на Запад. така, че по отношение на тези преподаватели българските университети се конкурират директно със западните. И просто нямат шанс. Изходът е държавата да обяви конкурси за преподаватели в университетите, които смята за приритетни (такива в България са не повече от два-три) и да субсидира професорски места със заплати еквивалентни на тези на Запад. Назначаванията обаче трябва да се правят с ясни правила (на пример брой цитати от чужди автори) и по възможност да се наблюдават от чуждестранни експерти (иначе родната университетска мафия ще намери начин да излъже системата). Само така може в реално време (до две-три години) в българското висше образование да влязат качествени професори. Иначе сегашното поколение студенти ще е поредното "изгубено поколение".

  19. 19 Профил на drug profesor v US
    *****
    Неутрално

    И в MIT ли са неграмотни студентите? Причината за хуманитарните изсиквания в САЩ е по-скоро политическа. От друга страна, хуманитарните предмети, които се учат са над училищно ниво, вкл. и в Европа. Имам престава и от училищата в САЩ, имам деца минали през тях; и от университетите, защото работя в универистет и сам баща на студент.

    Хорозов е доста прав за мат. образование на инженерите в България. Така наречените невежи студенти в Arizona State, напр., учат много повече математика от колегите си в България, при това от математици на ниво.

  20. 20 Профил на Механичен сбор от
    *****
    Неутрално

    истини, полуистини и неистини. Взет като цяло, не сочи пътя към по-добро. Да не говорим, че въображението на испанските философи трудно може да побере реалностите на нашата мила, родна страна.

  21. 21 Профил на Nikolay
    *****
    Неутрално

    до Profesor po biohimia v US universitet

    Не съм съгласен. Не може да се отдели науката от образованието. Ако се направи, то тогава това, което се преподава в университетите много бързо ще остарее морално. Студентите трябва да имат макар и бегла представа за това какви са съвременните проблеми пред науката. Иначе както ми каза един познат завършил информатика - "Ами аз не знам какво има още да се открива". Така много иначе талантливи хора остават с впечатлението, че науката е нещо от което няма реална полза и е единствено от интерес за обидени от живота зубрачи. В Щатите още на бакалаваско ниво има възможности за рисърч за тези, които се интересуват. И дори не само в елитни университети като МИТ, а и в по-скромни такива като например Университета на Оклахома където бях за кратко. Това е като във футбола - ако искаш да имаш силен отбор трябва да имаш добре детско-юношеска школа. Или ако не ти - другите отбори в страна трябва да имат такива. Ние никога няма да се мерим с МИТ и Харвард, но ако искаме наистина да влезем някога в икономиката на знанието трябва да имаме силна наука. Нека се сравняваме не с Харвард и МИТ, но поне с публичните университети в по-бедните щати като Оклахома. Тях ако поне успеем да настигнем (или поне скъсим дистанцията) пак ще е успех.

  22. 22 Профил на Nikolay
    *****
    Неутрално

    До Profesor po biohimia v US universitet (2)

    Не мисля също така, че трябва да се сравняваме вместо със САЩ с държави като чехия. Наистина, нека не откриваме колелото и започнем да се учим от най-добрата университетска система в света. Европейското висше образование е в криза (може би с изключение на Англия, Швейцария и някои скандинавските страни). Минал съм и през западноевропейски и през американски университети - няма спор къде нивото е по-добро. Малкото европейски изключения не променят факта, че като цяло дори западноевропейските университети страдат от изтичане на мозък към американските си конкуренти.

  23. 23 Профил на Врапчо
    *****
    Неутрално

    Не знам за мисълта за реформа, но със съгурност на всеки студет, още от първият ден в български университет, му се парализира мозъка до края на следването. Започвам да разбирам дори и късно, че не са виновни студентите, че не могат да издържат на сухото преподаване. И на всичко отгоре след като прекараш цял ден в университета заради тъпата програма, в която часовете са на по през един-два часа например, през които няма какво друго да правиш освен да забърсваш праха тук там, едвали като се прибереш в 8 вечерта ще започнеш да мислиш върху материала от деня, ами точно обратното. Цялото ни образование е една голяма сбирщина от изкуфели и зациклили полуидиоти, които между другото са задълбали безкрайно много в някакъв си, който тях много си ги кефи проблем и като стане дума за каквото и друго да било започват да дават на късо, ето затова са общообразователните дисциплини и свободното време например. Диалог между студент и преподавател може да има, единствено ако и двамата са отворени за нова информация и опит, не може и двамата да нямат обща култура и да намерят обща тема, дори и да е точно по дадената дисциплина, в крайна сметка приложенията и комбинациите винаги са безкрайно много, така винаги са се раждали добрите идеи, точно от нещо на пръв поглед извън контекста. Но върви го обяснявай на някой, който си повтаря едно и също 40 години после се прибира и вари компоти, ракия, маринова краставици и т.н., веднага ще те цапардоса по носа с някоя полуграмотна смразяваща кръвта мъдрост, убивайки ти ентусиазма доживотно.

  24. 24 Профил на synonim na VUZ
    *****
    Неутрално

    Edinstvenoto koeto mi idva naum kato asociacia s dumite bulgarsko "obrazovanie", "universitet", "uchilishte" sa zadaljitelnite po zakon predupreditelni nadpisi na kutiite za cigari. Bih preporachal da se nameri zakonova forma za zadaljitelno postaviane na takiva nadpisi vav vsichki sredni i vishi zavedenia, kato "tutunopushene" se zameni sas "sledvane", "uchene". Za palnota, nabora ot medicinski posledici sledva da se raznoobrazi s termini ot oblastt na psychiatriata. Ako sred vas ima skeptichno nastroeni i ne uvereni v medicinskata obosnovka na tova predlojenie, molia da se porazhodiat po universitetite i pobesedvat sas studenti i prepodavateli. Shte poluchat seriozni argumenti vpolza na predlojenieto mi, oshte poveche che parlamentaristit ponaznaivat ot tezi neshta. Kato nai-interesen vi preporachvam Medicinski Universitet. Zapochnete isledvaneto s ogled na parkiranite pepodavatelski avtomobili i sapostavete s oficialnite, oblagaemi ot fisca dohodi. Tova shte vi posokata za in vivo experimenta sas samite studenti. Ako se sblijite s tiah i zaslujite doverieto im moje da spodeliat cenna informacia za tarifite za ispitite. No za boga, ne gi sobshtavaite po forumite, a toku vij niakoi ot zadokeanskit forumci-profesori vzeli che se gatnali ot zavist i komplex za bednost.

  25. 25 Профил на Имаме даскали НО не и професори
    *****
    Неутрално

    Повечето ни преподаватели независимо от титлите си са даскали а не професори. повтарят каквото си знаят, изобщо не познават световната наука! Доро и в СУ! Да не говорим за нароилите се чартърни "унивеситети" - всъщност "продавачи на дипломи" !!
    Скъпи студенти, лъжат ви че са на равнище а всъщност "каквото баба си знае това си бае".
    Бедата е че в повечето "унивеситети" изобщо не се прави наука, ами се бичат пари с лекции по филиали или други унивеситети!!!!
    Къде време не за Наука, то няма време и желане дори да попрочетеш нещо! А и никой не те кара да го правиш!
    ЗАТОВА и лекциите се четат на отчайващо ниско равнище!!
    Тези които имат време да четат новостите и да правят наука са основно в БАН (не че всички там го правят), но БАН няма право да обучава студенти!!!!
    Изходът е
    1.Поне половината "унивеситети" не са "Унивеситети" и след сериозна атестация трябва да се закрият или поне тези от звената им, които не са на равнище, рязко намаляване на филиалите!!
    2.Интеграция на БАН и ВУЗ!
    3.Даване на БАН права на университет. Ама и в БАН ръководят кухи глави! и не се натискат за това!!
    4.закон за ограничаване халтурното преподаване - максимален брой часове за преподавател общо - примерно 400-500 годишно ( сега има хора с над 1000!!!).
    4а. Забрана един преподавател да чете в друго висше училище.! каква конкуренция ще има като работи в конкурентно училище!
    така поради липса на що годе подготвени преподаватели половината чартърни "унивеситети" няма да получат атестация и ще загинат, и правилно!
    5. титлата "унивеситет" да се дава само на организации които имат и сериозна наука!
    по светът наука се прави и в университетите, в сериозните университети няма преподавател без научни постижения.
    имам и много други полезни за БГ предложения, ама защо да ги пиша като зная че никой няма да ги реализира!
    СЕГА ВСИЧКИ СА ДОВОЛНИ ОТ СТАТУКВОТО
    - МИНИСТЕРСТВОТО - че няма нужда да контролира равнището на университетите.
    - Сериозните учени в БАН (ако не са емигрирали, останали са само по възрастните на по 45-55 г.) - че макар и бедни могат да се занимават с призванието си и никой не ги кара и да преподават!
    - НЕсериозните учени в БАН - че макар и бедни получават пари без да са на ниво!
    - Преподавателите във ВУЗ - че могат да бичат пари с халтурни лекции по филиали и други вузове и никой не ги задължава да са на добро равнище, и да правят и наука!
    - Студентите - че без много труд получават дипломи! Е после осъзнават че с тези хартийки ще работят само в България и в още по загубени страни, а в Еропа са неконкурентни! Ама късно!!!!!!! пък и хартийките им са повече за престиж вероятно работата им няма да се нуждае от квалификация на вишист.
    Всъщност само амбициозните студенти са ощетени - оказва се че дипломите им не са гаранция за добра подготовка. Ама те повечето не са в България!
    Пълна идилия водеща до все по голямо изоставане!!!!!!!!!!!!!!!
    Е ДА, ощетени сме всички - децата ни ще се учат от неподговени добре учители, ще ни лекуват неподговени добре лекари, ще строят неподговени добре инжинери.... но в един момент и с това ще свикнем, пък и постепенно всички ще сме "неподговени добре" в областта си !!!!
    нали така беше и при социализмът, но карахме някак си!!
    В блатото е влажно, топличко, загниването е бавно, не се усеща!
    от един професор от блатото

  26. 26 Профил на Манол
    *****
    Весело

    Уважаеми проф. Хорозов,

    Не мога да не се радвам, че посредством горната статия българският академичен естаблишмънт във ваше лице прави решителни крачки в посока откриване на топлата вода.

    Аз лично я открих преди шестнайсет години, когато (с немалка доза случайност) бях приет в първия випуск на Американския университет в България.

    Там открих предимствата (поне от моя гледна точка; виждам, че и на други им се нрави) на "широката хуманитарна основа", която е задължително изискване при университетите от типа "Liberal Arts"; това са така наречените Core Curriculum и General Education Requirements, състоящи се от 15-18 курса (от общо 40-те, които трябва да вземеш, за да завършиш), по два във седем основни направления, а именно (цитирам по памет) философия, литература, история, математическо мислене, изящни изкуства, социални науки, междукултурни дисциплини, плюс задължителни курсове по компютри, епистемология и писмено изразяване (два).

    Натовареността на студентите в АУБ като правило не превишава 12 часа и половина седмично, което в началото ни се стори удивително малко, но скоро страстите ни се поохладиха: схванахме принципа "заниманията вкъщи се равняват приблизително на учебните часове умножени по две".

    Свободният избор на конкретни курсове всеки семестър, както и на часът от деня, в който ги посещаваш--една незастъпена от вас, но извънредно интересна черта на американското образование--е един на пръв поглед незначителен, но всъщност дълбоко фундаментален елемент на тази (възхвалявана от вас) образователна система. Защото свободният избор култивира чувство за отговорност. (Когато ти натресат курс, който не те вълнува провеждан в час, в който обикновено спиш трети сън, естествената ти нагласа--една напълно оправдана нагласа, ако питате мен--е нещо от рода на "няма да им стъпна". В АУБ това не се случва. В СУ се случва всеки ден.)

    В АУБ 90% от часовете са изборни (всичко, с изключение на четирите core curriculum-a, плюс два-три базови курса във всяка специалност). Не си длъжен да избираш специалност преди третата година (!!), но дори и след като я избереш, можеш да си я сменяш до последно (стига да покриеш изискванията--десет до тринайсет курса по специалността, като естествено се спазва курсовата "йерархия": за да запишеш курс от по-високо ниво има изискване вече да си взел един или повече от основните курсове в съответната специалност).

    В обобщение--бакалавърската степен от АУБ не предлага кой-знае каква дълбочина, но затова пък предлага непозната за българската образователна система широта. И невероятна свобода--което, както вече стана дума, учи студентите на лична отговорност.

    А пък който иска да здълбае--светът е широк, магистърски (докторски, професионални) степени бол. Една от тях, апропо, се предлага от същият този Американски университет в България--Executive Master of Business Administration (магистратура по стопанско управление за действащи мениджъри). Провежда се в Център "Елиеф", Студентски град, София.

    Аз лично съм завършил Югоизточно-европейски изследвания (история, археология и антропология на Югоизточна Европа) през 1995-та; ала тази архи-хуманитарна ориентация никак не ми пречи дванайсет години по-късно да се запиша във въпросната магистърска програма по бизнес (и да се спрявям удивително успешно--поне засега...).

    Тъй че--напъните ви да хвърляте взор на десетки хиляди мили западно от София, за да обясните аргументите си, са поредното доказателство за удивителното късогледство на българския университетски преподавател. В конкретния случай то направо граничи със слепота. Ами под носа ви е, дявол го взел!...

    Бележка под линия: На неизбежните малцина, които ще поставят под съмнение сравнимостта на образованието, предлагано в Благоевград с това в САЩ, ще препоръчам да направят интернет търсене и да се поосведомят относно реализацията на завършилите АУБ. Обещавам им, че ще бъдат впечатлени--особено имайки предвид факта, че годишната продукция на университета рядко надвишава 200 абсолвенти...

    Сърдечно,
    Манол Пейков
    [email protected]


  27. 27 Профил на преподавателите да са на срочни договори!!!!
    *****
    Неутрално

    Има ли случай лош преподавател да е съкратен от ВУЗ?
    НЕ!!!!!!!!!! защото местата им са пожизнени!
    АКо нещо искаме да се подобри трябва поне 2/3 от преподавателите да са на срочни договори!!!! така е в САЩ!
    така се създава конкуренция. има и мобилност. Всеки да се бори за мястото си!
    така естествения подбор ще отсее добрите от лошите преподаватели! конкуренцията между ВУЗ също ще е добре - ще може да се канят по-добри и да се махат слабите!
    сега като влезеш да работиш в СУ и там се пенсионираш! кажете ми ако напр. в СУ има некадърен професор а в ПУ има кадърен как да се съкрати тъпанаря и да се покани свестния!

  28. 28 Профил на Водар
    *****
    Неутрално

    Одобрявам да има повече такива статии в пресата за да се чува думата на хората на науката.Че трябва да се направи нещо решително за подобряване на образованието в България са убедени всички в университетите и институтите на БАН. Базирайки се на дългогишната ми връзка и работа с и в американски университети искам да отбележа, че нещата са сложни за сравняване с българските. Прочутите класации на американските университети е почти неприложима към българските и даже към европейските, защото има "чудни" параметри в системата на точкуване, като например: спортната активност на университета (класирането на университетските отбори по баскетбол и "американски футбол??), размерът на дарения, правени от завършилите университета(алумни). Все пак тази класация се прави сред близо 3000 университети и колежи в САЩ и на челните места са все едни и същи мощни частни университети, които по своята същност са огромни корпорации са обучение и изследвания, с финансови възможности и широки връзки. Харвард има "асетс" (финансови фондове), които вероятно надхвърлят всички средства, с които е разполагало българското образование и наука от създаването на съвременна България. Но наред с водещите университети в САЩ има и много така наречените "прерийни" университети, където нещата са доста по-различни.
    Все пак е хубаво да се стремим напред към водещите. И затова са полезни такива статии и дискусии.

  29. 29 Профил на Nikolay
    *****
    Неутрално

    До Водар: Тъй като класацията за която споменава автора включва и неамерикански университети (Окфорд, Кембридж) допускам, че става дума за класацията на китайския институт по висше образование (ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm - като напишете "top 500 universities" в Гугъл получавате това като първи резултат). Там критерии като "класирането на университетските отбори по баскетбол и американски футбол" няма, а се гледат публикациите и наградите (Нобелова, Фиилдс медал) на възпитаниците и професорите. Бил съм в стейт унивърсити в байбъл белта (това, което може би обозначавате като "прериен университет" и дори там нещата са от друга класа в сравнение с България. То дори университети от Третия свят и дори от съседна Турция намират място в "Топ 500", но български университет в скоро време едва ли ще има.

  30. 30 Профил на vm
    *****
    Неутрално

    до Profesor po biohimia v US universitet

    Местоположението Ви и израза "... нека НИЕ В БЪЛГАРИЯ ..." нещо не се връзват.

  31. 31 Профил на недоучен
    *****
    Неутрално

    Абе професори,то се работи с материал, пък ако липсва и той поне малко желание да имаше и от двете /незаинтересовани/ страни.
    Ами свидетел съм в Техническия университет второкурсници да не знаят формулата за лице на кръг. Ако поканим литераторите не зная какво ще се случи ..

  32. 32 Профил на Deep Blue
    *****
    Неутрално

    много ВИС шисти искат да ВИСат по клоновете на банките

  33. 33 Профил на z
    *****
    Неутрално

    убивайки ти ентусиазма доживотно.

  34. 34 Профил на Edin ot mnogoto
    *****
    Неутрално

    Напълно съм съгласен учил съм в ТУ-софия сега сам в чикаго и пак уча знаете ли защо? Защото никой не признава ТУ-софия един изпит не ми признаха въпреки че уча почти същите предмети и неща и все пак разликата е огромна аз имам 12 часа на седмитца например ама, дават доста неща за домашни и проекти.Ако искаш ги прави то е част от оценката. Всички даскали са с доста професионален опит някой даже и не са учители като специалност но просто хората са прекалили малко с опита си..... да не говоря когато имаме практика..... извинете ме за неточния израз ама залите са обурудвани на макс и отгоре, а групата в която сам е от 10-12 човека зависи какъв предмат имам ама така колкото и трудно да ти е иструктора винаги може да ти обърне внимание....абе има и още много ама айде...........дълъг ще бъде пътя ако изобщо може да се извърви в Б-я с тази безочлива политическа класа.........

  35. 35 Профил на атанас до 14
    *****
    Неутрално

    Каква студентска стачка, ако ще се иска да се учи повече и да се взимат по-трудно изпити? В България нивото е толкова паднало, че отдавна при кандидатстване на работа в недържавна фирма или банка не ти искат диплома, защото и с нея си на нивото на средниста с малко повече стаж на подобна длъжност. Но... Наистина сегашните студенти поради куп проблеми оше от началното образование- отличници не могат да пишат смислен текст след 4ти клас, след 11ти не знаят какво е числото пи, знаят какво е компютър и как се играе на него, но не са минавали информатични курсове(преди ни тормозиха с програмиране, но така знаехме), в университета нямат основа, но трябва да завършат, защото това са си пари... Истината е ззакриване на печатниците на дипломи и конкуренция за ВУЗ. За средното и основно образование е оценка на знанията на всеки ученик с тестове като САТ, като по български има и есета и т.н. с точкуване с максимален брой точки, които няма как да се стигнат освен от гении и оценка като съотношение със средния брой точки за страната. После тези оценки да се изнасят публично, даже може да се дават като изменение на нивото по всеки предмет на ученика. Хем родителите ще знаят колко учи детето, хем то ще иска да учи, учителите ще се боят от външното оценяване и ще трябва да се опитват да научат учениците, ще има конкуренция, защото няма да има как частно училище да пише само шестици, за да зъздава изкуствено усещане за високо ниво, а ще се търсят специалисти с добри резултати, за да се привлекат ученици с нивото на училището. Сега питайте учител от частно училище какво мисли за учениците си и дали те са на по-високо ниво от тези в държавно училище. А то и държавните страдат от липсата на стимул у учителите... Реално изходът наистина е публичност на реалното ниво на учащите. Във ВУЗовете промяната ще дойде, когато там влязат умни млади хора. Някой с реално ниво за отличен няма и не търпи да му четат простотии, които често се четат по 10 различни дисциплини в 3 ВУЗ-а и даже са ми се застъпвали 2 дисциплини при един човек с 100% еднакви лекции. При умни студенти това няма как да стане. Ще плащат повече, но само за по-добро преподаване. Както е в нормалния свят...

  36. 36 Профил на Бански
    *****
    Неутрално

    Прочетох статията! Провинциални разсъждения на провинциално професорче Хорозов, избягало в БАН от Математическия Факултет на СУ след като съдейства с пълни сили за западането на ба ФМИ.

    Преди всичко да поставим нещата на мястото им!

    1. В България наука никога не е имало и няма! Няма известни учени, няма научни достижения, нещо повече - не може да има. БАН е една политорганизация и кафеджийница.
    2. Държавните университети са в много лошо състояния поради много причини.

    Ако смятате да реагирате гневно на моите думи, съветвам Ви да прочетете много внимателно статията от Капитал (докато още имаме достъп до нея!). Мисля че това е много по-добър анализ от анализа на наивния проеинциалист Хорозов:

    http://www.capital.bg/show.php?storyid=374197&sp=0#storystart

  37. 37 Профил на www
    *****
    Неутрално

    Статията отразява много точно родната действителност! Но тези които са решили да развиват наука извън България да спрат да обожествяват тамошните професори. Имаме вече досатъчно възможности да ходим по стажове и конференции и да сравняваме. Верно е че имат повече пари, но интелектуалното ниво не е много над това на сериозните български професори. За тези които симулират научна дейност не ми се говори тях ги има навсякъде по-света.

  38. 38 Профил на d.i.u.
    *****
    Любопитно

    statyata na prof. horozov e otlichna kato obsht duh i napravlenie za razmisal. nie sledva da vzemem akal i praktika ot malkite silno razviti strani na EU: Austria, Belgya, Danya, i osobeno ot Chehia, Ungarya, Slovenya, i da si spomnim neshto ot nashya polojitelen opit tuk tam vav vremeto na 20-ti vek, no samo nai-polojitelnya.

    d.i.u.

  39. 39 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    profesor no ne v BG

    Единственото смислено мнение от тези на професорите, както и тези които са писали от чужбина. Затова и няма да се върна в Б-я освен ако не е през чужда фирма и аз да съм с камшика и заподната заплата. Имах шанс да се прибера и за какво, за да ме сложат да работя рамо до рамо с некви келеши от ТУ София, които са виждали спектрални анализатори само на хартия от техническите списания от преди 20 години грижливо пазени от "корифеите" на "науката" в Б-я!? Няма как да стане! И да ми е шеф някаква дебела глава, на която нищо не и влиза в главата! Български университет хахахаха няма такова понятие. Един казан пълен с всякаква сволач, който на 5 години се пълни и празни. Може би Б-я е единствената страна в която студентите са със 100% успеваемост. Как става този филм!?! Пълен смях!!! Не съм чул някой да не е завършил освен ако не е искал да не завършва.
    Да не говорим, че всичките професори в Г-я са с минимум 10 години опит в индустрията и то не на пресите и криковете, а в H&R отделите с многобройни награди, книги и патенти. Къде са били нашите професори!?! Или вашите!??! На мен професор в БГ не ми е преподавал само асистенти и доценти, че бяха и перверзни помияри!!!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  40. 40 Профил на о. Павел
    *****
    Гневно

    Въртим се в омагьосан кръг. Записват се за студенти хора, които са полуграмотни, нямат понятие от правопис, не са прочели една книга през последните няколко години. В средното училище ги обучават през куп за грош жени аутсайдери, завършили криво-ляво университет - и те невежи, но пишат високи оценки, за да нямат неприятности.

    ---

    http://blog.360.yahoo.com/pavel_st_georgiev/

  41. 41 Профил на Питащ
    *****
    Неутрално

    Г-н професоре,
    Как напр. в СУ да бъдат изритани хора като Огнян Минчев и др. подобни, които до преди 17 години преподаваха научен комунизъм и др. идеологически дисциплини (като правило все хора свързани с БКП)? Как да бъдат изхвърлени хора, които бяха близки на властта в един или друг момент и се мазнеха на едно и друго правителство, за да си уредят проект ? И пари естествено. Как от СУ да бъдат изритани преподаватели, които дори с компютър не могат да работят ? Как да бъдат закрити разните измислени специалности, които съществуват в СУ само и само за да може някои "наши" хора да водят на щат ? Ами защо не ни кажете кому беше нужно да се открива медицински факултет към СУ при положение, че в България отдавна има Медицинска академия в София и други медицински висши училища в страната ?
    Ами погледнете си ректора - този човек от години мрънка наляво и надясно, че държавата не била дала достатъчно пари на СУ ? Няма ли хора в този университет, които да му кажат на този човек, че в тоя свят съществува такова нещо като проекти, за които СУ може да кандидатствува, че има такова нещо наречено бизнесплан, който може да бъде предложен на големи фирми и евентуално при съгласие от тяхна страна да се работи по този бизнесплан, че има редица механизми, чрез които могат да се изкарват пари.
    Как обществото да гледа на университет, чийто ректор като панаирджийска мечка обикаля разните медии и се оплаква ?
    Г-н професоре - първо вижте ставащото в СУ. А след това гледайте Аризона.

  42. 42 Профил на до 39
    *****
    Неутрално

    понеже явно много си се изучил в чужбина, да не би да имаш предвид R&D, щото в HR, па било то и в "Г-я", не ми се вярва да може да се научи много за индустрията, камо ли да се спечелят и награди. ама нейсе, явно и в "г-я" си научил колкото и в "Б-я".

  43. 43 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    R&D имам предвид, разсеял съм се!
    Дали съм объркал HR с RD смятам, че не е кой знае колко важно! И професорът ако изобщо е такъв е изписал едно послание на латиница със значително количество грешки, но това което е казал е факт! Ако не ти харесва недей да четеш, ослепи се и си запуши ушите! С дребнавост лайняното ви образование няма да се подобри нали се сещаш, а аз колко съм се изучил си е мой личен проблем. Дипломата си я имам с немския орел! Ти си гледай партийната книжка и се наслаждавай на утопийката в Булгаристан!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  44. 44 Профил на Germany
    *****
    Неутрално

    ами следващия път бъди по-внимателен, особено, когато правиш квалификации. глупаво е да мислиш, че съм с партийна книжка - тези с партийните книжки не знаят нито какво е R&D, нито НD. за твое сведение, аз имам американска диплома, аме не я навирам на хората. та искам да ти кажа, че глупакът си е глупак, както в българия, така и в германия.

  45. 45 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    така и в У Ес унд А!!!
    Ти също!За внимателността!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  46. 46 Профил на Радой Ралин
    *****
    Неутрално

    Как да го сложиш начело,
    като много е чело?

  47. 47 Профил на Цура
    *****
    Неутрално

    Абе вие сте много интересни. Какво сте се вторачили единствено в преподавателите, като че ли всяка история няма две страни. Защо не се огледате и да видите с какъв "материал" се работи в тия вузове? "Студентите" днес са на светлинни години дори по грамотност в сравнение с преди 15 години. Днес "студенти" са хора, които преди вреде дори в соц-родината ни нямаше да завършат средно училище, а камо ли да припарят до висше образование. Скапнането е повсеместно, рибата се вмирисва от главата и за ситуацията са виновни не само "прашасалите" професори, но и т.нар. студенти, които хабер нямат какво значи учене.

  48. 48 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Не е вярно! Долна лъжа! Студентите в Б-я са на най-високо ниво в цяла Европа! От утре започват икономическия подем на държавата!!! Времената са други! Те са иновативни и философски настроени! Недейте да ги вините! хахахаха

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  49. 49 Профил на Germany
    *****
    Неутрално

    Не знам за Вас, ама на мен ми признаха българската диплома за степен бакалавър в американски университет. И английският, който съм учил в България не ми е създавал затруднения. Моят опит показва, че няма образователна система, която да ти налее знанията в главата - трябва си дупе, на което да седиш с часове над книгите.
    Мисля, че на българското образование трябва да му се спре държавното финансиране и тогава всичко ще си дойде на мястото. С болниците, например това не е хубаво да става, защото там въпросът е на живот и смърт. Но в образование и особено във висшето образование е задължително. Университетът да се управлява като предприятие. Ама не става, защото всички искат промяна, ама за някой друг. Студентите искат образование... айде, като в Г-я, ама ако може да е безплатно. Преподавателите искат заплати като на американски професор, ама ако може да не им искат чужд език и компютърна грамотност. За държавата няма какво да си говорим - министърът се бръсне през 2-3 дни.

  50. 50 Профил на атанас до 47
    *****
    Неутрално

    Виновни са не студентите, а точно преподавателите и не само във ВУЗ. Лоши ВУЗ, дипломи на килограм, учители в начален и среден курс без квлификация, скапани ученици и студенти. Но кой преподавател независимо от курса иска реално оценяване? Виж идеята ми за оценяване на училищата до среден курс, допълни я с оценка на ВУЗовете. Колко преподаватели не биха протестирали слещу такава идея, която би показала как преподават? А пазарът на образование е зависим точно от реалната оценка на конкурентноспособността на училището. 10000 отлични дипломи не са критерий, особено купени. 10000 ученика с ниво 30% над средното са добър критерий. Но тогава пък ще лъснат учебни заведения, където учениците са на ниво селско смесено училище, а искат високи такси заради западните си програми, квалифицирани преподаватели и т.н. И разбира се- висок успех спрямо този в другите учебни заведения. Защото сега всичко е на етапа 10000 отлични дипломи, за да покажем колко си струва да се купи диплома точно при нас. Да, реформа трябва и то точно чрез обективна оценка на всички образователни нива. И то е точно поради неграмотността на младите и критериите за знание, които всеки ден се занижават. Оценка на всеки ученик по всеки предмет спрямо средно ниво за страната, оттам- на учител, училище, статистика за ниво на занията и напредък/изоставане би спасило системата, защото би създала конкуренция. И, ако днес студент не знае как да изследва функия(материал от 11 клас), даже лице на крьг или да напише есе от страница и нещо, то с времето нивото ще скача заради самата идея, че оценката е винаги спрямо средно ниво за страната, но и явна статистика. При данни за всеки ученик статистиците биха казали, че могат да дадат и разрези за слабост на учебни програми- в кой учебен план и учебник нещо не е заложено добре и т.н. Но всеки път се стига просто до снижаване на критерии, махане на съчинения и замяна с тестове, за да е по-лесно, отпадане на задачи от изпита по математика, защото много се бъркали и т.н. с цел родители и деца, съответно- калпави преподаватели да са доволни. Нивото днес, особено на децата от 5-8 клас, е плачевно. Учат език, не знаят азбуката след 3 години, но четат назубряйки диалози от по 3-4 реда, не знаят какво е правоъгълник, но знаят наизуст, че лице при страни 4 и 5 е 20, не могат да пишат грамотно... След средно образование влизат във ВУЗ, а там при 40000 кандидат-студенти има 35000 места поне. Съответно какво искате? Не може всеки да има диплома, не може да няма двойки, защото много скъсани били по-малко пари. Това си е пародия, а не образование.
    В САЩ как оценяват едно училище? Как има рейтинг на колежи, университети? Защо има матура(САТ)? Съответно как така много хора не минават САТ? Във Франция всеки влиза висше след матура, която огромен брой хора никога не минават. Накрая завършват 10 от 1000 при трудни специалности, защото има правила за оставане на най-добрите. Да, моите виждания са крайни, но сме в криза, а за такава ситуация трябват крайни решения. Иначе все повече ще четем обяви за търсене на специалисти с месеци, а от 100 кандидата 10 ще са стигнали интервю и няма да са минали тест с 1-2 задачи за пригодност за работата въпреки отличните си дипломи.

  51. 51 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Уцелил си университета! И тук признават на СУ някъде, но някъде нищо не познават! Деца на професори със завършено СУ не са им признавали в дипломите и всичко на ново, на други пък направо са им давали да правят мастър, трети само половината! Всеки университет си има собствени спогодби! На мен също не ми признаха нито 1 изпит по математика макар че беше повече отколкото се изискваше тук, но това не пречи! Нещо ако си го научил никой не може да ти го отнеме!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  52. 52 Профил на Боже Хорозов ли точно
    *****
    Гневно

    Ами той не беше ли точно декан на ФМИ едно време. И какво направи тогава. НИЩО, ама абсолютно НИЩО. Преподаваше май по някой и друг месец някъде навънка и не му пукаше какво става в ФМИ, камо ли в СУ. Не беше ли по-зле даже по негово време. Информатиката да учат Аналитична механика само за да имат някои хора хорариуми. Или яко да се гаврят на теоритични изпити по диференциални уравнения. Или другите раздути теоритични математически курсове несъобразени с нуждите на обучаемите. Айде стига съвети от пенсионери. Той вече си осигури с мълчание пенсията и сега почна акъли да дава.

  53. 53 Профил на атанас
    *****
    Неутрално

    Истината за тези преподаватели в Български ВУЗове, които роптаят срещу нивото на студентите е да се пишат двойки и други слаби оценки при незадоволителни знания. Който иска да вземе изпита, ще учи. На 2-3 явявания ще мине, за другия път ще учи отрано. Ама нали е политика да не се губят пари... Защото, който скъса 60% от студентите си, е "забил" университета и не е добър преподавател. Това са 60% по-малко годишни такси, 60% по-малко финансиране за брой студенти. По-лесно е за отговор на въпрос за пускови токове да се нарисува правоъгълник(трансформато явно), две линии(далекопровод) и човече и след тоя титаничен двучасов труд да се отиде да се разказва на професора по електротехника. Споменавам един изпит от моите, когато имахме еднакъв въпрос студенти от ТУ и хора от колеж към ТУ(100% платени те, а ние- все още държавна поръчка), когато платените минаха точно така. А ние писахме курсови проекти по 10 листа сметки, самата тема беше 10ина листа с куп формули за извеждане и т.н. Та защо не пишете слаби оценки и да нямате неграмотници? Защо приемате на 10то класиране хора с 3 на изпит с много занижени критерии спрямо този преди 5-6, 10 години? Защо наистина съотношението е 100:95:90, да речем, кандидати:студенти:завършили? Затова и, който има пари, ще праща децата си в чужбина, освен ако не са неграмотни и да ги вкара в някой частен ВУЗ да не се срами, че нямат висше...

  54. 54 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Правилно атанасе много правилно!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  55. 55 Профил на атанас
    *****
    Неутрално

    Дано това го осмислят тукашните хора. Всеки извън българската просвета вижда нещата по моя начин. Не е до пари, а до добро преподаване и ОЦЕНКИ на РЕАЛНИ ЗНАНИЯ. Иначе наистина се затваря кръгът лош ВУЗ-лош учител-лоши ученици-лоши студенти-лоши преподаватели във ВУЗ, който вади само пари от кухи дипломи.

  56. 56 Профил на Eна до Питащ
    *****
    Неутрално

    СУ е на първо място по спечелени проекти и по международен научен обмен. Ректорът отдавна иска там образованието да е платено.

  57. 57 Профил на анонимен
    *****
    Неутрално

    Не е проблем на ВУЗ-те , че пазара на кадри в България все още не е еволюирал до такава степен, че да се изискват по абстрактни знания и умения. В момента в университетите се подготвят занаятчии, защото точно такива се търсят от индустрията. Трудно студентите ще виждат смисъла от такива по – общи курсове, ако не виждат как да ги приложат. Няма как да приложим чужди модели, не може предлагането да изпревари драстично търсенето, защото образованието е вид продукт.

  58. 58 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Анонимен коя индустрия бре!??!
    За правене на бастуни или!?? хахахаха

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  59. 59 Профил на Germany
    *****
    Неутрално

    А като иска ректорът на СУ обучението там да е платено, иска ли и държавната субсидия за СУ да спре. Понеже в СУ са много печени, мисля че спокойно могат да минат без държавна издръжка. Ама точно отказването от държавните пари май не е първи приоритет на ректора.

  60. 60 Профил на анонимен
    *****
    Неутрално

    Визирам ФМИ , имал съм възможност да следвам и в България и в западна Европа. Такива курсове, които развиват по - абстрактни знания и умения бяха абсолютно безинтересни за колегите ми от ФМИ, за разлика от колегите ми извън България.
    Разбираемо, при положение че всеки студент търси практични курсове, които да му помогнат на моментната реализация, рядко се мисли в по-дългосрочен план, както за съжаление и при политиците

  61. 61 Профил на Питащ
    *****
    Неутрално

    Ена - казваш, че СУ е на първо място по спечелени проекти. Дай линк за тази информация.

  62. 62 Профил на Мартин
    Мартин
    Рейтинг: 785 Неутрално

    Боже Господи, ама какви са тия сравнения между българските "унивеситети" и MIT, Харвард, Оксфорд и Кеймбридж? Това някаква шега ли е? Все едно да сравнавам качеството на градския транспорт в София и Токио.

    Както и да е, ФАЙДА "НЕМА"!

    Причините за това трагично положение са много комплексни; ето няколко примера, които ми идват на ум:

    1) СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ. Както е известно на всички, огромната маса, излизаща от българските училища (NB!, вкл. и т.нар. "елитни" гимназии) е неграмотна сволоч, която няма елементарни академични навици за работа с информация и текст. За това не са виновни единствено самите деца, а също така и изключително малоумните, все още съветски по природата си, образователни програми. Решения има, необходимо е те просто да се заемат отвън (както стана, да речем, в Словения), но това просто няма да се случи заради тъмната невидима общност на онези, които печелят добри пари с долнокачествени продукти на образователния пазар. "Учебник къща храни."

    Но нека да предположим (НАПЪЛНО хипотетично), че в това базово положение ситуацията е променима; тогава наред идва

    2) УЧИТЕЛСКАТА МАСА, която--взета колективно--в България е просто НЕСПОСОБНА да предложи качествен образователен продукт. Мисля, че не е необходимо да се впускаме в примери за учителска некомпетентност--всички разбират за какво става въпрос; нека да не забравяме, че учителите у нас са продукти на педагогическите факултети на български университети! Хубаво си дайте си сметка, че тук става дума за хора, тренирани по учебниците на Любен Десев и в духа на Макаренко. Ето кой е отговорен за образоването на българските кандидат-студенти и нищо чудно, че дори средностатистическият бакалавър в СУ е значително по-неграмотен от един гимназист в Германия.

    3) Относно т.нар. български "университети": минаха почти две десетилетия от падането на комунизма. Какво се промени в системата на висшето образование? -- НИЩО. Все същите малоумни изпити по история, литература, география и т.н., все същите родители, които стискат учебниците в двора на университета и причакват по някой квестор, за да питат, "Как е, как е, лесна ли е темата?"! Веднъж прекрачили малоумните бариери на входа, вече новоприетите студенти се сблъскват с нещо още по-малоумно, което можем да наречем "български вариант на европейската система за трансфер на кредити". Секретарките са в тотално неведение, ПАЗИ БОЖЕ да направиш академичен обмен някъде--няма шанс у дома да ти признаят присъдените кредити, защото все пак не си учил СЪЩОТО, което е било предвидено по задължителната ти програма в София. Задължителна програма?! Да, и така опираме до следващия проблематичен момент--

    4) УНИВЕРСИТЕТСКИТЕ КУРИКУЛУМИ. Е, тук вече оправия не може да има. Както е добре известно, най-успешните университетски програми в наши дни са най-гъвкавите програми, които дават възможност на кандидатите да избират курсове с оглед на собствените си потребности и интереси. Хубаво, НО КАК СЕ ПРАВИ "НАГРУЗКАТА"? Хора като споменатата по-долу преподавателка аналитична геометрия (?) и най-вече любимите ми "университетски преподаватели" БЕЗ ДОКТОРСКА СТЕПЕН умеят много добре да пазят територия--поради тази причина българското университетско образование НИКОГА НЯМА ДА СЕ ОТВОРИ, това просто би било шут отзад ако не на две трети, то поне на половината академичен състав.

    5) На последно място бих поставил прочутото българско мързелолюбие и нежелание за промяна. Те ще спомогнат допълнително за това реформа да не бъде осъществена.

    Какъв е резултатът? Прочетете десет дипломни работи на завършили студенти в СУ през последните 10 години. Ще бъдете удивени от неграмотността, липсата на академичност и изобщо на всякакво старание в по-голямата част от тях. Това е колективният продукт на българските СТУДЕНТИ и техните български ПРЕПОДАВАТЕЛИ--две тежки обстоятелства, предвид които можем със сигурност да кажем, че ПРОМЯНА НЕ МОЖЕ ДА ИМА.

  63. 63 Профил на Мартин
    Мартин
    Рейтинг: 785 Неутрално

    Малко разяснение защо не съм склонен да подкрепя Билочев, ама никак; доколкото ми е известно, едно от най-големите пера в университетсия бюджет (СУ) обслужва сайта на университета и, съответно, сайтовете на факултетите. Вижте, поразходете се и се смейте какво са направили (за да изпитате пълно удоволствие, представете си, че сте чуждестранен студент с предстоящ обмен в София):

    http://www.uni-sofia.bg/

    СМЕХ...

  64. 64
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите.

  65. 65 Профил на помислете!
    *****
    Неутрално

    Моля, помислете върху следното:
    1. Искам да напомня на автора, че преди 45 години (тогава съм завършил Физ.-мат. факултет) около 70 % от студентите по математика НЕ ПРЕМИНАВАХА във втори курс. около 30 % от студентите по химия не завършваха, а някъде по средата бяха физиците. Не защото студентите бяха глупави. Критериите на професорите бяха високи, университетски.По това СУ (тогава се наричаше СДУ) напълно е приличал на сегашните западни и американски у-ти.
    2. Науката и образованието - ръка за ръка. Иначе - провал.Това мей е видно сега.
    3. Докато в Б-я има над 50 т. н. университети и незнаен брой филиали, колежи и др. няма да има нито наука, нито образование.
    4. Законът за автономията се разбира като право за "самодейност" във ВО.Създаде хаос.
    5. Докога ще съществуват "хвърковати чети" от преподаватели, които кръстосват страната на длъж и на шир и разнасят НЕЗНАНИЯ. Такова хора не могат, а и нямат време за наука.
    и т. н., и т. н.

  66. 66 Профил на BG v NL
    *****
    Неутрално

    Аз съм студентка в Холандия, магистратура биотехнологии, и имам колеги, които са завършили в САЩ, в Германи и разбира се в Холандия (няма да коментирам колегите си от Азия и от Африка, те поне си имат извинение). Та въпросните хора от т.нар. престижни университети с висококвалифицирани преподаватели не правят разлика между заредени и полярни молекули и други основни понятия, които за всеки КАНДИДАТСТУДЕНТ на Биологическия факултет в Софийския университет, са като 2+2=4.

  67. 67 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Е аз правя разлика и съм немски възпитаник, а не съм учил Биотехнологии!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  68. 68 Профил на BG v NL
    *****
    Неутрално

    Това, че правиш разлика благодарение на немската ти диплома ли е, или на българското ти прогимназиално образование ... ?!

  69. 69 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Благодарение принципно на мен, ако нямаш желание да четеш и да се интересуваш и да учиш и всички с Нобелова награда да си учители пак ще си кретен!!! Мисля си!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  70. 70 Профил на що е университетът
    *****
    Неутрално

    Едва ли трябва да има спор за целта на университета - дали бил за образование или бил за наука. Сигурно няма човек, който да не си представя, че университетът е място, където едни - желаещи да се образоват получават научни знания от други - желаещи да споделят такива знанния. Сигурно всеки е убеден, че вторите по-горе са придобили своите знания не само по начина на първите, но и са добавили нещо ново към известното, в резултат на своята, така да се каже, научна работа. Колкото повече е добавеното знание, толкова е по-престижен техният носител (или собственик). Обикновено интересът на получаващите знанията към престижните даващи знания е повишен. От тук вероятно става ясно, че университетът е за образование и наука едновременно. Отклоняването на спора в друга посока е схоластика. Съвсем друг въпрос е как на различни места се привличат интереснита хора и каква среда им се създава за да стават все по-интересни. Това обаче е съвсем друг въпрос и обществото трябва да се научи да иска отговри и от едни други персони, натоварващи се или самонатоварващи се с отговорностите за образоването на природонаселението на БГ-то. Много уместни в случая, като съществуващ ням, но очебиен укор, седят две фигури до вратите на Университета в София. Сигурно не напразно са ги поставили на времето по този начин.

  71. 71 Профил на CIA Germany
    CIA Germany
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Решението е да се изградят активни програми м/у университетите и "индустрията". За целта трябва да се вдигне индустрията. Не само някакви постановки на програми които са масовост за пример М-Тел, ГлоБул и ВиваТел. Техните стажантски програми са абсолютна глупост и безсмислие, защото вкарването в такава стажантска програма е гарантирано само за българи или хора владеещи български език и също така учещи в ТУ в Б-я и то в специално подбрани специалности! Което си е чиста проба дискриминация и елиминиране на голяма част от конкуренцията! Да не говорим, че тестовете са подготвяне точно преподаватели от "специално подбраните" факултети за "специално подбраните". Трябва да се диференцират учебни заведения по Приложна наука и такива които да подготвят кадри предимно за изследователска дейност! Финансирането може да се извършва и е желателно от фирмите заинтересовани в разработките и дарения!

    Hope is the first step on the road to disappointment.
  72. 72 Профил на BG v NL
    *****
    Неутрално

    До 70: Единственият смислен коментар! Поздравявам Ви!
    До 69: РАДВАМ СЕ ЗА ТЕБ. Мисълта ми беше, че т.нар. престижни университети и преподавателите там допускат подобни хора да завършват, с което удивително много се доближават до представата за съвременното българско образование (подчертавам представата). Другата разлика, която аз усетих, е, че в БГ ти обясняват принципа, въз основа на който нещо функционира. А където съм сега ми обясняват кой е правилният бутон и как нямало смисъл да се интересувам какво точно става като го натисна. "Пешлеметата" от ТУ, с които си работил, може и да не са виждали техниката, която ти си виждал, но я разбират много добре и е въпрос на часове да заработят с нея, ако им се наложи.

  73. 73 Профил на breath requirement
    *****
    Неутрално

    "breath requirements"- ще ме скъсаш бе образ!

  74. 74 Профил на breath requirement
    *****
    Неутрално

    "заредени и полярни молекули и други основни понятия"- и тая ще ме скъса!

  75. 75 Профил на Увеличението на ел. ще е не повече от 7%?????????
    *****
    Неутрално

    Вие тук си разговаряте от вчера, а видяхте ли новите сметки за ток? 21,5 ст. е цената на дневна електроенергия. Това колко цента прави? Мисля че е около 15 цента!!! Миналият месец беше 16 ст. а преди него - 12 ст. КАКВА СТАНА ТЯ, ОТ 12 ДО 22 ЗА 2 МЕСЕЦА. а НЕ БИЛО НОРМАЛНО ДА ИСКАТ НАЙ-УНИЖЕНИТЕ ХОРА 100% УВЕЛИчЕНИЕ НА ЗАПЛАТИТЕ. 200% ТРЯБВА ДА ИСКАТ ЗАщОТО МИ ПИСНА ОТ МУТРЕНСКИТЕ ЛЪЖИ НА ОНЕЗИ ....

  76. 76 Профил на o.kandov
    *****
    Неутрално

    Завърших ВМЕИ Ленин 1977 год. специалност Технология на машиностроенето и металорежещи машини.Учих 4 семестера математика /І и ІІ курс/ и съответно полагах изпити.В следващите курсове на висшето си образование и в тридесет годишната си практика ми беше полезна малка част от наученото по математика.Трябва да се възприеме чуждият опит, една дисциплина да се изучава толкова колкото е нужно за дадената специалност.Напр.неможе да се преподава химия/от преподавател специалист по органична химия / на студенти учещи за маш.инженери.А диференциални уравнения решавах 1973/1974 г.Неотричам нуждата от изучаване на математика,но материала който се изучава трябва да е свързан със съответната специалност

  77. 77 Профил на атанас до 75 и 76
    *****
    Неутрално

    Кандов, висшето образование не те прави занаятчия. За това е средното. Очаква се висшистите да проектират, маст от тях да се занимават с научна дейност. Така че 4 семестъра математика са много добре. Аз съм учил също толкова.
    75, токът е скъп, и аз искам пари за това и +200% заплата. Приятелката ми е учителка. Искам да й дават повече пари. Но пък с уменията си изкарвам пари и важното е тя да работи това, което й харесва. Но нека първо да говорим за ОПРАВЯНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИТЕМА. Дайте продукт, ще имате и пари. Писах, че при добро образование и реални дипломи частните фирми ще искат да плащат високи такси за квалификации, стипендии на отлични студенти и т.н. Не преподавайте на 1000 места, спомням си миналата година за един професор, който според данъчната си декларация работил в 4-5 ВУЗа и часовете му сумарно правят 365 дни по 12 часа дневно. А ВУЗовете били пръснати из страната. Пари за наука, ако иска- да работи на едно място, да развива научни проекти. За добър проект винаги ще се намери финансиране и от бизнеса. Писах за оценяване, преподаване съответно. Оправете това. Стига хленчене за глупости!

  78. 78 Профил на Видял и патил
    *****
    Неутрално

    Мисля, че тази статия отново импликира едно ненужно противопоставяне. Би трябвало да бъде - "Университетите - образование И наука".Напълно съм съгласен с автора, че във водещите университети науката е поставена на едно много сериозно ниво и (не всички, но) преобладаващата част от преподавателите трябва да са с докторска степен (за позиции доцент и нагоре - 100%). Понеже съм имал щастието да работя в такива (дори един от споменатите) мога да кажа, че нещо много съществено се премълчава. Там И качеството на преподаването е на много голяма висота И се оценява с достатъчно голяма, понякога и равна тежест на научните постижения. Т.е. от теб изискват да бъдеш и висококачествен преподавател като освен всеизвестното студентско оценяване има и други начини за контрол над преподаването - например - посещения на колеги (и оценка); посещение от декан или друг "началник" и т.н. Заплатата се формира почти винаги (с много редки изключения за учени от ранга на Нобелови лауреати)в съотношение 40:60 или 60:40 - преподаване:наука; има много университети в топ класацията, които дори прилагат схемата 40:30:30 като се оценява и приносът към обществото(!!!!). Пиша това защото освен от наука тук си нямаме и най-малка идея какво означава качествено преподаване. Аз, който винаги съм си мислел, че съм един от много добрите преподаватели там се научих какво значи да преподаваш добре. Преподавателската работа е изключително неблагодарна и невидима. Но тук у нас е абсолютно неоценявана. Нещо повече на нея се гледа с пренебрежение. Като правило, ако си "добър" учен (а независимо от титлите и претенциите такива у нас са единици) то се счита, че не трябва да си губиш "ценното" време за подготовка на качествено преподаване (а и изобщо за преподаване). Много "добри" учени или пънкат и се оплитат на лекции в резултат на това тотално подценяване или монотонно си пеят лекцията самите те умирайки от скука и приспивайки студентите. Да не говорим изобщо за липсата на каквото и да е било осъвременяване на преподаването и изпитния процес.Интеактивнен начин на преподаване, качване на записки от текущ курс на сайт и т.н. За подготовка на един качествен тест отиват най-малко 5 дена. Кой тук отделя време за това? Иска да отдели време за това? Никой, защото не се цени. По-добре напиши една статия - това ще те издигне (в очите на слепите).И още повече - там - ако не си добър преподавател, дори и да си блестящ учен (а там ги има)това не ти се прощава и даже може и да се простиш (в крайни случаи, но ги има) с позиция на преподавател в у-тет.Атестирането по тези показатели е ежегодно, подробно и въз основа на него се формира заплатата за следващата година. Може да ти е година на по-големи научни приноси - оценява се високо, но ако имаш слаба оценка на преподавателската работа не си получаваш пълен брой точки, а и често ти заявяват, че това трябва бързо да се промени. Защото освен за наука, най-най-основното предназначение на университетите е обучението на масов потребител (а не главно на докторанти и магистри). Високо научно ниво е безусловно необходимо за обучение в магистърска и докторска степен - инак ниското научно качество се възпроизвежда. Но на бакалавърско ниво много по-ценно е високото качество на преподаване, а там е масовия потребител. И ако не предлагаш качествен образователен продукт на пазара скоро няма да имаш какво да ядеш (разбирай - няма да има студенти, които да плащат за обучение при теб). Няма университети, които да обучават само магистри или докторанти.Тук всичко това е тотално объркано и изкривено от соца и най-вече от умопомрачителното внушение, че образованието е "безплатно" и (напоследък) трябва да си остане такова (за да бъдело общодостъпно...). Няма нито един топ университет, който да се финансира единствено само на базата на научното ниво - и то - повтарям - защото всички добри учени там са и много качествени преподаватели (което за съжаление не може да се каже с такава категоричност у нас, да не кажем отново, че даже в много случаи се счита едва ли не престижно да си слаб преподавател (импликирайки с това, че си пък добър учен)).

    И независиомо, че съм съгласен с по-голяма част от позициите на автора считам, че е императивно да се обърне даже много по-голямо внимание на нивото на преподаване и неговото оценяване. И да сме готови да приемем, че добрият преподавател (с научна степен!!!) дори и да не е "голям" или супер "активен" учен заслужава еднакво уважение и оценяване (на мен лично ми трябваше доста време да го схвана поради насаденото от тук пренебрежително отношение към преподаването).
    В противен случай ще добавим последния ред в некролога на българското висше образование.

  79. 79 Профил на zozi  83
    *****
    Разстроено

    Zdraveite az sum rodena i otrasnala v edin malak, no mnogo krasiv grad i se gordeia che sum uchila 4 g.v TEHNIKUM PO INDUSTRIALNA HIMIA ''PROF.D-R ASEN ZLATAROV''.Moiata diploma e s obsht uspeh OTLICHEN 5,57 i Darjavnata Zrelostna Komisia mi priznava sredno specialno obrazovanie sas kvalificacia:LABORANT-TEHNOLOG V HIMICHESKATA PROMISHLENOST.Az sajaliavam ,che niamam vazmojnost da ucha po nagore zashtoto sega BIOTEHNOLOGIATA sega e napred SAS 100 PROCENTA OTKOLKOTO PREDI 7G.AZ za tova sum uchila mnogo isam patuvala 3 km.pesha do uchilishte ZA DA ZASLUJA ZVANIETO TEHNOLOG.IMAM NAI- HUBAVATA JENSKA PROFESIA A NE MOGA DA IA PRAKTIKUVAM ZASHTOTO DEPUTATITE PRODADOHA EDINSTVENIA I UNIKALEN ZAVOD ZA IZKUSTVENA KUPRINA V GRAD SVISHTOV. SEGA AZ SE PRINUDIH DA JIVEIA I RABOTIA V SOFIA PO NEVOLIA KADETO VECHE NE VIJDAM PERSPECTIVA DA SE RAZVIVAM I USAVARSHENSTVAM. RABOTIA KATO PRODAVACHKA S HORA,CHIIATO OBSHTA KULTURA ZA BULGARIA ISVETA E PO-NISKA OT MOIATA SOBSTVENA.TEZI HORA NARICHAT SEBE SI SOFIANCI-KORENIACI OSTANALITE HORA SA SELIANI???????????!!!!!!!!!!!!!!!




  80. 80 Профил на zozi  83
    *****
    Разстроено

    Zdraveite az sum rodena i otrasnala v edin malak, no mnogo krasiv grad i se gordeia che sum uchila 4 g.v TEHNIKUM PO INDUSTRIALNA HIMIA ''PROF.D-R ASEN ZLATAROV''.Moiata diploma e s obsht uspeh OTLICHEN 5,57 i Darjavnata Zrelostna Komisia mi priznava sredno specialno obrazovanie sas kvalificacia:LABORANT-TEHNOLOG V HIMICHESKATA PROMISHLENOST.Az sajaliavam ,che niamam vazmojnost da ucha po nagore zashtoto sega BIOTEHNOLOGIATA sega e napred SAS 100 PROCENTA OTKOLKOTO PREDI 7G.AZ za tova sum uchila mnogo isam patuvala 3 km.pesha do uchilishte ZA DA ZASLUJA ZVANIETO TEHNOLOG.IMAM NAI- HUBAVATA JENSKA PROFESIA A NE MOGA DA IA PRAKTIKUVAM ZASHTOTO DEPUTATITE PRODADOHA EDINSTVENIA I UNIKALEN ZAVOD ZA IZKUSTVENA KUPRINA V GRAD SVISHTOV. SEGA AZ SE PRINUDIH DA JIVEIA I RABOTIA V SOFIA PO NEVOLIA KADETO VECHE NE VIJDAM PERSPECTIVA DA SE RAZVIVAM I USAVARSHENSTVAM. RABOTIA KATO PRODAVACHKA S HORA,CHIIATO OBSHTA KULTURA ZA BULGARIA ISVETA E PO-NISKA OT MOIATA SOBSTVENA.TEZI HORA NARICHAT SEBE SI SOFIANCI-KORENIACI OSTANALITE HORA SA SELIANI???????????!!!!!!!!!!!!!!!




  81. 81 Профил на korabokrusheneca
    *****
    Разстроено

    hi zozi 83 ne sajaliavai za tova koeto si zavarshila,i 4e si v sofia .To4no obratnoto triabva da se gordeesh 4e jiveeesh v edna "bezproblemna strana"kato BALGARIA,pone spored niakoi hora e taka. V BALGARIA niamalo:
    1.prestapnost i korupcia-R.PETKOV
    2.etni4esko naprejenie-G.PARVANOV,A.DOGAN
    3.monopol na niakoi firmi -S.STANISHEV
    e az pitam "ABEEEE VIE LUDILISTE"





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #