Последната реч на Гейтс*: Софтуерът ще управлява всички медии и развлечения
Прекрасно е да виждаш как всички вълнуващи неща продължават, колко много мечти и обещания се осъществяват. Първата ми реч пред тази публика беше през 1994 г. Беше време, когато "Уиндоус 95" предстоеше, интернет все още набираше скорост, а след няколко години влязохме в първото дигитално десетилетие. През това десетилетие инсталираните персонални компютри нараснаха до над 1 млрд. От почти нула потребителите на широколентова интернет връзка достигнаха до над 250 милиона. Мобилните телефони обхванаха над 40% от хората по света. Дигиталните снимки от технология, базирана на лента, се превърнаха в нещо, постижимо чрез силата на софтуера. И музиката мина през същата трансформация. Тенденцията е ясна: софтуерът ще управлява всички медии и развлечения. Първото дигитално десетилетие беше фантастичен успех.
Тенденцията е да получаваш информация където поискаш и да отваряш все по-богати уебстраници, като същевременно се ползваш от бизнес и потребителски услуги, разполагайки с компютър с активен екран. Преди 10 години говорих за портативни компютри и интелигентни телефони, включително смартфони с "Уиндоус мобайл", които днес заемат огромна част от пазара наред със софтуера, позволяващ им да развиват все по-богати приложения.
Извършихме значителен напредък. Хиляди компании в сектора обединиха усилията си - било за да направят по-могъщ хардуер, по-мощни приложения, придвижвайки платформата напред. Съдържанието премина от филмите във видеоигрите. Сега е едва началото. Нищо не може да ни възпре да се развием по-бързо и пространно във второто дигитално десетилетие. Преди да стигна до него, искам да кажа няколко думи защо това е последната ми реч. Както сте чули, в средата на тази година, през юли, аз ще напусна като щатен служител "Майкрософт", за да се посветя изцяло на фондацията. Това ще е първият път от 17-ата ми годишнина, в който не искам да работя изцяло за "Майкрософт".
И тъй от изключително значение за нас ще бъде основата за второто дигитално десетилетие и преднината, с която започваме. Второто дигитално десетилетие ще бъде по-силно фокусирано върху връзката между хората и ще се концентрира върху потребителя. "Майкрософт" ще осигури платформи, с които хората вече сами ще могат да създават приложения. Те ще бъдат приложими не само върху персоналните компютри, но и върху интерент или "във въздуха", т.е. на тепефона, в автомобила, в телевизора. Тези приложения ще използват най-добрите платформи и интернет услуги.
Когато говорим за услуги, имаме предвид огромното разнообразие от неща, които тепърва се изобретяват, картографски услуги, системи за разплащане, списъци с приятели и памет, които по много ефективен начин ще бъдат просто във виртуалното пространство. Те ще обхващат работата и бизнеса. Персоналният компютър винаги е разпознавал тази граница и това беше част от чара му. Ще бъдем способни да усъвършенстваме дори и неща, изключително ориентирани към бизнеса, и да ги рационализираме спрямо виртуалните нововъведения.
Въпроси, които все още не сме преодолели - например последните промени в телевизията, четенето, здравеопазването и образованието - ще бъдат облекчени с новите елементи. На първо място, стандарти за висока разделителна способност навсякъде. Екранната технология се усъвършенства, не само високоразделителните дисплеи, но и възможността за прожекция върху всяка стена. Не искаме просто "настолен", а "приложен" компютър - например върху масата във вашата конферентна зала, ако искате да работите заедно с колегите си, или пък в стаята на вашето жилище, ако пожелаете да разговаряте или да играете електронни игри с някого. Той просто ще бъде там, лесен за управление, лесен за промяна и свързан с много хора. Изключително високо ще бъде качеството на възпроизводство - независимо дали играете игра, или пък се разхождате из центъра с виртуална концепция. Триизмерни изображения ще съществуват в повечето уебпространства, например за да пазаруваш в магазин или да се срещаш с хора в социална 3D среда. Ще осъществим висококачествено видео и аудио, приложими навсякъде. Всички тези устройства ще бъдат свързани с услугите. Много лесно ще бъде например, щом направиш снимка, да я покажеш на място, където желаеш. Вече няма да е нужно потребителите да трябва да свързват едно устройство с друго. Всъщност, когато включите вашето устройство и отбележите местоположението си, веднага ще се свързвате с вашата информация и памет.
И последно, хората може би недооценяват голямата сила на естествената потребителска повърхност (интерфейс). Първото дигитално десетилетие в голяма степен разчиташе на клавиатурата и мишката. Само за последните 2 години ние видяхме нуждата от други модели интерактивност - натискаш върху персоналния компютър, върху iPhone, устройството за Surface. Започнахме да виждаме реч, да говорим с медията или с възможностите на телефона.
*Реч на основателя на "Майкрософт" Бил Гейтс на Международното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас (със съкращения)