На жителите на Княжево им дойде до козирката
В Княжево стана поредната тежка катастрофа - пернишки автобус без спирачки, пуснат безотговорно да се движи след "техническо обслужване", мина на зелен светофар през колелото на петицата, прелетя с надут клаксон през светофарите на спирките "Шипка" и "Охрид", помитайки няколко автомобила, един автобус и накрая спря с трясък в камион чак на Горнобански път. Като по чудо не се стигна до жертви. Не искам да мисля какво са изживели пътниците и шофьорът. Слава Богу, че автобусът е бил полупразен, защото в противен случай масата му щеше да бъде достатъчно голяма, за да увеличи скоростта му до състояние на пълна неуправляемост по наклона на бул. "Цар Борис ІІІ" в частта му от Княжево надолу към центъра.
И трите, относително нови светофара, които бяха поставени преди няколко години след тежки катастрофи с жертви, не са в състояние да спрат безотговорността. Строителството на автомагистралата "Люлин" се забавя. Автомобилният поток през Княжево, особено този на тировете, непрекъснато расте. А засега, и кой знае докога, потокът от автомобили няма откъде другаде да мине. Очевидно е, че с тези темпове на строителство на обходния път през прохода Дервена в Люлин, през селата Голямо и Мало Бучино, с тази безочлива наглост, с която някои чиновници подхождат спрямо членството ни в ЕС и с тази безотговорност на управляващите спрямо тях, ще стигнем доникъде.
Преди 15 години група хора от Княжево, виждайки нарастващия автомобилен поток през Владайското дефиле, направихме анализ и след това обходихме възможните трасета за постигането на по-добро решение. Достигнахме до извода, че оптималното трасе за транспортния коридор №4 по направлението Видин - Солун може да бъде постигнато само ако бъдещият път в частта си през Софийското поле се прекара покрай селата Беледие хан (северната точка за Софийското поле), Богьовци, Петърч, Храбърско, Златуша (южната точка през дефилето между планините Люлин и Вискяр), Радуй, Расник и Мещица. Това решение удовлетворява и София, и Перник, и в частност Княжево. Решението е оптимално, защото отговаря едновременно на изисквания от инженерен, екологичен, икономически и социален характер. Всяко друго решение като това през прохода Дервена с голяма надморска височина и наклони и в двете посоки може да бъде съчинено от хора, които виждат бъдещето на България само за няколко години напред. И когато тези хора са същите, които имат навика да бъркат в кацата с европейския мед, не можем да не се съмняваме, че при избора на палеативното трасе са се наложили частни интереси.
На нас, жителите на престижния в миналото квартал Княжево, ни дойде до козирката. Непрекъснато се питаме: докога ще продължава това безумие? В деня преди поредната катастрофа (сякаш я предчувствахме) основахме гражданското сдружение "За Княжево". Сдружението си поставя за цел да защитава законно интересите на княжевци. Става дума за булеварда убиец, за липсващата канализация, за необузданото по време на порои и некоригирано корито на Владайската река, превърнало се в бунище, за мостовете с подмитите основи, за изсичащата се методично княжевска гора, където се появяват нови и нови приказни палати на нароилите се новобогаташи, за изливащите се канални води от същите тези палати в деретата на парка "Витоша", за тотално изоставената улична настилка и липсващите тротоари, за мъждукащото нощно осветление, за нечистите опити за премахването на княжевските гробища и още, и още проблеми.
Ние, княжевци, сме сърцати и отговорни хора. Ние знаем как да отстояваме своите права. Знаем как да се борим за интересите на своя квартал, за своето бъдеще, това на децата ни.
доц. д-р инж. Николай Ангелов, председател на управителния съвет на гражданското сдружение "За Княжево"