Бюджетният излишък

Бюджетният излишък

Бюджетният излишък
През последните десетина дни всички медии се включиха в споровете, свързани с размера на бюджетния излишък, както и за какво той да бъде използван. Взеха участие и г-н президентът, и дори Слави Трифонов, който даде академична насока на разговора, споделяйки със своята публика на 9 септември виждането си за същността на излишъка. Впрочем същото е направил през 2004 г. г-н Милен Велчев, който в битността си тогава на министър на финансите изпраща на народните представители доклад относно същността и причините за формирането на бюджетен излишък по Закона за бюджета на Република България за 2004 г. Целта на този доклад е да се подпомогнат дискусиите, които през 2004-та са свързани и с харченето на фискалния резерв. Добре е, че през настоящата година тази дискусия не е актуална.
Трябва да се отбележи, че в доклада на г-н Велчев добросъвестно са посочени съществуващите по западните учебници обяснения на причините, които определят икономическия смисъл на бюджетния излишък. В същото време е дадена насока за
процедурен регламент, който е грешен
Идеята е харесана от следващия министър и в края на 2005 г. в закона за устройство на държавния бюджет е направено допълнение, което реализира предложението на г-н Велчев как да се измерва частта от събраните в повече приходи, която може да се изразходва. Тази поправка на чл.35 на Закона за устройство на държавния бюджет (ЗУДБ) беше припомнена от настоящия министър на финансите през юни т.г. при неговото обяснение пред бюджетната комисия за това как е изразходен бюджетният излишък за 2007 г. в размер на един милиард и 400 милиона лева.
Смущаващото в позицията на Министерството на финансите по въпроса за излишъка е следното:
1. Не е възможно специалистите от Министерството на финансите да не знаят, че в същия закон за устройство на държавния бюджет, който по тяхно предложение Народното събрание преди три години допълва със странен по съдържание чл.35, съществува текст, според който "излишъкът по държавния бюджет се използва за погасяване на дългове или се предвижда като резерви за неотложни и непредвидени разходи" (чл.3, ал.3). Този текст отговаря на отдавна установено виждане относно смисъла на излишъка .Той може да бъде видян в законите по бюджета на почти всички европейски страни.
2. Не е за вярване също така, че в МФ не знаят, че само спецификата на държавния бюджет допуска бюджетният баланс (превишението на приходите спрямо разходите или превишението на разходите спрямо приходите) да се свързва с понятията излишък и дефицит. Това не може да бъде отнасяно към други съставни елементи на т.нар. консолидирана фискална програма - каквито са например социалноосигурителните фондове. За тях може да се комeнтира превишението на приходи или разходи спрямо утвърдените за съответната година, но това
не поражда някакви нови права и възможности за изразходване
Общинските бюджети също са елемент на консолидираната фискална програма, но техните евентуални излишъци не са в правомощията на народните представители по силата на обособената им самостоятелност. Същото се отнася и за много от останалите автономни бюджети - като този на съдебната власт, на Народното събрание и др. Ако това е вярно, то какъв е смисълът да се запише (виж чл.35, ал.2, 3, 4), че може да се утвърждават допълнителни бюджетни кредити по предложение на Министерския съвет от Народното събрание до размера на превишението на приходите над 1.5% спрямо разчет по консолидираната фискална програма и това да се счита за прозрачен ред за изразходване на не безспорен като сума бюджетен излишък месец преди края на годината.
3. Посочените от г-н Орешарски данни за прилагане на чл.35 от 2000 до 2007 г. в неговото изложение пред бюджетната комисия през юни често се използват от някои депутати като доказателство, че излишъци се харчат не от вчера. Тези данни обаче трябва да се уточнят в следния смисъл - Министерският съвет е имал право по чл.35, ал.1 преди поправката му от 2005 г. да одобрява допълнителни бюджетни кредити единствено от предвидените в закона за съответната година резерви за неотложни и непредвидени разходи. Числата, които са посочени обаче, също са смущаващи. За 2000 г. според министъра на финансите МС е одобрил допълнителни кредити за 870 млн. лв. В същата година се отчита дефицит от 183.8 млн. лв. Одобрената сума по закона за бюджета като резерви за непредвидени разходи е е 36 млн. лв. Странно при тези данни какво е било основанието за сумата от 870 млн. лв. Същото разминаване се получава и за 2001 г. За 2004 г. се постига излишък от 431.4 млн. лв. Сумата по бюджета за резерв за непредвидени разходи е 36 млн. лв. Одобрените допълнителни кредити са за 1076.7 млн. лв.
Посоченото значително разминаване не е отбелязано и не е коментирано
при приемане на отчета за изпълнение на бюджет 2004. За съжаление приемането на отчетите на годишните бюджети у нас е формално и депутатите не се интересуват от този процес. И Сметната палата твърде формално се отнася към изискването да се дава мнение за всеки отчет за бюджета. От различни изказвания се разбира, че въпреки ограниченото време до края на годината, отново основавайки се на процедурата по чл.35, ал.2 от ЗУДБ, ще се изразходят извън приетия закон за 2008 г. повече от един милиард лева. За макроикономическата стабилност, заради която се планират излишъци, това би имало неблагоприятно въздействие.
Може да се твърди, че от XVIII век и до днес според финансовата наука нормално съставен е бюджет, който е балансиран. В съвременния свят малко страни приемат бюджети с излишък. Такива са Швеция, Норвегия, Дания, Финландия. Повечето страни от Европа са със законови дефицити. Дефицитът на САЩ през последните години е огромен като абсолютна сума, но спрямо БВП е около 5%.
У нас за 1998, 1999, 2004, 2005 и 2006 г. при законово предвиден дефицит бюджетите приключват с излишъци. За 2007 и за 2008 г. се гласуват бюджети с излишъци като мярка за смекчаване отрицателното влияние на растящия дефицит по текущата сметка. При тези условия бюджетният излишък трябва да се отнася в резерв или да се ползва за погасяване на държавен дълг - така, както е записано в чл.3 на ЗУДБ. Не трябва изобщо да се говори за друго изразходване на бюджетен излишък. Ако през бюджетната година се установи, че приходите растат над определения размер, но разходите се изпълняват и предвиждат в нормални размери, трябва да се предлага изменение на годишния закон, като се увеличат разходите след обсъждане в парламента по установения ред или пък да се намаляват данъците. Съществуващият подход е неуместен и от правно-административно естество, и от финансово-икономическо. Ще припомня вместо заключение казаното от проф. П. Стоянов още през 1928 г.: "Всяко благоприятно изчисление на приходите и умишлено ниско изчисление на разходите с цел да се реализират излишъци е способ за разходване при намален парламентарен и финансов контрол."
* Проф. Вучева е преподавател в УНСС, бивш министър на финансите в служебното правителството на Ренета Инджова през 1994 г.