За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
*****
НеутралноКолега,Тошев логиката ви е подчинена на тази на човек на точните науки.Но сте пропуснали комбинациите маргинален студент - преподавател и студент - маргинален преподавател.Какво става в интерфейса на тези две комбинации.От което следва,че са налице и други натрупвания,но с негативен знак.Когато един компютър се атакува масово от вируси,той спира да работи.Перспективата е към упадък.У нас все още се умува по формулата на нужното лекарство.
*****
Неутралноколко приятно е да живееш в света на точните науки, безстрастно и прохладно...
*****
Неутралноами като финансирането на университетите зависи от броя на студентите, то е ясно, че ще се върви към масовизация на висшето образование
*****
НеутралноБоби, ако ти си "професор доктор по физикохимия в СУ "Св. Климент Охридски"" и преподаваш на студентите си на този език, на който си написал горното есенце с всичките тия дисперсии и маргинализации (ot Маргините може би?), то тежко и горко и на студентите ти и на цялата Alma Mater. Деформиран български език е недопустим за твоята титла и длъжност, но пък може и да е илюстрация на концепцията ти за 'фазата на маргиналните преподаватели'. А що се касае до предмета на есенцето, то 'Корупцията НЕ се ражда от липса на академичност', а от липса на морал. И това го запомни добре. ... И последно: Ако пак ти се припише 'нещо умно', то поне го дай на някой първокурсник от 'фазата на Не-маргиналните студенти' да ти го редактира, т.е., ползувайки се от твоята терминология, да ти диспергира текстчето на две фази - езиков, стилистичен и смислов боклук от останалото, ако разбира се е останало нещо. ... 'Еба ти професорите!' - би казал някой с по-лаконичен стил.
*****
Неутралнокви са тия "обичайни 10-15%" гос'ин Тошев. щото ти си решил начи само 10-15% имат право да учат в университет. това че е била така някога нищо не означава. колкото повече хора искат да учат толкова по-добре ...
*****
НеутралноНай-показателна е цената на дипломите - ниска е. Изовди : има свръхпредлагане, нисък имидж/бранд/марка, няма реализация на продукта. Все едно днес някой да продава хиляди Москвич-и 412 на цена 100лв. А корупцията във ВУЗ-овете е най-вредна за корумпираните - чисто и просто са признали че не стават за наука и са го ударили на далавера. Падението е хиляди пъти по-голямо от това на селянче, решило да си прикупи дипломка, та чичо да го уреди в минстерство, и то жълто павета да види.
Да не забравя - понеже много се говори за заплати в областта - колко беше заплатата на великана Айнщайн? Кажете бе джуджета? На крив физик кваните му пречат (за незнаещите - това е малък каламбур, защото Айнщай до края на живота си не приема квантовата теория; майтап).
*****
НеутралноПонеже съм набутан кандидат за втора диплома.
Първо за езика, ами академиците първото което е и на какъвто език, освен комунистически, да им говориш няма да те разберат.
Второ, маргиналните студенти днес са тези които имат понятие за изледователска дейност, или поне сънуват някакви такива филми.
Трето, тези които си купуват диплома са може би най-нормалните хора в тази държава, защото не си губят времето да стават идиоти.
Четвърто изследователската дейност в България никога не е съществувала, освен отделни свободни електрони участващи в международни проекти.
Пето, университетите са се превърнали в административен апарат, който не е в състояние да привлече на работа подходящите хора.
И на последно място да кажа че всъщност проблемът е в това че младите хора отдавна получават информацията много по-бързо, създават много повече контакти, мислят много по-глобално и са осъзнали че в България само ще си изгубят времето да хранят червени пенсионери.
Още втората ми година като студент осъзнавах че работата и инвестицията в максимално повече допълнителна подготовка е единствената ми възможност след това да продължа да правя същото. За съжаление след това ми се наложи да разбера още много нехубави неща, и изглежда ще стават още повече.
В момента всички хора около мен сформират някакви професионални общности независими от никакви институции, предполагам че това ще прерастне в някаква научна дейност, и смятам че правим разлика между различните направления на реализация и всеки се развива където му е силата.
От друга страна унуверситети навсякъде са комерсиализирани и знам че навсякъде има проблеми, единствената разлика е в материалната база и възможностите за работа. Така че всичко зависи от по-организиран начин на работа на по-независими хора и малко повече финансова свобода.
*****
НеутралноТрагедията на родното висше образование е маргинализацията на университетите. Дори най-старото ни висше училище не можа да намери сили и ресурс да съхрани себе си като еталон. Пародията на висше образование, която се шири масово из страната, е самоубийствено добре приета от академичните среди. Жалко!
*****
НеутралноОбразованието не е "за всяка уста лъжица". Калкото и да е промивано съзнанието по Соц време истината е 4е хората нямат равни възможности, а и потребности.
а е да осигури нормално съ6тествуване и съжителство на такива разли4ни хора. Както и да оформи мисленето 4е няма срамен труд, има нужда от вси4ки професии.
Работата на една система/организация/държав
В Булгаристан оба4е вси4ко е изкривено. Много говореха "у4и за да НЕ работи6 после". Не-работата като идеал за определени среди, мда....
Менте идеали, менте ценности, менте об6тество, менте дипломи.
Менте студенти, менте преподаватели.
И как да се отсее житото от плявата - това е въпроса по съ6тество. В БГ за сега отговор няма.
А който е имал удоволствието да посе6тава лекциите на гн. То6ев - той и по-добре разбира какво е искал да каже
*****
Неутралнотвърди (със сложни термини, доказващи по безспорен начин 1) висотата на неговия чист ум и 2) и висотата на научната му и университетска академичност,) следното:
че въпросът за корупционните практики 1) не е елементарен и 2) се дължи на съвместното влияние на два фактора
1) масовизацията на висшето образование, която тече в цял свят и 2) появата на висши училища, "на които се гледа като на школа за подготовка на нови специалисти, научна традиция не съществува или е била прекъсната по някакви причини, така че за научна приемственост не би могло да се говори".
Аз, неакадемичният човек с нечист ум от бизнеса, бих казал, че професорът е прав да твърди, че ниското качество на преподаватели и студенти, липсата на научна дейност, а от там на някаква по-висша цел в творческия живот на преподавателя, който по презумпция разполага с чист ум и далеч над средното равнище, води ненаучния некачествен преподавател до нечисти мисли за съвсем земни и човешки глупости, наместо за по-сериозни неща, абстрахиране от земните глупости и в крайна сметка творческо извисяване. Всички сме гледали (най-вече по филмите) колко вглъбени и концентрирани са били в научните си идеи и проблеми големите световни учени и същевременно безкрайно разсеяни в живота си и пак всички сме виждали на живо колко адекватни са към околния свят на млади хубави студентки, към участия в бордове, към парите, успеха, политиката и прочее земни неща нашенските балкански професори и преподаватели. Което без съмнение създава една по-благоприятна среда за корупция. Но достигнал веднъж до тези дълбокомислени изводи, моя неакадемичен нечист ум някак продължава да мисли, при това нерадостно, че корупцията се дължи и на съвместното влияние и на други фактори – 1) липса на идеи, концепция, план и изпълнение на конкретни мерки за повишаване на качеството на висшето образование, 2) сбърканата система на финансиране, планиране, управление и оценка на ВУЗовете, 3) всеобщата и всепроникваща посредственост, породена от оглупяването, обедняването, оскотяването съвместно с емигрирането от България от едни от най-будните и активни нейни граждани, 4) лошия пример на корупционни практики и арогантно просташко поведение на хората на най-високо ниво в изпълнителната, законодателна и съдебна власт, 5) тоталното недофинансиране на системата за висше образование, изключително обидно-смешните възнаграждения, които доказват какви диви селяндури сме, 6) нашата балканска обремененост, консервативност, селяндурщина и европейска периферност, 7) реалната конкуренция на университетите в Европа и САЩ, които станаха много по-достъпни, а света по-малък и още поне 10 други причини.
*****
Неутрално"В интерфейса между фазата на маргиналните студенти и фазата на маргиналните преподаватели се ражда това уродливо явление, което назоваваме корупция в образованието.
Никакви специални мерки не могат да изкоренят това явление. Фазата на маргиналните студенти при сегашните условия не може да намалее." !!!!
Глупостта ходи и при професорите. Mай. Т.нар. "маргинални" сигур ...
*****
Неутралнонаписаното прилича на литературен анализ за 10ти клас
нищо не се разбира!
*****
НеутралноКолко е прав № 10! Иначе материалът вече бе достъпен в сайта на "булгариенсайънспроблем с". Хубаво би било обаче да се публикува и коментарът на Марта Сугарева.
*****
Неутралнонякой може ли да ми каже какво означава диспергира. този професор дали е ходил на запад и знае ли как преподават там професорите. ще му препоръчам да учи и езици и да не пише глупости от рода на диспергира.
*****
Неутралнов България няма излседователска дейност.
*****
НеутралноДиспергира: вероятно витиеватата професорска мисъл е текла така: 1. DISPERSION (същ.) - разпръскване, разсейване, разпиляване --> 2. DISPERSE (гл.) --> 3. ДИСПЕРГИРАМ, същото като ДРОГИРАМ, РЕАНИМИРАМ, УМИРАМ. Сложно нещо е нАуката, особено българската... Българският език не е дорасъл, за да служи да изразяване на диспергираните мисли за маргинализираните Андрешковци.
*****
Неутралнотози професор след една лекция в западен университет и ще го изгонят. професора трябва да представя сложна материя по прост начин, а не проста по сложен. Той е от групата на "маргините" или т.нар. от него "маргинални професори".
*****
Неутралноdisperse: if a group of people disperse or are dispersed, they go away in different directions.
човека иска да ни покаже, че и той владее малко от малко английски. само, че е объркал дисперсира и диспергира.
фазата на студентите се диспергира - ей голям смях.
*****
НеутралноG-n Professor, vie ste mnogo prav v vashata pretzenka. No razbirate li kolko strashno e tova, che nikoi ne vnikva v smisala na tova, koeto iskate da kagete, nikoi ne razbira bolkata, s koiato govorite za lipsa na akademichnost. Vsichki do edin se plasgat po povarhnostta na teksta i ne rasbirat za kakvo im govorite. Mogete li da si predstavite kakva e stepenta na marginalizatzia i kak ot tezi mladi hora moe da se ochakvat znania - tragediata e strashna!
*****
НеутралноДраги ми професоре,корупцията(у нас)е създадена от системата,която ни управлява вече 60г.и от боклука изграждащ и управляващ тази с-ма./Корупция е не когато искаш от студента 500лв.защото не е подготвен,а когато той е подготвен и ти ,въпреки това искаш да взимаш извън регламента!/И още нещо,тези които не са и чували думичката "академизъм" са най-мако корумпирани!Върху това помислете.
*****
НеутралноПредполагам някакъв си маргинален професор с комунистическа есенция дава мнение за висше образование.
Аз съм бил в Западен университет и в Български университет. И много други има като мен. Има и един такъв вариант: Приемат се всички, първите две години са много трудни със сериозни изпити. Изпитите се провеждат по точно установен начин и задължително писмено и никога никакви устни препитвания. Изпитните работи се проверяват поне от двама компетентни асистенти, които са наясно с материала и оценяват точка по точка ред по ред. И коментират подробно в писмен вид, какви забележки имат и защо отнемат или дават точки. Оценяването на писмените работи трябва да става точно за определен срок от време. Писмените резултати да се извеждат само по факултетен номер и всеки студент да има право да си разгледа работата и да зададе въпроси защо така е оценена и ако не е съгласен да има право да поиска независима оценка.
Да се престане с изпитването на наизустени текстове и теории особено при точните науки. Математиката например не е наизустени теореми, а задачи. Във физиката да не се гледа, дали студентът е пресметнал с точност до 20 цифра след точката, а дали разбира концепцията за решаването на задачите.
И относно самите задачи и материалът, който се учи в университетите - може много да се пише. Например в Българския университет, където съм учил се учат 3-4 типа основни задачи и целия изпит се свежда до това да ги научиш наизуст. Наизустяването е за гениите и зубрачите. Университите трябва да учат на систематична мисъл и въображение, самоинициативност!
Следването трябва да се състои освен от зубрене на теория и изпити, от множество самостоятелни и групови задачи и проекти, които да бъдат изпълнявани сериозно а не претупвани.
А в България всичко е джаста-праста, а самите преподаватели в по-голямата си част са неудачници, които избиват комплексите си върху студентите вместо да се стремят да си вършат работата професионално. И да - ако в университетът преподавателите не се занимават с научна дейност - толкова им е и професионализъмъ!
*****
НеутралноЧовекът обаче е деликатен - писал е в такъв български език, щото нито маргиналните студенти, нито маргиналните преподаватели да разберат за какво става въпрос, пък и сигурно някаква част от не-маргиналните са се позамислили...
*****
Неутралноабсолютно съгласен съм с маргинал. учил съм информатика в СУ - където може би влизат 100те най-дорбри момчета на България и нивото на студентите е много високо, но в преподаването нещо е грешно - западния университет те учи на начин на мислене. Трябва да излязат преподавателите на запад и просто да копират тяхната система. Проблема е следния - много излизат на запад, но никой не се връща.
*****
Неутралнодо зора:
не е деликатен, а толкова си може. просто си мисли, че е по-умен от другите, което не е вярно. един нобелов лауреат по физика, ще се изкаже така, че всички да го разберат, особено по такава проста тема.
*****
ЛюбопитноПознавам професора лично като мой преподавател и колега Наистина е с чист академичен ум и интереси И е много прав за това което говори но уви това е действителността Много хора стават преподаватели защтото няма какво друго да работят в милата ни родина а образованието и акълът им не им позволяват да станат търговци на сергии или шофьори в градския транспорт Поздравления професоре но това е животът в България Тежко и
*****
НеутралноСтатията няма за цел да прави цялостен анализ на батаците във висшото образование, а разглежда само един аспект - слабоподготвените среднисти свалят нивото. Кое е невярното, че награкахте професора? Някои от коментариите неволно потвърждават тезата му. Като не можеш да разбереш дисперсията, стой си на малоумния задник и не се обаждай. Не я рърси в речниците. Филолозите няма как да са наясно с професионалната терминология на физикохимията.
Като гледах тая година минималните балове на вузовете с приемен изпит(не смешнолесен тест), установих, че едва в трите медицински(СФ,Вн,Пд) има качествена конкуренция и подбор.
*****
НеутралноТезата на автора не подлежи на доказване, както и, че днес е петък.
Фактът, че приемат с бал от дилома, с лесни тестове, няма как да означава друго, освен че на един изпит биха окапали 85% от кандидатите.
*****
НеутралноНа български език глаголът си е "дисперГира". точка.
*****
Неутралноа,да, и до всички останали "англо-българо грамотни": ето ви пример от речник http://www.propertyspain-golf.com/golf_properties_ spain.html. Ако и с това не сте съгласни,питайте си учителката по физика от гимназията и тя ще ви каже същото.
*****
НеутралноА тази статия за вестник "Дневник" ли е писана, или е прекопирана с/без съгласието на автора и от eproblems/
http://tech.groups.yahoo.com/group/bulgarianscienc
Защото там, като реплика на друго мнение, си е точно на мястото.
Fred
Рейтинг: 541 НеутралноДо #28: Драги Маргинал, остава да кажеш и на каква заплата ще бъдат тези асистенти които ще проверяват по твоята система. Защото аз имам един такъв колега, вного свястно и кадърно момче който е на 350лв месечно. Толкова колкото взема един аспирант който току що е завършил следването и едва започва. Който същият този асистент го е учил предишната година. Само че аспиранта ги взима чисто а на колегата му удържат данъци. И с останалите пари трябва да издържа семейство. Е, този асистент преди 1 година започна работа за чужда фирма със заплата $350 дневно + бонуси. Свърши му едногодишният договор сега му предлагат нов с повишение в длъжността и съответно заплата $500 дневно. Същото това момче между вахтите съвестно си водеше цялото учебно натоварване така че университетът и студентите нищо не са загубили. Обратното, имат достъп до опита на водеща световна фирма. Сега ръководителят на катедрата му казва, че трябва да избира между двете неща. Според теб какво ще избере?
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Втори пример пак с аситент но от друга катедра. С малко хо-голяма заплата защото е с повече стаж, но те асистентите в този диапазон се движат - 350-500лв месечно. Фирма с чуждо участие му предлага позиция на мениджър от средните нива със заплата 4200 лв месечно. Той предлага да продължи да преподава на втори трудов договор за да не къса напълно с това което е бил досега. От университета отказват да го пуснат и го заплашват, че ако въпреки всичко си тръгне ще има проблеми с доцентурата ако някой ден реши да преподава. Според теб какво ще избере?
Това което искам да кажа е, че няма начин с български заплати да се иска изпълняване на западни изисквания. Пазарът на труда е вече глобален и фирмите които плащат по западните стандарти безкомпромисно ще изсмукват всичко кадърно където и да е то. Иначе по принцип ти си прав - западната система е точно такава и аз напълно я подкрепям.
Fred
Рейтинг: 541 НеутралноПоправка по-горе: До #21
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.*****
Неутрално28-ми, тъп съм, маргинал съм, затова проверих в интернет, в тълковни, синонимни и т.н. речници. Изненадващо не намерих на български думата "диспергирам". Обясни ми моля те значението и, и къде да прочета за нея. Може би в някое издание на института по българси към БАН.
*****
НеутралноДопълнение към писаното от Фред.
В българките университети и БАН отанаха 2 тиа хора. Едните за нищо не стават и затова се натискат. Няма къде да отидат защото са некадърни. Другите стоят за престиж, но си изкарват парите от другаде. Проблема и при 2-та типа е, че едните немогат да преподават качествено, а другите са заети с много други неща и преподаването им е на 2-ри план.
*****
НеутралноНе се напъвай да търсиш в речници. Ще ти го обясня нагледно. Правиш салата на вилата. Установяваш, че си забравил и олиото, и оцета. Отиваш в комшията. Той ти ги сипва двете в едно шише. Едната фаза стои долу, другата отгоре. Преди да налееш двете фази в салатата, раздрусваш шишето и двете фази диспергират една в друга.
Прости на професора, че е използвал пределно ясен пример, но само за хората учили физика и химия.
*****
НеутралноМи няма ли на български термин бе?
То и аз от моята професия мога да избича един термин и да се чудят всички какъв е.
Пък все пак трябва да се грижим и за езика си , нали? Все пак ми се струва, че това си е директна заемка от английския.
*****
НеутралноМили ми, дописнци! Позволете само да добавя, в интерс на по-интересното развитие на дискусията, един дребен факт. Диспергирам не се корени в английския език, които обикновено не е основа за образуване на акедемични термини. О, изненада, това е латинският. Глаголът dispergo, означава пазпръсквам, разсейвам, разбивам. Приятно писане
*****
НеутралноМили Ванили, БЛАГОДАРЯ!!!!
Един човек да каже нещо което да има смисъл.
Пък професорът що не е казал простичко нещата? Или и той като маргиналите мисли, че колкото по сложно звучи нещо, толкова ще изглежда велик в очите на слепите за наука като мен
*****
НеутралноЕ на това му се вика дървена философия!
*****
НеутралноЗащо ли този професор не пише на разбираем български език,а използва толкова много чуждици?!Може би е искал да покаже,че е много ерудиран?/Извинявам се за чуждата дума,но не се сетих за равностойна българска/Моето скромно мнение е,че стойността на написаното силно е намалена заради многото чуждици,които правят стила тромав и неясен.
*****
НеутралноНе съм съгласна, че авторът е използвал чуждици. Може да са термини, но на чист български си се казват точно така. "Дисперсни системи" се учи в дести клас по химия. Там се обясняват "диспергиране" и "фази". Ако вие сте минали 10ти клас, това трябва да сте го учили.
Fred
Рейтинг: 541 НеутралноАз досега си мислех, че "диспергирам" си е нещо което от всички се знае а то какво се оказа.
Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.Е, някъде 1992г според международни изследвания българските ученици са били на 10 място по природни науки и 12-то по математика. Правят се тези изследвания на всеки 4 години, всяка година сме все по-надолу в класирането и на последното вече сме на 46-48 място от общо 65 държави. Дори не са повярвали в организацията на такъв силен спад и търсели къде имат грешка в изследванията. Явно има защо да е така и с класирането, и с незнанието на "диспергирам".
А на всички които смятат, че добър професор е този който обяснява просто сложните неща ще кажа, че това е така но не в БГ. Тук такъв въобще няма да стане професор. Онези във ВАК ще му кажат "Абе какъв професор искаш да ставаш с толкова прости неща. Щом като дори ние което не сме в тази специалност го разбрахме значи нищо особено не е." Затова и особено по-некадърните гледат да го омотат колкото се може повече та никой да не ги разбере. И тогава ще го гледат със страхопочитание като човек който знае толкова сложни неща. Иначе ако ги разберат и току виж им намерят и грешките. Или че нищо свястно няма вътре.
*****
НеутралноЛиле (41),
Хора не се диспергират, а обикновено се разделят на групи. Езикът на материалчето е безобразен. Тезата - 'Корупцията се ражда от липса на академичност' - е нелепа. Корупцията се ражда от липса на морал. 'Академичност', особено българска, не е равно на 'морал', освен ако авторът не твърди обратното. Тогава, обаче, няма смисъл да използува понятието 'академичност' в морален контекст, т.е. противопоставено на 'корупция'.
*****
НеутралноДраги проф. Тошев, поздравления за кратката, но съдържателна статия! Аз съм ваш бивш студент от 2001 г., горд съм, че получих една от малкото 6-ци на вашия изпит по ФХ-2! Преди 3 месеца защитих успешно дисертацията си в Ню Йоркския Държавен Университет.
Искам да изразя възмущението си от откровените простотии написани в този форум по адрес на статията. Тезата ви за маргиналните фази в университета, за съжаление е напълно приложима и за цялото БГ общество.
Понякога е отчайващо да се четат десетки поредни коментари на хора, които нямат дори посредствена култура и интелект, а и способност да вникнат в смисъла на прости изречения, пренасяйки спора върху значението на тази или онази дума, защо била чуждица и прочие. Търсенето на теле под вола се е превърнало в основно занимание и дори смисъл на съществуване на маргиналите, и така, успешно, за съжаление, размиват малкото стойностни дискусии, инициирани от хора като Вас, Иво Инджев, Иван Бедров и др.
Сърдечни поздрави професоре, и още много успехи в научното поле!
*****
НеутралноПоздравления за статията и от мен, професор Тошев. Присъединявам се към коментара на Arsen 44. Именно заради липсата на академичност и перспективи за академична кариера в България и аз напуснах страната. Преди месец предадох дисертацията си за защита в един от престижните канадски университети. Наистина е жалко за трагедията, която се случва с българското образование, както и за нелепите коментари. В цял свят, в академичния свят е прието пишещите да се изразяват с определен висок академичен стил и специфична лексика, независимо от това дали хората извън академията разбират или не написаното. Като не разбират значи не е предназначено за тях, тогава да не четат. Но, в конкретния случай този професор не използва някакъв неразбираем език. Напротив, ползваната лексика се състои от напълно нормални български научни термини от латински произход. Те присъстват в гимназиалните учебници дори. А, това че някои хора не ги знаят говори за образователното им ниво. Трябвало да се обяснява с прости думи. Ами, колко прости да са думите?! Като на пазара или в чалготеката ли?! Вместо "Иванов се дискредитира тотално", по-добре да се казва "ИвЪноф съ усра яку, ръйш ли," че да могат да разберат всички дебили за какво става въпрос, така ли?! Ако е така, българското образование е обречено.
*****
НеутралноБорка, здравеи,прочете ли "критиките"вав
форума,чудиа ти се зашто пишеш,идвай при мен в Калифорниа,поздави на Олчева
*****
НеутралноКорупцията в университетите, както и всякъде другаде, се ражда от липсата на морал. На какво се дължи тази липса е друга тема.
Идеята за постигане на моралност чрез академичност няма практически смисъл, защото действителната академичност винаги е била дадена на съвсем малък брой хора.
Та въпросът е: Как поне университетстките преподаватели и студентите да бъдат доведени до състояние на личностна зрелост и морална чистоплътност? Отговорът е ключов за успеха на цялото общество.
*****
НеутралноЧудя се дали поне един път ще прочета постинг,в който да се казва:"Това, което прочетох, ме накара да се замисля."Не и не!И колкото са по-неграмотни, толкова са по агресивни.Толкова е банално да се обяснява,ама няма как.Диспргиране е ТЕРМИН важи в цялата западна цивилизация.Учи се в 10-ти клас, както беше отбелязано.По интересното е друго.Няма как да стигнеш до Луната, да направиш сърдечна операция и тнт с купена диплома.Купените дипломи раждат САМО катастрфи.Е, ше доиде време, когато естествното равновесие ще намести нещата
Поздравления за Читалище Просвета.Толкова точен ник, пълно съвпадение между форма и съдържание.
*****
НеутралноУважаемо читалище,
Относно твърдението ти, че хората не се диспергират, а разделят на групи, мога да ти кажа, че метафората е похват в литературата, които се учи в 5 клас.
*****
НеутралноДисперсията е термин от физикохимията и означава система, която се състои от два компонента :дисперсна среда и дисперсна фаза. Когато и двете части са течни се получава т.н. емулсия, а когато дисперсната среда е течност, дисерсната фаза твърдо вещество се получава т.н. суспензия. Така че авторът ако и професор по физикохимия, не уточнява коя е дисперсната среда, а говори само за няколко дисперсни фази???
*****
НеутралноВ България всеки твърди, че не работи, както трябва, защото му била малка заплатата. Аз пък съм се уверил, че заплатата няма значение. Ако човек не става за работа, каквато и заплата да му дадеш, той няма да работи. Ако си е работлив ще си върши работата без значение, колко получава. А ако не му стига, ще си намери друга работа, където да го задоволява и условия и заплащане. Това е истината.
Това, което съм описал. Съм го видял с очите си.
Това което съм видял в България е - че сумати преподаватели дори не четат това, което ужким оценяват. Спомням си, какво ми, каза преди години един приятел, който завърши медицина, когато имаше много гърци. Една негова приятелка гъркиня, която за разлика от останалите гърци учи и се старае и изкарава отлични оценки. На даден изпит доцентът директно й писал тройка, защото се знаело, че гърците повече от тройка не изкарват. Като решила да протестира. Директно я отрязали.
Писнало ми е от преподаватели, които работят на 2-3 места. Да, щом на твоя познат му предлагат добра работа за много пари. Да отива! Това си е негово право. Да не казвам задължение. Обаче не искал да къса със средата. Епа не може хем вълкът сит, хем агнето цяло!
Ти да не мислиш, че по света е по-различно? Има една приказка: който го може, го прави, който не го може преподава.
Да си преподавател би трябвало да е признание и ако го правиш да не го правиш заради парите. Сматам, че хората в образователната система трябва да получават много добро заплащане за труда си, но и трябва да бъдат строго контролирани, дали си вършат работата професионално.
Но колкото и висока да им бъде заплатата на учителите и доцентите, в индустрията винаги биха получавали повече. Това е така навсякъде.
*****
НеутралноОт коментарите все пак достигам до един извод. Че системата няма да се оправи, докато не се напълни изцяло с хора завършили в Западни университети, а старите комунистически отпадъци бъдат изхвърлени на бунището на историята и същевременно се покачи моралът в цялата страна.
Да обаче това няма да стане. Ето от моите съученици над 2/3 от години вече са в чужбина, завършиха, работят. Някои даже си родиха и децата там. Не вярвам някой някога да се върне в България поне преди пенсия.
*****
НеутралноИнтересно стана тука.
За всички които защитават тезата да се използват специализирани термини ще напиша следното: Това не е специализирана статия по химия. Аз съм завършил много отдавна и никога, от гимназията насам не съм се занимавал с химия. Нормално е да не помня термините. Ако аз ви припомня няколко термина от математиката например, и то от средното ущилище, и то при положение, че математиката трябва на всеки един човек, съм сигурен, че поне 50% няма да знаят какво е.
Като се пише популярна статия, стила трябва да е популярен. Колкото до тезата за маргиналните студенти и преподаватели не съм съвсем съгласен с нея. Има маргинални студенти, защото на ВУЗ-а се плаща на калпак от държавата. Има маргинални преподаватели, защото за 300-400 лв. нормален едва ли ще стои.
Ако държавата определи твърда субсидия да речем за СУ от 100 мил., но без ограничение в броя студенти какво ще се получи? Ще се приемат по-малко, по-качествени, а тези които незнаят по изпитите ще се късат. Университета в Горно У-но, който е частен ще ги взима, но ако аз съм работодател ще искам някой завършил СУ да работи при мен.
Самото СУ пък, ако определи бюджет на катедрите и факултетие, те няма да държат сульо и пульо, а ще искат качествени хора. Които хем да преподават, хем да творят нещо, което като се продаде да донесе печалба на катедрата. Я погледнете справките да видите колко от реномираните университети са спечелили евро проекти - тук таме някой само.
*****
НеутралноВъпросът за корупцията във висшето образование е пряко свързана с академичността, академичния дух, кадемичните практики, академичните амбиции на висшите учебни заведения. Кажете ми - как се нарича това, което е при нас в Свободния университет във Варна, когато мнозинството от студентите предварително знаят, че участват в един ритуал, в една симулация и имитация на обучение и дипломата им е обезпечена от простия факт, че са си платили безбожните и постоянно нарастващи такси, а университетът и неговото ръководство гледат през пръсти на качеството на образованието, защото главното е да дадат дипломи срещу получените пари. Това не е ли един вид корупционна практика? Когато образованието е един вид сделка пари срещу диплома? Независимо от качеството на преподаването, качеството на знанията и качеството на излизащия от ВСУ специалист? От мои колеги знам отлично, че така е в повечето университети вече и с алки изключения нивото на образованието е всъщност такова, че спокойно може да бъде наречено Кралят е гол! Една съзнателна и толерирана от всички сделка. Възможно ли е качествено образование, ако преподавателите заблуждават и себе си и студентите, че преподават, а студентите заблуждават преподавателите и себе си, че учат? Това е игра на образование, това е - изумена съм, че е точно така - официално толерирана перверзия в 90% от университетите, но и в 90% от останалите 10% университети, където все още има академичен дух.
*****
НеутралноДеавойче, ако знаеш какво е в СУ или пък в УНСС само. Там е 3-пъти по зле. Преподавателите не си взимат часовете, изпита е набързо щото щял да пътува за някъде и т.н. В държавните сега май е по-зле от частните
ras16377431
Рейтинг: 1341 НеутралноАко авторът беше прав, корупция щеше да има във всички държави, където висшистите надхвърлят 10-15%. Което не е така. Освен това се споменаваше, че сред арестуваните преподаватели има хора с име и позиция в академичните среди, не само 'маргинали'.
gradinko.bgИзобщо авторът изглежда си мисли, че само глупавите хора са алчни, а умните пък са и задължително морални. Мога само да кажа, уважаеми акадамици, придържайте се към писания по специалността си.
*****
НеутралноДоста статии се появяват за висшето образование у нас, но никой не поставя въпроса за отваряне на досиетата на преподавателите. Да видим първо кои са били ченгетата от тях, а пък след това за друго да говорим. Друг е въпроса, че часа преподаватели са свързани с БКП я по линия на кариера, я по роднинска линия...Какво очаквате да има с такива преподаватели ?
*****
Неутралнотерминология!!! само като започнем с думата масовизация и маргинален, мога да предположа за какво става въпрос, нали!! Ако искам да се колективизирам или превърна в обикновен човек с липса на академичност, може и да довърша тази боза наречена статия на този тошев...да попитам само, колко му е хонорарчето, за липсата на академичност
*****
НеутралноЕто отново !!! Когато се говори за наука , няма никакво значение дали професора е бил ченге или не . По-важно е да се гледа какво е направил в науката. В САЩ къде си работил преди , не ти влияее на академичните изяви - или си учен или не.Ако си ерудиран учен, с авторитет и научни разработки - ти си такъв. А корумпирани има и при бедните и при богатите- разликата е в размерите на корупцията. Ипотечната криза в САЩ е следствие на именно такава корупция и това , че хиляди остават без жилища е следствие , а причината е при учените и богати собственици на банки.
*****
НеутралноКорупцията се ражда от липса на морал.
*****
ВеселоКорупцията се ражда и поддържа от БСП /БКП/ .Студентите кандидатстват за висше за да могат да работят в САЩ ,Англия и други.После си плащат на даскалите и дипломата е готова.50 лева за тройка на изпит, 70 лева І 4-ка 100 - 5ца и 120 - 6ца.Да не ти е на работа , такъв висшист.
*****
НеутралноКорупцията е следствие от алчността и от липсата на морал. А горните две "качества" са следствие от липсата на домашно възпитание. От липса на познания за етично поведение в обществото.
*****
НеутралноКогато се говори за наука нямало значение дали си ченге ?! Значи щом си съсипвал съдбите на колегите си с доноси по техен адрес си голяма работа.....
Щом благодарение на ДС си се издигнал в науката също няма значение...
Само ще кажа, че дори да постъпиш на работа в университет по ония години те изучаваха до девето коляно, да не говорим, че доцент и професор можеше да сташеш само ако съответната партийна структура си даде съгласието. А иначе ако щеш и гений да си, БКП не се ли съгласи няма доцентура и професура. Това са фактите. Другото е чесане на езиците.
Николов
Рейтинг: 978 НеутралноАбсолютно съм съгласен за недостатъчната академичност всред преподавателите. Моят упрек е, че не е предложен критерий за това как да се измерва "академичността".
. Просто и лесно.
На Запад в много от университетите се използват критерии базирани на "импакт". В епохата преди Гугъл Сколар импакт точките се вземаха от "уеб оф сайънс", а сега просто се гледа колко пъти работи на преподавателя са цитирани в Гугъл Сколар. Естествено, се вземат предвид само цитати от други учени с които авторът не е бил съ-автор (избягват се само-цитати или "приятелски цитати"
Ако аз бях министър на образованието в България бих въвел следните изисквания за лиценз на ВУЗ:
(1) поне една трета от щатните преподаватели трябва да са "квалифицирани изследователи" (по-долу обяснено)
(2) На всеки 100 студенти (редовно и задочно) трябва да има поне един щатен "квалифициран изследовател"
(3) "Квалифицираните изследователи" имат троен глас в Академичния съвет
(4) За "квалифицираните изследовател" се признава учен:
- който е бил поне три пъти цитиран от автори от институции в чужбина, които не са свързани с него (никакво съ-авторство) и не са свързани помежду си (напр. един автор цитира три пъти чрез различни свои публикации).
- поне една от цитиращите публикации е на университет, който е бил всред първите 500 в света (http://www.arwu.org/rank2008/EN2008.htm)
Ако такива правила се въведат ще се окаже, че повечето български университети ще трябва да назначат по поне няколкостотин "качествени" преподаватели. Тях ги няма в България и, следователно, ще трябва да се внесат. Държавата би могла да помогне като предложи да покрие заплатите на тези преподаватели.
Ако на "качествените" преподаватели им се даде и троен глас в академичните съвети, то българските ВУЗ-ове биха могли да се реформират отвътре. Защото не може да се съмняваме, че един качествен преподавател би имал толерантност към недъзите на българските ВУЗ-ове, един от най-нелицеприятните от които е корупцията всред преподавателите. Спомням си как преди време един доцент от УНСС беше хванат с подкуп (мился, че Сираков беше фамилията), но академичният съвет го остави на работа. Такива абсурдни решения биха били невъзможни ако преподавателското тяло се обнови с качествени хора и на тях им се даде по-голяма тежест при гласуването.
ras16377431
Рейтинг: 1341 НеутралноНо. 62 - много си наивна. От банковите шефове в Щатите, през Проди и Берлускони до родните ни Гоцета, Стани-шефчета и, естествено, Величеството - всички те имат перфектно домашно възпитание (последният е аристократ, представи си). И това им перфектно възпитание не ги спира да са алчни, корумпирани кърлежи (със съвършени обноски).
gradinko.bg*****
НеутралноОБВИНЕНИЯТА В ИЗПОЛЗВАНЕ НА ЧУЖДИЦИ ПОКАЗВА НИ ПОВЕЧЕ, НИ ПО-МАЛКО ЗАТЪПЯВАНЕТО НА НАЦИЯТА. И ТОВА, ЧЕ РОДНОТО УЧИЛИЩЕ, ИЗОБЩО НЕ Е В ЧАС.
*****
НеутралноРазбирам какво пише г-н професорът. Може би защото и аз съм от точните науки. Добре го е написал човекът. Разбираемо е за по-старички хора с по-разностраннички интереси. За маргиналчета, които са на всяко гърне мерудия, четивото е неподходящо. Има други четива. Четете, разберете, коментирайте. Хайде със здраве.
*****
НеутралноПрофесорът е написал добра статия, но не съм съгласен и аз, че само маргиналните преподаватели са корумпирани. Напротив, това че един човек е интелигентен и добър физик или историк, не му пречи да прибира рушвети.
А, колкото до упадъка на образователното ниво на приетите и завършващи студенти, това е тенденция в много страни още от Втората световна насам. Именно затова, много работодатели в Западна Европа, Канада и САЩ имат писмени и устни интервюта и сериозни тестове. Именно защото не вярват 100% на дипломата. То и Буш е с дипломи от Харвард и Иейл, но е класически простак, нали? Затова, Дойче Банк примерно приема документи на бакалаври с всякакви специалности. Но, всички те минават тест за математически познания и ако някой не може да намери колко е 15% от 450, просто си остава с кандидатстването, независимо дали е завършил СУ, НБУ, Хайделберг или Оксфорд. Когато това стане масова практика и в България, надявам се много хора ще осъзнаят, че трябва да учат за знания, а не само за парчето хартия в рамка, защото ако са прости, и с диплома от СУ и без нея пак ще продават бонбони в новооткрит мол. Е, ако са деца на мутрафони или от стари комунистически родове, те имат осигурена кариера от раждането си и дипломата им е просто за престиж. Но, наистина не виждам смисъл обикновени хора да си купуват дипломи, при условие, че на съвременния пазар на труда, те просто са обречени ако са полуграмотни.
*****
НеутралноМаргинален означава 'написан на полето на книгата',а диспергирам е физичен термин.Искам да кажа,че употребата им не
е уместна и статията щеше да бъде много по-въздействаща,ако лексиката беше стилово съобразна.
*****
НеутралноЗначи употребата на чуждици е белег на интелект!О,неразумний юроде...