Частните и държавните училища трябва да са равнопоставени

Частните и държавните училища трябва да са равнопоставени

Успешният опит в други страни показва ваучерната система като най-подходяща
В края на април беше оповестен проект за Закон за училищното образование, според който министерството на образованието ще отпусне бюджетни средства за частните училища. Прокрадна се мнението, че тези пари ще бъдат пренасочени за сметка на общинските и държавните учебни заведения.
В същото време реалността е съвсем различна. Действията на министерството са в изпълнение на залегналия в "Националната програма за развитието на училищното образование и предучилищното възпитание и подготовка (2006-2015 г.)" принцип "парите следват ученика", чието въвеждане по отношение на частните училища е предвидено за началото на 2010 г.
Освен това променената формулировка в текста на проектозакона е следствие от препоръка на Комисията за защита от дискриминация, отправена през ноември 2008 г. и базираща се на разпоредбите на конституцията, Конвенцията за борба с дискриминацията в областта на образованието, Всеобщата декларация за правата на човека, Конвенцията за правата на детето.
Преработената глава "Финансиране" от проектозакона вече действително защитава правото за "равен достъп до качествено образование" на всички деца, като разпорежда и учещите в частни училища да получават предвидените (но неотпускани досега) средства по единния държавен стандарт за издръжка.
Тя се предоставя на ученика, а не на училището, и въпрос на избор на децата и родителите им е решението в кое конкретно учебно заведение да постъпят. Това беше и публично отстояваната от министър Сергей Игнатов позиция.
Обществото така и не разбра, че разглежданите трансформации в обновявания базисен нормативен акт не стават инцидентно. Те са резултат, на първо място, от усилията на Българската асоциация на частните училища (БАЧУ). Предишна и приключила успешно нейна инициатива е постигнатото реално зачитане правото и на учениците от частните училища да получават безплатни учебници за І-VІІ клас.
Предложенията в проектозакона са етап от продължителен процес на преосмисляне и усъвършенстване на параметрите, целите и механизма на училищното образование, в реализацията на който специалистите, работещи в частния образователен сектор, имат сериозно участие. Повечето частни училища осигуряват целодневно и ранно чуждоезиково обучение за възпитаниците си, като за целта разполагат с висококвалифицирани кадри.
Мнозинството от тях вече могат да представят отработени варианти за осъществяване на идеята за включващо обучение. Частните училища имат полезен опит и в поддържане на продуктивен контакт с родителската общност, както и с университетските и бизнес средите.
Анализът на Доклада на световната банка от 2009 г. показва, че в някои от най-успешните държави - Дания, Холандия, Чехия, стремежът да се достигне максимален достъп до висококачествено образование е наложил като най-подходяща ваучерната система, финансираща изцяло със средства на държавата обучението на учениците, независимо какво учебно заведение са избрали.
Проучването свидетелства и за още нещо – преподавателите в частните училища не са изключвани от системата за кариерно развитие, при положение че изискванията към тях са същите като тези в останалите видове училища.
В този смисъл не бива да е изненада, че БАЧУ и "Сдружение на родители, чиито деца учат в частни училища" вече оспорват сегашната разпоредба в проектозакона общините да бъдат финансиращ орган на частните училища, както и дискриминационното изключване на преподавателите в частния сектор от придобивките на кариерното израстване.
Ако бъдат коректно проследени, по-нататъшните дискусии върху обновявания закон най-вероятно ще поставят на дневен ред и още въпроси, по които представителите на частните училища вече имат позиция -  например по стандартите за възпитателното въздействие и подкрепа, за системата за оценяване, за учебниците и учебните помагала, за статута на педагогическите специалисти, за статута на директорите на образователни институции, за инспектирането на образователната среда...
Оповестяването им би показало, че равнопоставеността между частни, държавни и общински училища със сигурност допринася за повишаване на качеството на предоставяните образователни услуги, понеже е гарантиран стимул за конкурентоспособност и е в полза на цялото общество.
* Авторът е преподавател по история в частно училище