Редакционен: Лесните "рекламни" пари от данъкоплатците в ЕС
Докато населението "затяга коланите", а публичният сектор се задъхва от недостиг на средства, в края 2010 г. две министерства са демонстрирали истинско разточителство с парите на европейските данъкоплатци.
Министерството на транспорта и информационните технологии е обявило обществена поръчка за 700 хил. лв., с които да популяризира все още несъществуващи 100 електронни административни услуги. Те трябвало да бъдат достъпни след 18 месеца, научаваме от Държавен вестник. Парите от станалата вече пословична програма "Административен капацитет" ще отидат за платени репортажи и публикации в пресата, организиране на кръгли маси, аудио- и видеоклипове.
Интересно ще е дали бъдещите електронни услуги под шапката на транспортното министерство ще приличат на предложената ни миналата година от БДЖ уникална полуонлайн резервация. При нея можеш да си платиш билета по интернет, но за да ти свърши работа във влака, трябва да си го вземеш от някой от 16-те офиса на бюрото "Рила", каквито има в само 14 града.
Здравното министерството пък ще даде 3.7 млн. лв. с ДДС по друга небезизвестна европрограма - "Развитие на човешките ресурси". Милионите ще отидат за филми, клипове, банери, брошури, стикери, чадъри и шапки за кампании, които да откажат младите хора от солта, цигарите, накротиците. А също и за превенция на битови травми.
За разлика от другите оперативни програми на ЕС, чиито правила и критерии силно стесняват фунията, през която се отпускат средствата, още от приемането на България в ЕС през 2007 г. парите по споменатите две европрограми ударно и безпроблемно се усвояват.
И както е показала практиката - най-ударно в годините, в които се провеждат избори. А безпроблемно - заради практическото им необвързване с някаква измерима ефективност. Което наистина не е проблем на българските правителства.