Накъде върви програма "Конкурентоспособност"

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Накъде върви програма "Конкурентоспособност"

Накъде върви програма  "Конкурентоспособност"
Три години и половина след началото на оперативна програма "Конкурентоспособност" с бюджет от 1,16 млрд. евро е логично да си зададем въпроса какъв е ефектът от нея. Отговорът е - ниска усвояемост и реална опасност от загуба на средства заради куп "системни" грешки.
Капаните започват още на етап програмиране на схемите. Като се залагат трудно изпълними минимални критерии пред кандидатите, силно се ограничава броят на потенциалните бенефициенти. Например по схема "Технологична модернизация в малки и средни предприятия" бяха поставени изключително високи минимални прагове за нетни приходи от продажби за 2009 г., а това е най-тежката във финансово отношение година за бизнеса в последното десетилетие. Резултатът е
символичен интерес и нулево договаряне
по схемата за консултантски услуги на предприятия в затруднение.
Потенциалните кандидати се ограничават и по основната им икономическа дейност. По споменатата по-горе схема са допустими за подпомагане единствено средно- и високотехнологични производства на автомобили, лекарства или услуги като производство на филми или издаване на музика, които се явяват леко встрани от класическата индустрия. Те са концентрирани в малък брой компании, които в масовия случай не са дори малки или средни.
В същото време са отрязани от финансиране отрасли като производство на облекло, обувки, мебели, метални изделия, строителни материали. А за капак се залага нисък бюджет по схеми, които традиционно се радват на голям интерес - като процедурите за технологична модернизация.
Това води до голям брой нефинансирани, но иначе успешно преминали техническа и финансова оценка проекти (по "Технологична модернизация в големи предприятия" от 113 подадени проекта 76 са оценени положително, но едва 20 от тях са одобрени за финансиране поради недостатъчен бюджет). Не е известно защо не се предприемат адекватни мерки за пренасочване на неусвоени средства от непопулярни схеми към такива с голям интерес в рамките на един и същи приоритет, както и стъпки за прехвърляне на средства от приоритети с ниска усвояемост към такива с висок процент на договаряне.
На етап договаряне положението не е по-розово. Допуска се
голямо забавяне на оценката на проектите
- в процедурата за подкрепа за създаване и развитие на стартиращи иновативни предприятия тя отнема над година.
При оценката на административното съответствие се отхвърлят много предложения поради некоректно попълнени декларации. А грешките в тях най-често са следствие от обективната липса на достъп до регистъра на държавните помощи или на неясните формуляри на декларациите.
Има огромно забавяне при разглеждането и одобрението на междинни и финални отчети, както и изплащането на дължимата по тях безвъзмездна помощ от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, изпълняваща функциите на междинно звено и договарящ орган по програмата. За това отговорност носи и управляващият орган - Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
По проектите за модернизация периодът от подаването на отчета до получаване на безвъзмездната помощ обикновено отнема от 3 до 9 месеца, докато по проектите за иновации този период реално е от 6 до 12 месеца въпреки много по-кратките срокове, заложени в договорите за безвъзмездна помощ и актовете на правителството.
Процедурите са излишно усложнени
и това води до технически грешки и губене на време. Администрацията се бави и заради многото документи, които се обменят между различните отдели на агенцията, както и между агенцията и министерството. Честа практика е, след като даден документ, отчет или разход бъде одобрен с официален документ от агенцията, впоследствие той да се ревизира от министерството, което иска нови документи.
Не се признават правомерно извършени разходи за одит, при условие че те са били допустими според правилата на програмата. Така бенефициенти по процедурата "Технологична модернизация в малки и средни предприятия" получават писма, че "…разходите за одит се признават за допустими по проекта, но недопустими за финансиране", понеже са извършени след края на проекта.
Независимо че това е било разрешено както в насоките за кандидатстване, така и в оперативното ръководство за изпълнение. Условието, залегнало в официалните документи на програмата, обаче не е било синхронизирано от администрацията с изискванията на няколко регламента на ЕС и с постановление на правителството. Възможните изходи от този проблем са на няколкостотин бенефициента да не бъдат признати разходите за одит, въпреки че това ще доведе до вълна от жалби и съдебни дела срещу администрацията, или тези разходи да бъдат признати за допустими за финансиране, а възможните загуби да останат за сметка на администрацията.
Този "параграф 22" е довел до трагични резултати
При бюджет от 247 млн. евро за иновации са договорени едва 4% и изплатени малко над 0.5 % от средствата. Подписани договори има само по две от седемте започнали схеми, като около една трета от първоначално сключените вече са прекратени.
От 594 млн. евро за технологично обновление 200 млн. вече са заделени за кредитни линии за енергийна ефективност и възобновяеми енергийни източници. Така 394 млн. евро остават главно за технологична модернизация и международни стандарти. От парите по този приоритет около 26% са договорени и 5.2% - изплатени. Риторичен въпрос е възможно ли е останалите три четвърти от средствата да бъдат договорени до края на 2013 г. и успешно разплатени до края на 2015 г.
ОП "Конкурентоспособност" e на второ място по усвояване с разплатени над 20% от бюджета.
Това обаче се дължи на Приоритет 3, по който бяха платени 199 млн. евро към Европейския инвестиционен фонд в рамките на инициативата JEREMIE. Тези пари обаче все още не са достигнали до фирмите.
В схемата за институционални бенефициенти при 87 млн. евро бюджет са договорени 43%, но реално платени са едва 8.6%, а по Приоритет 5 - за техническа помощ (с бюджет около 35 млн. евро), са изплатени също под 9%  - основно за възнаграждения на служителите.
Според принципа на движение на парите - въз основа на предварително одобрения в програмата бюджет по години, се определят минимални цели за всяка година от 2011 до 2015. Всяка част от програмата, която не покрива тези цели, ще бъде освободена, т.е. загубена от общия бюджет след края на всяка от годините. Съотношението между броя на прекратените договори (тази ревниво пазена тайна) и успешно приключилите може да бъде най-точният измерител за успеха на ОП "Конкурентоспособност" към настоящия момент. Когато (и ако) това съотношение стане известно за обществото, ще се разкрие и сериозният риск от загуба на средства по програмата през 2013 г.
* Авторът е управител на "Бест партнърс" ООД