Бойте се от жестовете на Дянков

9 юни 2011, съобщение от Националната агенция за приходите:
Затварят търговски обекти без касови апарати, свързани с НАП
185 000 компании, регистрирани по ДДС, имат малко повече от 3 месеца, за да свържат касовите си апарати с компютърните системи на Националната агенция за приходите. До момента около 15 000 фирми, сред които над 3000 бензиностанции, са изпълнили законовото изискване. Всеки ДДС търговец, който извършва продажби след края на септември и фискалното му устройство няма дистанционна връзка със сървърите на НАП, може да бъде глобен с до 10 000 лв. и едновременно с това обектът да бъде запечатан.
18 юни 2011 г., финансовият министър Симеон Дянков:
Връзването на касовите апарати с НАП се отлага с една година
Сега действащата наредба, която задължава всички търговци, регистрирани по ДДС, да свържат касовите си апарати със системата на НАП, се отлага с една година. По данни на финансовото ведомство близо 300 000 обекта поради затруднения все още не са изпълнили мярката и няма да успеят да го направят до края на септември, както предвижда наредбата. Целта на отлагането е малкият и средният бизнес да бъдат временно разтоварени от тази мярка в условията на финансово-икономическа криза.
...
Тези съобщения сочат един от симптомите за неуспешните реформи в държавата - силата им на думи и буксуването им в практиката.
Целта на предприетата от правителството на ГЕРБ мащабната промяна беше българската икономика да се изсветли, защото неплащането на данъци вече е станало национален спорт.
А посланието, което излъчват двете позиции - на НАП и на финансовия министър Симеон Дянков, се вписва в начина на управление на ГЕРБ през последните две години – действа се на принципа на пробата и грешката, пък каквото стане.
При данъците очевидно нещата не се получават добре, след като шефът на НАП Красимир Стефанов получи официален жълт картон от Дянков точно защото министърът е недоволен от борбата с измамите. В джоба му със сигурност е и червеният и няма съмнение, че шефът на приходната агенция вече е в ролята на бушон - подобно на бившия шеф на НОИ Христина Митрева, на която самият Стефанов се опита да вмени цялата отговорност за лошите резултати на агенцията.
Шефът на НАП може да "изгърми" около старта на предизборната кампания, както сочат "отпуснатите" му от премиера три месеца да "се справи с проблемите". Е, след решението на Дянков за отлагане на ДДС връзката между фирмите и приходната агенция "справянето" също се отлага за неопределено време. Но важното е, че Дянков ще има кого да посочи за виновник.
15 хил. фирми наивници
Миналата година Министерството на финансите стигна до извода, че касовите апарати на всички фирми трябва да се свържат с данъчните, за да има по-голям контрол и да се намалят измамите. Гласувани бяха промени в наредбата за фискалните устройства, като първи на новото изискване трябваше да отговорят бензиностанциите. Срокът за тях беше 1 януари 2011 г. – 3000 го изпълниха, 400 бяха временно затворени.
До 30 септември същото трябваше да направят и регистрираните по ДДС търговци, а до 31 март 2012 г. всички касови апарати трябваше да имат връзка с НАП.
Отлагането на наредбата поставя 15 000 фирми, които досега са изпълнили изискването, в незавидната роля на гюромихайловци. Техните касови апарати вече са свързани с данъчните, което ще ги направи и най-лесните мишени за демонстриране на "строг контрол".
Останалите 185 хил., също регистрирани по ДДС, имат възможност заради кризата (услужливото оправдание и на КЗК да налага по-малки глоби при нарушения на закона) още поне година да продължат да действат по стария начин, т.е. сами да решават доколко да използват касовите апарати.
Това положение устройва всички, включително данъчните, които всяко лято тръгват на пиарски рейд по морето, приключващ обикновено с няколко "хванати" бара и дискотеки.
Освен това миналата събота отлагането на връзката нямаше да важи единствено за аптеките, които са около 4500. Дянков обясни, че задължението остава по изричното настояване на Асоциацията на българските аптеки. В неделя министърът разшири кръга и включи в него секторите с ДДС измами като търговията със зърно и захар. Само че не е ясно за кои търговци става дума – на едро или дребно, за всеки магазин, продаващ захар, жито и т.н.
Дянков нарече жест към малкия бизнес отлагането на срока. Но както са казали древните, бойте се от даровете на данайците. Защото не се разбра в кое точно е жестът - може би в удължената възможност за измами, с която да се компенсират разходите по закупената техника. Отделен е въпросът за десетината производители в България, които вече сглобяват новите касови апарати.
Направили са бизнес планове, осигурили са части и сега имат избора... да ги складират до новия краен срок. По една студена вода ще пият и лицензираните от Агенцията за метрологичен и технически надзор 2659 сервиза за касови апарати, които нахалос вложиха средства за реклама и обучение на персонала.
Между другото НАП също беше започнала масирана информационна кампания, при която всички регистрирани по ДДС фирми са получили писма с предупреждение за това изискване и заплахи за последиците, ако не го изпълнят. За упражнението, разбира се, се харчат парите на данъкоплатците, а догодина със сигурност ще бъде повторено.
Самото съотношение 1:12 между изпълнилите изискването и тези, които са решили да изчакат, показва, че
бизнесът не взима на сериозно управляващите
- вероятно заради многократните примери, че държавата сама не спазва правилата, които налага... На принципа на пробата и грешката Дянков обясни "жеста към малкия бизнес" и с технически проблем, защото на година обикновено са били свързвани по няколко хиляди апарата, през последната - 15 хил., но свързването на останалите 300 хил. за три месеца се оказало невъзможно.
Пита се - преди да бъде написана и публикувана наредбата някой въобще бил ли е наясно за какво става въпрос. Не беше ли по-добре фирмите да се разделят на групи по определени критерии – степен на риск, оборот и др. и да им се поставят различни реалистични срокове?
Всъщност не е сигурно дали и отлагането с година на срока не е поредното предпоследно решение. Защото жестовете се правят преди изборите, а като минат, реалността отново предявява претенциите си. От гледна точка на събираемостта на НАП те може да се окажат и доста сурови. И не е изключено финансовият министър да превключи на друг вид жестове.