Съдебна реформа: Да се променим, като запазим задкулисието

Съдебна реформа: Да се променим, като запазим задкулисието

Карикатура на Иван Кутузов от ноември 2010
Карикатура на Иван Кутузов от ноември 2010
Кой казва, че управляващите в България не можели да казват "не" на Брюксел?
Промените в Закона за съдебната власт, които всеки момент ще влязат за оконачетелно гласуване в пленарна зала, отприщиха масово говорене в последните дни, което безплодно се върти в кръг. Неправителствени организации публично критикуват някои от най-натоварените с очаквания за промяна текстове, министърът на правосъдието Диана Ковачева защитава промените, а за някои идеи самата признава, че са спорни, и обяснява, че не произхождат от екипа на министерството.
А най-важните и спорни, ако съдим по реакциите на десетина неправитествени организации и представителни за магистратската общност съюзи, са именно онези текстове, които трябваше да свършат основната работа, така както я разбират управляващите: да убедят Европейската комисия, че правим радикална реформа на основния фактор, от който най-силно зависи работата на съдебната система - Висшият съдебен съвет.
Без пряк избор на ВСС, но със служебни повишения за членовете му
Пет писма от Европейската комисия напомняха на правителство и законодатели, че трябва да има промяна във формирането на ВСС. Съветът е върховният административен орган на съдебната власт, който назначава магистратите и избира ръководителите им, повишава, понижава, санкционира - с решаващия кадрови лост в ръцете си той управлява системата. В същото време ВСС като управляващ орган на третата власт, веднъж формиран, не е отговорен пред никого за нищо. За разлика от правителството, чиито министри все пак подлежат на парламентарен контрол.
В тази особеност на ВСС е заключено обяснението защо е толкова важно да се намери средството, чрез което той да бъде съставен от компетентни, свръхотговорни и почтени юристи.
Търси ли се такова средство с промените на Закона за съдебната власт?
Упорството, с което мнозинството се противопоставя на прекия избор на членовете на ВСС от магистратската квота, признавайки го същевременно като най-демократичен, подсказват за неизречени, скрити причини. Проектът предвижда наистина по-голяма представителност на съдии, прокурори и следователи на делегатските събрания за бъдещия ВСС - вместо сегашните един делегат на 10 магистрати се предвиждат по един на петима. Само не и пряко избиране от общи събрания на трите магистратски общности. Чутите досега аргументи са само с технически и донякъде финансов характер. Не можели да се съберат 2300 души на едно място, тожлкова са съдиите в България ( не е вярно, че не могат, вече два пъти е имало общи събрания - веднъж в НДК, иведнъж в Експо-център). Или пък щели да бъдат големи разходите, тъй като за ден или два не можела да се свърши работата.
"Ние нямаме право да подменим необходимостта от принципно решаване на този изключително болезнен за системата въпрос - как да бъдат избрани членовете н ръководния й орган, със съображения от технически и финансов характер". Така - най-кратко, но и достатъчно категорично, обобщи проблема още на 2 април зам.-главният прокурор Галина Тонева в интервю за списание "Правен свят".
Оттогава досега имаше достатъчно време за откровена дискусия, с излагане на реални аргументи, а не със свенливо признаване на основанията за пряк избор (и ние искаме, ама как, като ...) и с ангажимент за създаване на софтуер за електронно гласуване за по-следващия ВСС след 5 години. (Специалистите могат да кажат за колко време се изготвя такъв софтуер, дори за лаиците като мен 5 години е толкова дълъг срок, че предизвиква смях).
И въпреки че няма да бъдат избрани пряко, което би дало най-голяма легитимност на бъдещата професионална квота във ВСС; и въпреки мненията на поне двайсетина магистрати, с които разговарях - че на делегатските събрания е по-голяма вероятността от манипулации чрез къде по-дискретното, къде съвсем директното влияние - за да не го наречем натиск, на администрагивните ръководители на съдилищата и прокуратурите; та въпреки тази очевидна разлика по същество в двата начина на избиране в полза на прекия избор, проектът на правосъдното министерство не го предвиди.
Дискусията остана да се върти в кръг, повтаряйки едни и същи аргументи, които предстои да чуем и в пленарната зала. За да се убеди обществото напълно, че "промяна не може да има".
Защото проектът за промени, без да създава гаранции, че във ВСС ще влязат най-компетгентните и без нравствени издънки магистрати, предвижда същевременно гаранции за повишения в кариерата им след като приключи мандатът им.
Тъй наречените кариерни бонуси на първо четене изглеждаха логични, щом като в постоянно дествайщ ВСС членовете му се откъсват от магистратската си работа и по тази причина са лишени от възможност за кариерно израстване за 5 години. Обаче заслужаващата внимание идея (която трябваше да осигури влизането в следващия ВСС на магистрати, които не тръгват към "върховния орган" само заради тлъстите заплати, или които да не жалят за "изгубеното кариерно време"), се изроди в елементарна отплата към... сегашния ВСС.
Да видим за какво, като припомним само изборите на някои административни ръководители.
Май 2009. ВСС избира Веселин Пенгезов за председател на Софийския апелативен съд, второинстанционен за повечето т. нар. знакови наказателни дела в държавата. Изборът е предшестван от писмо с подписка от 26 апелативни съдии срещу неясните критерии за избора и липсата на обективни атестации на кандидатите. Последва открито писмо на Съюза на съдиите до 13 неправителствени организации, с копия до Министерството на правосъдието, ВСС и Европейската комисия. В него се казва: "Кадровата политика на ВСС е дефектирала, непредсказуема и без правила".
Същевременно, а и по-късно, откъм МВР течаха полудискретни твърдения към медиите, че Пенгезов е човекът на "октопода" в съдебната система.
(Малка скоба, която обаче е цяла тема: Парадокс ли е, че откъм МВР се носят нападки едновременно и към Пенгезов, и към несъгласните с избора му Съюз на съдиите и куп неправителствени организации?! Що за логика на битките?! Не е парадокс, според мен това е обмислената тактика на кукловодите на задкулисието. Логиката, която трябва да накара общественото мнение да повярва, че се борим срещу мафията.)
Ноември 2010. ВСС избира Георги Колев за председател на ВАС. При продължаващ ускорен спад в доверието към съдебната система, сред лавина външни и вътрешни критики за нейната работа и непрекъснати призиви на съдийската и гражданската общност за истински дебат, ВСС легитимира на съвсем формално заседание предизвестен избор - на Георги Колев за председател на ВАС. Без опит в административното правосъдие. С допуснати технически грешки в имотната декларация (установено от ВСС), известен медийно като фаворитът на вътнрешния министър.
Много по-късно, чак през 2011, щеше да стане известно от заключениета на парламентарната подкомисия за контрол на СРС, че именно той като шеф на Софийския градски съд е издавал разрешенията за подслушването на шефа на митниците Ваньо Танов по искане на МВР и че за СРС-тата спрямо Танов не е имало "достатъчно законови основания".
Председателят на Върховния касационен съд Лазар Груев, главният прокурор Борис Велчев и представляващият ВСС Анелия Мингова не участваха в дискусията, сякаш в знак на някаква душевна съпротива - горда, изтънчена, дистанцирана... Мълчанието в този ВСС като единствена и най-висша форма на несъгласие срещу мрачните сили на задкулисието! Все е нещо, можеше да бъде и по-лошо, мина ми през ума тогава. И тази моя мимолетна мисъл е най-страшната атестация за управителите на правосъдието в България!
Май 2011. ВСС избира Владимира Янева за председател на СГС - най-големият съд в България.
С 4 години реален съдийски стаж. В състезание с Величка Цанова, до онзи момент зам.-председател на СГС: с 20-години стаж и неотменени от горния съд актове, с подписка на съдии от трите софийски съдилища, с представена подробна концепция за управление на съда... На балотажа четирима членове на ВСС без дебат и мотиви пренасочват вота си към Янева. Която е държала месеци без обяснение едно от делата "Софийски имоти", по което има подсъдими, чиито имотни сделки Янева е консултирала. (Установено беше от Инспектората на ВСС.)
Две съдийки членове на ВСС - Капка Костова и Галина Захарова - подадоха оставки в знак на протест, а членовете на Етичната комисия (които по силата на промените на ЗСВ ще бъдат повишени !) ги обвиниха в антидържавност! (Заради оставките)!
Март 2012. Нагъл опит на задкулисието за налагане на таен фаворит за софийски апелативен прокурор против волята на Борис Велчев. Дотолкова смел и безпардонен беше този опит, че главният прокурор Борис Велчев, обичайно дипломатичен (който беше предложил свой кандидат с доказано име на почтен професионалист) не издържа: "Омерзен съм от пошлия начин за формиране на мнозинство за издигане на таен фаворит!", каза Велчев след гласуването (15 март 2012),но избухването му не стана първа новина на медиите. Е, фаворитът на пошлия начин събра същия брой гласове като кандидатът на главния прокурор, предстои нов избор.
Март 2012. ВСС избира съдия Петя Крънчева по предложение на Владимира Янева за зам.-председател на СГС (след оставка на Величка Цанова.) Въпреки че общото събрание на съдиите в СГС посочи съдията Владимир Астарджиев. Единственият публичен аргумент на Янева беше, че "има доверие" на Крънчева. Миналата седмица вътрешният министър Цветан Цветанов на пресконференцията с италианския посланик вметна укоризнено, че делото срещу Брендо за пране на пари се бавело в съда от 2007. Делото е било разпределено на Крънчева. Но нали тя е довереното лице на председателката Янева, която е пък семейна приятелка на вътрешния министър! Парадоксите на видимата картина? Прекалено често се повтаряха, за да са парадокси.
Зам.-председателският пост в СГС е важен, защото има отношение към разпределението на делата от обществен интерес.За съдия К:рънчева, облечена в доверието на Янева и на задкулисието, най-добре е да се чеат само фактите.
Защо на задкулисието
Ами защото лобистите и организаторите на немотивираните избори (или по-точно на извънконституционно мотивираните) , които са едни и същи във всички изброени случаи, не могат да посочат - не убедителни мотиви, а въобще мотиви - за фаворитите си. Съдията (!) Иван Колев дори не можа да изрече фамилното име на кандидата, в чиято подкрепа за софийски апелативен прокурор се изказа, сякаш го беше току-що прочел невнимателно от хвърчащо листче... Припомням всичко това, за да се знае за какво ще бъдат наградени членовете на ВСС, включително и марионетките на задкулисието, които управляват съдебната система, чийто мандат свършва на 3 октомври тази година. И като прибавим разпоредбата, която предвижда не три, а шест месеца преди изтичането на мандата на Борис Велчев да започне процедура за избор на нов главен прокурор, мога да предположа, че от тях ще се очаква да свършат още работа. Ако членовете на този ВСС не успеят да я свършат, злите езици говорят, че кукловодите си били изнамерили начини да опитомят дори омерзения сегашен главен прокурор! Власт, която иска наистина да реформира съдебната система, би гарантирала в закона в бъдеще да бъдат избирани за управлението й само магистрати с безспорни професионални имена и без манталитетни дефицити. Прекият избор би бил поне малко по-сигурна гаранция за това - но ГЕРБ не го иска.
Власт, която иска наистина да реформира правосъдието, ще създаде законови гаранции "при атестирането и повишаването в длъжност да се демонстрира способността на системата да отразява разликите в професионалните постижения и да отчита в пълна степен спазването на етичните правила". (Цитатът е от февруарския междиннен доклад на Европейската комисия за напредъка на България). Ако искаше реална реформа в кадровата политика на ВСС, мнозинството щеше да предвиди в закона задължение да се мотивират решенията на ВСС, а не шефът на етичната комисия да се обяснява на медиите, че "така мисли мнозинството във ВСС, така гласува, това е вътрешното ни убеждение." Власт, която иска да направи реформа, не се договаря на тъмно с политическите си противници за квоти и прочие по схемата "всяка партия със свой инсайдер в системата", както прогнозирам че ще стане при избирането на парламентарната квота на новия ВСС. По пълна аналогия с избора неотдавна на членовете на Инспектората на ВСС - за 22 години българският елит на прехода не промени нрава си, напротив, бетонира го. От поведението на властта по конкретиня проект за ЗСВ се вижда, че тя прави каквото е по силите й хем да демонстрира пред Брюксел и обществото реформи на съдебната система, хем да опази възможностите и лостовете на задкулисното държане на юздите й. Докато е така, какъвто и доклад да напише Европейската комисия, ако ще и най-хубавият, реалностите и проблемите в българското правосъдие и вътрешен ред ще си останат същите.