Значителната пазарна сила на "Пирогов" и "Лудогорец"

Значителната пазарна сила на "Пирогов" и "Лудогорец"

Предложената промяна в закона е мотивирана от оплакванията на някои български производители на хранителни стоки от поведението на големите търговски вериги.
Предложената промяна в закона е мотивирана от оплакванията на някои български производители на хранителни стоки от поведението на големите търговски вериги.
По какво си приличат търговското дружество Многопрофилна болница за активно лечение и спешна медицина "Н.И.Пирогов" и професионалният футболен клуб "Лудогорец" (Разград)?
И двете са предприятия, имат значителен пазарен дял в своите сфери, имат значителни ресурси, имат значителен достъп до пазара, имат значително технологично равнище.
"Пирогов" е най-голямото и направо уникално спешно здравно звено в България и ако човек пострада сериозно, го водят там. "Лудогорец" е шампион на България по футбол и това му дава много предимства пред останалите клубове в страната. Клиентите и на "Пирогов" (пациенти) и на "Лудогорец" (запалянковци, телевизии, рекламодатели) са зависими от тях.
Според предложените изменение на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), колкото и абсурдно да изглежда всичко това, Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) може да се самосезира (или да бъде сезирана от пациент, запалянко, друг футболен клуб, друга болница) и да ограничи поведението на тези "разполагащи със значителна пазарна сила предприятия по отношение на зависими от тях търговски партньори".
Извинението на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма за предложената нелепа промяна в закона е оплакванията на някои български производители на хранителни стоки от поведението на големите търговски вериги. На практика КЗК получава пълната власт да разследва и блокира работата или отделни дейности на всякакви предприятия, които всъщност са водещи в областта си и се управляват добре...
Истинското недоразумение на проектозакона е, че КЗК, без да е контролирана или да се отчита пред когото и да било, може да наложи временна мярка за спиране на "нарушения", без дори да трябва да се произнесе дали има неправомерно използване на значителна пазарна сила. Представете си ако "Пирогов" не приема пациенти за два месеца или "Лудогорец" не играе в пълен състав три месеца.
Повече от ясно е, че и прилагането на проектозакона към търговските вериги е недомислие. Но истинската тревога трябва да е, че този бъдещ закон може да се използва срещу всяко предприятие. КЗК може да бъде "активиран" от конкуренти, от зложелатели, от властта, от желаещи да превземат чужд бизнес.
Вносителите на проектозакона се застраховат, че промените "не противоречат на европейското законодателство", в което "е предвидена възможност за държавите-членки да приемат и прилагат по-стриктно национално законодателство" от разпоредбата на чл.102 от Договора за функционирането на Европейския съюз, предвиждащо забрани и налагане на санкции по отношение на едностранно поведение на предприятия".
Но защо изведнъж държавата, която е под мониторинг на ЕС по отношение на собствената си съдебна система, става по-стриктна от ЕС?