Наистина ли Турция е пример за демократичен "умерен ислям"

Наистина ли Турция е пример за демократичен "умерен ислям"

Светска Турция успява заради умерения ислям или е обратното?
Reuters
Светска Турция успява заради умерения ислям или е обратното?
На конгреса на своята Партия на справедливостта и развитието (AKР) в събота турският премиер Реджеп Тайип Ердоган заяви, че неговата умерена ислямистка организация е станала пример в мюсюлманския свят след едно десетилетие на промени и край на ерата на военни преврати. В продължила почти два часа и половина реч той обеща промени в конституцията и нова страница в отношенията с 15-те милиона кюрди в страната. "Определяме се като консервативни демократи. Фокусирали сме нашата промяна върху основните права и свободи. Тази наша позиция се разпростря отвъд границите ни и се превърна в пример за всички мюсюлмански държави", каза Ердоган, прекъсван от ликуващи аплодисменти на хилядите делегати. "Турция показа яркото лице на исляма. Ердоган, ти си не само турски лидер, но вече си и лидер на мюсюлманския свят", каза в поздравлението си Халед Мешал, лидерът на палестинската групирорвка "Хамас".
Преподавателят по международни отношения от истанбулския университет "Коч" Мурат Сьомер обаче предложи от страниците на излизащият в Дубай вестник National друга гледна точка към позицията и заслугите на партията и Ердоган:
Ердоган концентрира все повече власт в ръцете си и се обявява за президентска република. Социологически анкети показват, че турците го харесват за премиер, но не го искат за държавен глава.
Reuters
Ердоган концентрира все повече власт в ръцете си и се обявява за президентска република. Социологически анкети показват, че турците го харесват за премиер, но не го искат за държавен глава.
Какво научихме от Турция за изграждането на демокрация в мюсюлманско общество? Когато един евтин филм се подигра с пророка Мохамед, това предизвика смъртоносни протести в много ислямски държави и единствените мирни протести бяха в Турция. Защо се получи тази разлика?
Премиерът Реджеп Тайип Ердоган събра комплименти за партията си, успокоила мнозина ислямисти. Вярно е, че една голяма глава от успешната история на турската демокрация и модернизация представлява превръщането през 90-те години на политическия ислямизъм от идеологически и държавноориентиран в прагматичния и бизнес ориентиран бранд на AKP.
Но ако не се споменат и другите глави, може да се получи превратна представа за историята, давана за пример. Турският модел стана относително успешен, понеже успя да изгради относително светски, относително демократични обществени и политически институции, основани на ясни правила. Моделът се проваляше, когато тези институции се оказваха несъвършени или не се подобряваха в сътрудничество между светски и религиозни играчи.
Премиерът Ердоган със съпругата си Емине (в жълто) на конгреса на партията в Анкара.
Reuters
Премиерът Ердоган със съпругата си Емине (в жълто) на конгреса на партията в Анкара.
Турция не успя заради умерените ислямисти
Умерените ислямисти успяха благодарение на относително добре работещите турски светски и демокатични институции. През последните години AKP натрупа дивиденти от несъвършенствата в турската светска демокрация, а не от поправянето им. Парадоксално, демократичният вятър на Арабската пролет ускори този процес.
Модерна Турция беше основана през 20-те години на ХХ век с наложена отгоре радикална секуларизация. Отрицателната страна на това беше много сложно историческо-културно наследство и недоволството на потиснатите ислямистки елити. Положителната страна бяха три изключителни постижения: изграждането на всеобхватна национална идентичност; намаляване на антипатията към озападняването и разделянето на социо-икономическата модернизация от традиционния ислям; създаване на относително стабилни и безпристрастни институции.
Членове на умерената ислямистка партия приветстват лидера си.
Reuters
Членове на умерената ислямистка партия приветстват лидера си.
Въпреки това изброеното нямаше да разграничи Турция от авторитарните светски републики в арабския свят, ако турските светски елити не бяха станали по-умерени и не бяха позволили многопартийни избори след 1950 г.  В допълнение при либерализацията след 1980 г. Турция изгради конкурентни и отворени икономически институции, които с помощта на МВФ станаха и по-отговорни след финансовите кризи от 2000-2001 г.
Партията на Ердоган е продукт на тези постижения. Макар че светските институции сурово наказваха политическите ислямисти, свободните и честни избори им дадоха шанс да станат умерени и да спечелят властта. Относително либералните икономически институции дадоха на АКР механизмите за управление на икономиката и
изграждането на средна класа от консервативни мюсюлмани
Но светските демократични институции са несъвършени. Макар светските лидери да позволиха ротация на правителства чрез избори, те оставиха реалната власт в ръцете на военните и колосалния държавен апарат. Докато Турция развиваше силна национална идентичност и относително безпристрастни институции, малцинствата - и особено кюрдите - бяха дискриминирани. Под маската на разделянето между държава и религия институциите, за които се предполага да са светски, контролираха религията, прокарваха сунитския ислям, дискриминираха алевитите и погазваха и светските, и религиозните свободи. Правителствата си запазваха огромна власт да ограничават икономическите свободи и заради политически цели да дискриминират бизнесмените.
"Ние сме консервативни демократи", заяви премиерът.
Reuters
"Ние сме консервативни демократи", заяви премиерът.
Поддръжниците на АКР се надяваха партията да поправи тези недостатъци. Тя направи много. Най-важното е, че задуши военното преторианство. Миналата седмица граждански съд безпрецедентно осъди трима бивши генерали на 20 години затвор заради заговор за преврат през 2003 г. 
В първите си два мандата партията преследваше реформи, мотивирани от идеята за интегриране в ЕС. Напоследък обаче
АКР направи религиозно-консервативен, националистически и авторитарен завой
Вместо да направи политическата система по-отговорна, Ердоган концентрира в ръцете си взимането на решения и иска въвеждане на президентски режим. Изоставяйки "отварянето към кюрдите", Анкара се завърна към военната политика. Назначения в администрацията, изкачване в кариерата и печеленето на държавни поръчки масово се решават на базата на фаворизиране по политически и религиозни причини и шуробаджанащина.
Парадоксално, събитията след Арабската пролет само засилиха тези тенденции. Политиката за "нулеви проблеми със съседите" отстъпи място на напрежение със Сирия, Иран, Ирак и Израел. Проблемите във външната политика принудиха кабинета да се сближи със сунитските сили в региона и го направиха по-малко толерантен към критиките.
Водещият дискурс става все повече религиозен, сектантски и антизападен. Няма бурни протести срещу филма за Мохамед, но "експерти" с академични титли наизскачаха с твърдения като "За да изграждат собствената си идентичност, западняците се нуждаят от някого, когото да мразят", "Ние, хората от изтока, сме различни, не ни трябва това и сме по-толерантни към етнически и верски различните от нас".
Наистина ли Турция е пример за демократичен "умерен ислям"
Reuters
АКР не може да бъде обвинявана за всичко това. Турция все още е демокрация с избори и партията би бил принудена да се реформира, ако имаше сериозна алтернатива. Но подкрепящата светското начало Републиканска народна партия (СНР) още не е представила сериозни алтернативни политики за уреждане на кюрдския конфликт, реформаторски секуларизъм, ръководене на икономиката и ефективно предоставяне на услуги.
Турция все още може да бъде положителен пример. Сравнителните й предимства са основани на частично работещите светски и демократични институции. Сегашният многопартиен процес по съставяне на нова конституция може да помогне тези институции да станат истински светски и демократични. Но за да се случи това, турските елити не трябва да повтарят грешките на миналото. Всички страни трябва да имат думата, включително турци и кюрди, мъже и жени, богати и бедни, религиозни и атеисти.
Така основната поука от турския опит не е как АКР спечели изборите или как направи умерени своята ислямистка идеология и начин на говорене и действие. Партията може отново да се промени. Поуката не е и да се пренебрегват етническия произход или религията.
Предизвикателството е да се опитаме чрез сътрудничество и компромиси да изградим етнически и верски неутрални, безпристрастни и отворени демократични институции.