Биология на лукса

Биология на лукса

Биология на лукса
Въпреки глобалната икономическа криза продажбите на луксозни стоки бързо растат по цял свят. Защо? Маркетингът има своята заслуга, но стабилният растеж на пазарите за лукс в действителност е с корени в биологията.
Дискусиите за структурата на човешкото мислене отдавна са доминирани от възгледите на Просвещението, че реалността е съставена от четири елемента: пространство, време, материя и енергия. Но напоследък в дебата влезе и пети елемент - информацията. А информацията, както се оказа, е изключително важна за разбиране на фундаменталните движещи сили в консумацията на луксозни стоки, както и за прогнозиране бъдещето на този пазар.
Живите организми си комуникират и информацията, която си обменят, оформя тяхната реалност. Докато животните използват цветове и сложни форми на поведение, за да демонстрират сила и добра форма,
хората използват луксозните стоки, за да демонстрират икономическо здраве
Купуването на луксозни стоки е нещо повече от символ - то може да е сигнал за бъдещ успех, основаващ се на предимството на селекцията. В природата конкурентите устройват спектакли и печелят тези с най-красивите и убедителни представления.
При повечето животни актьорите са мъжките индивиди. Често мъжките птици са ярко оцветени или имат сложни оперения, като дългата опашка на австралийската птица лира. В резултат конкурирането чрез показност се интерпретира като начин за демонстриране на готовност за потенциално съвкупяване. Птицата, която оцелява въпреки неудобната си опашка, която я забавя или я издава пред хищниците, трябва също да е в добра форма и най-вероятно също ще има здраво потомство.
Предвид това, че женските носят физическото бреме на отглеждането на малките, за тях е по-добре да са незабележими и това е доминиращият принцип в природата. Но хората сме социални създания без естествени хищници около нас, така че по-масова е конкуренцията между жените. Съответно и
спектаклите на демонстрирането
са по-вероятни сред тях. Наистина, докато и двата пола обичат да показват богатството си, при жените то е по-енергично, привлича повече внимание и се коментира повече.
Демонстрациите обаче са скъпо занимание. Разработването на сложно и ярко оперение изисква значителна енергия и генетични ресурси. Гените е трудно да се поддържат, това изисква деликатен и интензивен процес на корекции. По същия начин, по който бързото писане на клавиатурата води до печатни грешки, бързите промени в генома могат да подкопаят целостта на съответните видове.

По същия начин купуването на луксозни стоки изисква значителни финансови ресурси. Цената диктува конкурентното въздействие на демонстрирането. В днешния свят, основан на информация, подборът е ефективен единствено, ако впечатляващият изглед се придобива на много висока цена и тази цена се знае от всички.
Един пример - за използващите козметика е известно, че скъпото често означава да си по-здрав, жизнен и привлекателен от онези, които купуват по-евтиното. Това не е резултат от ефективността (най-ефективната козметика често се превръща във фармацевтични продукти). По-скоро това е сигнал за начин на живот, в която се цени съхраняването на красотата и младостта. Козметиката, подобно на всички луксозни продукти, печели влияние не благодарение на продуктите си или дори на покупките, а
благодарение на тяхната видимост
Евтините неща без етикет или характеристики за разпознаване имат по-малък конкурентен ефект, отколкото разпознаваема вещ или бранд. За да имат луксозните стоки някаква функция, обществото се нуждае от информация за цената им. Това е било вярно в различна степен през цялата история и понякога е предизвиквало ценови балони.
Фалшивата информация, каквато представляват фалшификатите например обърква основаващия се на конкуренция процес на подбор. Животните обикновено използват мимикрията, за да се възползват от разпознаването на - или страха  от - силата на другия. Като имитира животно с добре известен отбранителен профил, по-слабото същество може да се възползва от ползите на селекцията, като си спестява разходите.
Но успехът на имитирането в природата зависи от съотношението между оригинал и ерзац. Ако има твърде малко оригинали, профилът губи значение и защитната стойност се изпарява.
По същия начин никой не демонстрира символите на богатство, ако те се срещат твърде често. Така оценката дали луксозните стоки ще запазят въздействието  и привлекателността си изисква следене на мащабите на фалшифициране.
Предвид факта, че луксозните стоки дават на хората конкурентно предимство, по-високите им продажби са сигнал за по-светло икономическо бъдеще за съответната държава. В моменти на криза страните, в които луксозните стоки ефективно вършат своята функция на отбор, са и най-сигурните места за продуктови инвестиции.

Антоан Даншен е професор хонорис кауза в Медицинския факултет на Университета на Хонконг и президент на компанията AMAbiotics SAS. Текстът е предоставен ексклузивно от Project Syndicate/Institute for Human Sciences и се публикува едновременно в "Дневник" и във вестник "Капитал Daily" .