Училището - това са учителите

Проф. д-р Александър Добрев от Факултета по химия и фармация на Софийския университет "Св. Климент Охридски" за проблемите на средното образование. Заглавието е на редакцията. "Дневник" е готов да помести и други гледни точки по темата.
Ако искаме училищното образование да се измъкне от незадоволителното състояние, в което е сега, трябва първо да се замислим за учителя. Учителят трябва не само "да си каже" урока, но трябва да го направи интересен в конкуренция с книгите и главно с интернет, да привлече вниманието на учениците, да е готов да отговори на всевъзможни въпроси, а и на провокации. Той трябва да е във форма всеки ден. Стресът е гарантиран.
Престижът и заплатата
И когато този труд не се оценява и възнаграждава в съответствие с положените усилия, очевидно учителската професия става непривлекателна и непрестижна, преди всичко за добрите специалисти, и те предпочитат да се отдадат на "по-печеливши" дейности с по-малко напрежение. Според данни на Министерството на образованието и науката (МОН) през 2013 г. над 4000 учители са напуснали сферата на средното образование. Силно е нараснала нуждата от преподаватели в почти всички педагогически направления, особено в областта на информационните технологии и чуждите езици.
Подготовката
Проблемът се усложнява от това, че известна част от преподавателите нямат необходимата професионална квалификация. Обикновено кандидат-студентите постъпват в педагогическите специалности на висшите училища с бал, далеч по-нисък от този за непедагогическите в същата област. За съжаление в процеса на подготовката си там те много често не придобиват навик за самостоятелна работа върху собственото си усъвършенстване като педагози и специалисти и предпочитат статуквото на кроткото учителстване чрез скучно преповтаряне на материала от учебника и подтикване на учениците към наизустяване на дадени факти, без да се търси взаимната връзка и обусловеност на явленията и фактите.
Министерството
От своя страна министерството на практика също остана с основна дейност прокламиране на реформи, без да се създаде ясна концепция за това какви определени цели и задачи трябва да се поставят пред съвременния образователен процес.
Безспорно като основна задача пред Министерството стои необходимостта да се пребори с отпадащите от учебния процес деца, както и с най-неграмотните.
Развитието на децата
Децата са над 750 000. Какво трябва да се направи, за да се подобри масовото образование, като се има предвид, че много от тези деца са с големи заложби и способности, някои - с изключителни? Защото учениците трябва не само да се обучават, но и да се създадат условия за проява на техните таланти и умения, така че училището да стане място за ранното им откриване и за трайното им ориентиране и стимулиране в тези области, където могат да се изявят и реализират в най-голяма степен. За тази цел е нужно да се организира пълноценна и активна дейност както по време на учебните часове, така и под формата на извънкласна работа чрез индивидуални и групови занимания по дадени теми или в дадени области.
От много голямо значение е организирането на лабораторни кабинети (особено по природните науки), в които самите ученици могат да правят разнообразни опити. По този начин те ще придобият умения в експерименталната работа и ще се повиши техният интерес към дадената учебна дисциплина. По същия начин трябва да се организират училищни компютърни класове, където учениците не само ще се обучават в областта на информационните технологии, но ще могат да използват и интернет с компетентната помощ на специализирани преподаватели.
Необходимо е да се увеличат и възможностите за включване на учениците в извънкласна художествена активност – музикални занимания, актьорска самодейност, танци, живопис и др., както и повече занимания със спорт като средство за намаляване на агресивността и изразходване на излишната енергия.
В това отношение положително влияние може да окаже и въвеждането на часове по "вероучение" като възможност за възпитаване на учениците в човеколюбие, милосърдие и доброта в рамките на различните религии.
Кандидат-студентите за педагогически специалности
За да се постигне съществено подобряване на училищното образование, преди всичко трябва да има строг подбор на кандидат-студентите за педагогическите специалности с помощта на кариерни консултанти, като се отчитат и способностите за работа с деца и в екип. Особено важна е работата по професионалната и педагогическата подготовка на бъдещите учители, като се увеличи педагогическият им стаж в училищата и се развие у тях стремеж към професионално самоусъвършенстване чрез работа с допълнителни учебни пособия върху методиката на обучение, монографични издания и др.
Във Факултета по химия и фармация на СУ "Св. Кл. Охридски" в бакалавърската степен студентите от отделните специалности могат по желание да се обучават в допълнителен модул от педагогически дисциплини, като след завършването му те придобиват и правоспособност като учител по химия. Ако не могат да се реализират като учители, те могат да работят по основната си специалност. Този модул е и като трамплин към обучение в магистърска степен с педагогическа ориентация, където задълбочават подготовката си по химия и дидактика, включително и със сериозен стаж в училище.
Постоянно повишаване на квалификацията
Неотложна грижа на министерството трябва да бъде и да способства за постоянното повишаване на квалификацията на учителите чрез опреснителни курсове и други форми на преподготовка в тясна връзка с висшите училища както в областта на съвременните ІТ технологии, така и в рамките на специалностите, по които преподават.
Не на последно място е необходимо да се повишат заплатите на учителите, като се отчита не само формалното изпълнение на часовете за преподавателска дейност, но и качеството на вложения труд, стремежът към повишаване на квалификацията, търсене и прилагане на иновационни методи в учебната практика и не на последно място в зависимост от резултатите на учениците от изпитите за външно оценяване и матурите. Прокламираното увеличение на заплатите само на младите учители до 35 години с 30 - 50 лв. звучи несериозно и пренебрежително към гилдията.
Инспекторатите
Необходимо е да се промени и дейността на инспекторатите – не само да изпълняват контролни или арбитражни функции, но да се превърнат в центрове, които да ръководят повишаването на професионалната квалификация и на педагогическите умения на учителите. От друга страна, трябва да се издигне на по-високо ниво ролята и задълженията на училищните настоятелства, които да подпомагат по-активно не само учебния процес, но и организирането на възпитателната работа сред учениците.
Основното задължение за подобряване на училищното образование остава за министерството, което трябва да създаде необходимата организация и да планира реформи, тъй като проблемът не е свързан само и единствено с осигуряване на необходимите средства, но и с разработването на нов модерен Закон за средното образование на базата на европейския модел и добрите практики в европейските страни.
Трябва да се разработи и съответната нормативна база, която да регулира трудовоправните отношения на всички заети в учебния процес – както учителите, така и психолози, директори, лекари, да маркира ролята на родителите и родителските настоятелства, да предостави точни правила за използването на делегираните училищни бюджети и за цялостната организация на обучението и възпитанието на учениците.