Балшой театър с прокурор, премиер и депутати

Балшой театър с прокурор, премиер и депутати

Сотир Цацаров, Бойко Борисов, Цветан Цветанов
Дневник
Сотир Цацаров, Бойко Борисов, Цветан Цветанов
Докато опитвах да проясня целите на какофонията от изявления на парламентаристи от четвъртък насам по повод внесения изненадващо от ГЕРБ проект за промени в Закона за съдебната власт (ЗСВ), което съвпадна с внесените за първо четене измененияа в НКП и ГПК, от една страна, и скандалните изявления във Висшия съдебен съвет (ВСС) на последното заседание по повод проблеми във Варненския административен съд, дойде съобщението на прокуратурата за срещата на главния прокурор Сотир Цацаров и премиера Бойко Борисов.
Съобщението промени реда в опита за систематизация на паралелно протичащите сюжети в законодателната (парламентарната) и съдебната власт, но не и смисъла и взаимовръзките между тях.
От съобщението на прокуратурата се разбра, че в понеделник сутрин главният прокурор убедил премиера, че не бива да се придават повече правомощия на прокуратурата с предлаганите изменения в ГПК. Но не защото прокуратурата няма "капацитет и интегритет", а защото може да създаде опасни прецеденти в нормалния "граждански оборот". И че е "крайно неприемливо" и другото предложение - главният прокурор да може да спира финансови операции или сделки за срок от 48 часа. А Борисов се ангажирал да запознае с аргументите на Цацаров и групата на ГЕРБ.
Съобщението трябва да ни убеди
1) че идеята за измененията е дошла от депутатите на ГЕРБ, в което дни наред ни убеждава и г-н Цветан Цветанов, който се беше наел с непосилната задача не само да  пропагандира, но и да аргументира предложенията
и
2) че Цацаров няма нищо общо с нея, а след няколко дни на коментари колко несъстоятелни са извънредните правомощия се появява на сцената като главен спасител на правовия ред с поддържащата роля на премиера.
В изявлението си от 27 март обаче не друг, а лично Бойко Борисов пръв сензационно огласи идеята да се възстановят правомощия на прокуратурата да атакува сделки между частни субекти, нещо повече - Борисов заяви, че текстовете били вече написани след среща с прокурори:
"Снощи като се видяхме с прокурорите и службите, това е написано"
(Не стана ясно официално кои точно са били представителите на прокуратурата и службите, но тогава вестник "Преса" съобщи, че Борисов е имал среща и с главния прокурор). Тъй че първото внушение на Цацаров - че той едва ли не няма нищо общо с идеята и най-загрижено за законността и конституционализма възпира неразумните парламентаристи начело с Цветанов, е един "наивен балшой театър" (по Стояна Георгиева - и с извинение към "Большой театър"), предназначен за наивна публика.
Предлаганите поправки не могат да бъдат приети защото, да припомним пак, българската държава е осъдена от Европейския съд в Страсбург  заради такава възможност на прокуратурата в стария ГПК.
Панаири, панаири... в законодателната власт (след консултацията с "прокурорите и службите")
А колкото до въвеждането в НПК на правомощие на главния прокурор да спира "финансови операции или сделки за срок от 48 часа" или в какъвто и да е друг срок, то си беше изначален нонсенс.
За улеснение на читателите /и на г-н Цветан Цветанов/, да опитаме да обясним разбираемо:
Правомощие за главния прокурор  ("48-те часа") е невъзможно, защото НПК е процесуален закон, регламентиращ процедурите, функциите и действията на съдиите, прокурорите и следователите в образуваното наказателно производство. А като няма образувано производство (заведено дело) за въпросната финансова операция или сделка, няма как главният прокурор или който и да е друг да я спре с разпоредба в НПК. Но как да бъде заведено дело, ако финансовата операция или сделката е извършена в съответствие с действащата законова рамка в момента на сключването й? Затова в четвъртък депутатите от ГЕРБ решиха да прехвърлят това правомощие на главния прокурор в Закона за съдебната власт чрез преходна разпоредба в ГПК и вероятно са си помислили, че така си  решават проблема. Обаче ЗСВ е закон за устройството и организацията на съдебната власт, а не за функциите на магистратите, следователно и в него не може да се вкара правомощието на главния прокурор - то е функция, а не въпрос на организация на работата.
Самата невъзможност да се намери място на такава разпоредба никак не е случайна и доказва нейния абсурд.
Тази е причината за оттеглянето на правомощието за "48-те часа", което в новините ще бъде пропагандирано пред телевизионната публика като загриженост за "свободиня граждански оборот".
За "капацитета и интегритета" на прокуратурата - къде да ги видим
Главният прокурор убедил премиера да не се придават правомощия на прокуратурата, "...но не защото прокуратурата няма капацитет и интегритет за това...."
За капацитета говорят резултати от тъй наречените дела с голяма обществена значимост и най-вече шумните дела срещу бизнесмени и магистрати (докъде стигна апропо обвинението за искане на подкуп срещу русенския съдия, последния разкрит случай, и то разкрит не от провинциални полицейски служби и районни прокурори, а от софийски прокурори и ДАНС? А докъде стигна присвояването на 206-те млн. лева от КТБ?)
И за интегритета (ако под интегритет разбираме некорумпираност и независимост) говорят прекалено много видими сюжети: най-пресният - отказът на главния прокурор да се сезира за твърденията на Цветан Василев, че е бил изнудван да прехвърли дялове на Пеевски (няма да се повтарям да изреждам непотърсените отговорности на Пепи Еврото, Роман Василев, непроверената прокуратура на Николай Кокинов...).
В "капацитета и интегритета" на прокуратурата и във волята на премиера за действителна реформа на съдебната власт, можем и да повярваме, когато получим съобщение от двете пресслужби в ето такъв смисъл например:
По време на срещата премиерът попита главният прокурор защо делата срещу него се възобновяват, когато е в опозиция и е атакуван от ДПС, и се прекратяват, когато идва на власт. А главният прокурор помоли премиера да изясни какво е имал предвид, когато каза в интервю, че "Доган пръв разбрал, че който владее съдебната власт и има медийна империя, може да управлява дори да е трета политическа сила".
Докато не бъдат изяснени тези въпроси, главният прокурор ще оставя впечатлението, че е по-скоро играч на политическата и икономическата сцена, смятан за такъв от самия Бойко Борисов впрочем - така излиза от неговия цитат. А премиерът ще си стои под съмнението за тежки притеснения от главния прокурор, които го възспират да проведе съдебна реформа, ако тя не бъде одобрена от Цацаров.
Така че моля, по-кротко с демагогията. Обиждате ни.