Войната на ценностите

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Войната на ценностите

Войната на ценностите
През XVII век Османската империя въвежда системата на илтизама, при която правото на събиране на данъци все по-често се преотстъпвало от султана на негови наместници по места. Това неминуемо водело до забогатяване на наместниците и по-тежко данъчно бреме върху българите. Навярно оттогава данъците се възприемат като бич за данъкоплатците и каца с мед за управниците на България. Както отбелязва половин век след Освобождението философът Найден Шейтанов: "... данъкът не се схваща като лепта за обществото, а като робско даждие (б.а. - налог), произвол в чисто азиатски смисъл. Властта, и особено административната, е най-висше и най-могъщо понятие в психиката на селянина, па и на българина изобщо. Да се достигне тя - се смята за най-голям и най-смислен идеал в живота... Понятието "държава" е най-отвлечено в съзнанието на българина. Той се намира или над нея като някакъв азиатски деспот и разполага с всичките й средства, или пък е под нея като роб и очаква всичко от държавата."
И днес отношението към държавата не се е променило. Дали то е дълбоко вкоренено в нашата народопсихология, или просто държавата го предизвиква е спорно. Но е безспорно, че е свързано с възприемането на властта като източник на обогатяване. Този вековен пиетет към нея като замяна на личното усилие за успех се е превърнал във висша ценност и формула за бърз успех в живота, в доминантна културна парадигма. Доказателство за нейната виталност са политическите назначения през целия преход, напомняйки османското преотстъпване на власт срещу пари. В сегашния й вид
държавната администрация е фундамент на узаконен "бизнес модел",
чрез който политиците осигуряват печалба на предизборните инвестиции в държавни постове
Това става чрез няколко вида назначения. Ако през съответната позиция "текат" многомилионни парични потоци, тя се заема от проверен човек с мисията да изгради канал за отчисления към назначилия го политик. Това е честа практика в ресори като митници, еврофондове, обществени поръчки, приватизация и др.  Друг вид позиции се пласират на "специализирания пазар" на близки, приятели, колеги или просто платежоспособни срещу твърда сума. Такива са местата за посланици, търговски и военни аташета, както и в административни органи с регулаторни и надзорни функции. Трети вид са чисто партийните назначения като изпълнение на предизборни ангажименти, осигуряващи устойчивост на политическия модел. Има и четвърти вид места в администрацията, на които са пласирани несменяеми кадри директно от задкулисни кръгове за специални поръчки или достъп до поверителна информация. Такива са секретарите на министерства, началници на кабинети или отдели, парламентарни секретари и др. Разбира се, така описаният "бизнес модел" не означава, че всяка една позиция винаги е предмет на търговия, а че процъфтяват лоши практики. 
За радост този "бизнес модел" е под цивилизационния натиск на Европейския Съюз, като
най-видната битка е в съдебната система, където моделът е най-ефективен
Съпротивата срещу тези практики се засилва и заради чисто ценностната промяна, която носи със себе си поколението, започнало своята професионална кариера в годините на прехода.  Срещу него на ключови позиции е огромната част от управленския, стопанския и академичния елит с формиран манталитет и трудови навици при комунизма, когато овладяването на държавата от тясно партийна клика и респективно отчуждение от нея достигна своя апогей. В този контекст съпротивата срещу промяната е в голяма степен поколенчески конфликт между ценности. 
Това може да бъде илюстрирано чрез една въображаема координатна система, показана по-долу*:  
 
 
* На абцисната ос са годините на начало на професионална кариера, а върху ординатната ос – заетите в частния и публичния сектор. В центъра е 1990 г., когато се появява частният сектор и в него се преместват част от заетите в публичния сектор. Наляво отиваме до 1965 г., след която започналите професионална кариера са още в активна трудова възраст, а преди нея вече са пенсионери. Надясно пък стигаме до 2015 г. като последна година, в която са започнали кариера младите професионалисти. След нея са следващото поколение - учащите и децата на България
Двете трудово активни поколения – на възраст 25-50 и 50-75 г.  - са разделени в четири квадранта според участие в частния или публичния сектор и начало на трудова кариера. На тази база в съответния квадрант е изведен типичен за групата поведенчески профил. Така в Група 1 са ангажираните в частния сектор, които преди 1990 г. са работили в публичния сектор; в Група 2 са заетите и днес в публичния сектор, започнали работа преди 1990 г,  а в Група 3  - след нея. И накрая в Група 4 са заетите в частния сектор с начало на трудов стаж след 1990 година.
Днес Група 1 продължава да има доминантни позиции в частния сектор като индустриалци, търговци и мениджъри, а Група 2 в публичния сектор  - като политици и чиновници на високи постове в държавната администрация и академичните среди. 
Те имат решаващо влияние върху формиране на дневния ред на обществото
Мирогледът на това поколение, започнало професионалната си кариера след 1965 година, е оформен в условията на патриархално-грижовната държава. Вероятно затова в частния сектор често разбират бизнеса като "грижа" на държавата за тях, която се купува. Заетите пък в публичния сектор предлагат такава "грижа" с ясното съзнание, че трябва да върнат направената в тях инвестиция. Тясното взаимодействие между тези групи е на база договорки, често в нарушение на законите. То се простира от финансиране на политически кампании до връщането му с печалба през обществени поръчки, еврофондове, приватизация или други публични ресурси. В този "бизнес модел" Група 1 получава готов бизнес, ресурси или протекции от публичния сектор, а  Група 2 получава дял от печалбата на частния сектор и увереност, че ще се задържи за максимален срок на своите позиции. Така
този обръч изглежда неразбиваем и всякаква надежда за промяна илюзорна
На това сме свидетели и днес, когато почти всяка заявка за реформа среща явна или неявна съпротива. Общественият профил на Група 1 и Група 2 е формиран от трудови навици, манталитет и светоглед в огромна степен повлияни от правото на силата, типично за комунистическия режим. Службата в частна вместо публична полза се разпростира по върховете на почти всички държавни институции. Тя е причината да се говори за България като "похитена държава".
Заетите в Група 3 и Група 4 не носят баласта на стария режим в тази степен, макар мнозина от тях да са били формирани като личности в онова общество. Когато се случиха промените, те получиха възможност да се адаптират към новото време чрез обучения в западни университети, добри практики или просто съвременни учебни програми. Така осъзнаха, че успехът на западните общества е във върховенството на закона, уважението към силата на правото. Днес обаче това поколение трябва да се справи с остатъчните тумори на комунизма, които интоксикираха обществото и бизнес средата, превръщайки грабежа на публични ресурси в начин на оцеляване на старото поколение в първите две групи. Като резултат в публичния сектор лошите практики на Група 2 бяха инфилтрирани в Група 3, в която отдавна се назначават децата на роднини, приятели и политически другари, а напоследък това стана масова практика. Така бяха погребани милиони левове похарчени за обучение на професионална администрация от началото на прехода.
Днес надеждата за модерна държава и установяване на силата на правото е в Група 4, макар немалка част да е вече заразена от рецептите за бърз "успех" на частниците от Група 1. Различната ценностна система и усвояването на добри бизнес практики от младите професионалисти предполагат съществено по-малко търсене и съответно предлагане на корупционни услуги. Репутацията и получаването на възнаграждение чрез професионални умения, а не кражби е тяхната мотивация. За съжаление огромният властови ресурс на старото поколение силно влияе на поведенческите стратегии на младото поколение и битката за България минава през осъзнаване на това пагубно влияние.
Според психолога Росен Йорданов "...в нашето национално съзнание е заложен голям антагонизъм. То е между хората, които са се опитвали по някакъв начин да съграждат, където личната отговорност е поставена по-високо. От другата страна са хората, които формират едно раболепно отношение като към император. Тези две тенденции постоянно са в някаква борба."
Бъдещето на България ще бъде предопределено от изхода на битката между два типа мислене.
*Авторът е инвестиционен консултант и автор на книгата "Публично-частно партньорство".